Saksynt - Gunnar Tjomlid

Å hoppe eller ikke hoppe?

I forbindelse med min bloggpost hvor jeg gjorde noen etiske refleksjoner rundt riktigheten av å dele kritisk informasjon om en dyr og sannsynligvis uvirksom behandlingsmetode med en dødssyk som ønsker å prøve, kom det noen reaksjoner fra alternativt hold. Alternativistene var selvsagt utelukkende negative til at jeg hadde kommentert hos denne kreftsyke kvinnen, og mente det var fullstendig uetisk.

Noen eksempler fra Facebookgruppen deres:

Det er to momenter å ta tak i her. Det ene handler om ordet «respekt». Hva betyr det å respektere noen? Er det å aldri motsi dem? Viser man en syk person respekt ved å betrakte dem som ikke lenger i stand til å vurdere informasjon kritisk og at de derfor må skjermes for alt som kan gå i mot deres synspunkter? Er ikke det det nøyaktig motsatte av respekt? Er det ikke usedvanlig respektløst å frata et individ retten til å tenke selv fordi de er syke?

Den første kommentaren fra Facebook sier på en måte det samme som meg, men likevel det helt motsatte. Hun sier i praksis at det alltid er feil å dele informasjon med andre mennesker, fordi hvis de er syke så er de fortsatt i like stor stand til å tenke og vurdere selv, men da må nødvendigvis det også gjelde friske mennesker. Hvis det er manglende respekt å dele informasjon med syke, så må det også være det med friske, ergo blir argumentet helt meningsløst. Tvert i mot er det slik at hvis man skal ta hennes argument på alvor, så blir det som jeg skrev i forrige avsnitt en naturlig konsekvens at man behandler en dødssyk på samme måte som en frisk, altså at man vil bidra til at de kan foreta informerte valg. Merkelig nok kommer hun likevel til den motsatte konklusjon.

Det er også en rar misforståelse at ved å gi noen informasjon så forsøker man å tvinge denne personen til noe eller frata dem retten til å velge selv. Min tilnærming var å overlevere den beste informasjon jeg kunne om det tema hun skrev om offentlig i sin bloggpost, informasjon basert på gode vitenskapelige kilder, og så ønske henne alt vel og friheten til å velge selv. Er det virkelig respektløst? Er det tvang? Er det arroganse? Jeg har vanskelig for å forstå det, og jeg håper at om jeg havner i samme situasjon vil folk tilnærme seg meg på samme vis.

Det andre momentet kan kanskje best illustreres med dette bildet:

Jeg vil sammenligne forskjellen mellom holdningen til de alternative og holdningen min ved å bruke bildet med en suicidal person som står på kanten av et tak klar til å hoppe. Alternativistene vil si at det eneste riktige å gjøre er å støtte personen i sitt valg. Hvem er vel vi til å overprøve denne personens valg om å ta sitt eget liv? Hun er jo like frisk og oppegående som alle oss andre, så her må man bare vise full respekt og gi uforbeholden støtte.

-Hopp, roper de i all sin respekt og forståelse. -Hopp!

Selv ville jeg valgt å anta at denne suicidale personen var i en meget spesiell situasjon og at omstendighetene kanskje ikke fikk henne til å tenke helt klart. Jeg ville forsøke å forklare at det finnes alternativer, det finnes andre løsninger, det finnes en annen måte å se dette på, og så håpe at personen ville ta i mot informasjon og tenke seg om. Det mener jeg er respektfullt. Å tørre å dele perspektiver i håp om at personen vil velge annerledes.

Men kritiserer ikke vi skeptikere alternative behandlere som kontakter døddssyke for å dytte sine påståtte kurer på dem? Jo, i aller høyeste grad, men det er en vesensforskjell eller fire.

1) For det første virker ikke disse alternative behandlingsmetodene. Man kan mene hva man vil om dette personlig, men i en slik situasjon når noens liv og helse står på spill har man ingen rett til å spre helseinformasjon som kun er basert på subjektivitet. Skal man dele informasjon må man være ydmyk nok til å innse at man kan ta feil, og at informasjonen må være rotfestet i solid vitenskap. Hva man selv tror skal ikke være en risiko for et sykt menneske.

2) Det andre poenget er at jeg ikke har oppsøkt denne kreftsyke kvinnen. Jeg har ikke mailet henne, ringt henne eller tatt kontakt på noe vis hun ikke selv har åpnet opp for. Men når hun skriver en offentlig blogg med åpent kommentarfelt må man anta at hun også inviterer til innspill. Det gjorde hun åpenbart ikke ettersom mine kommentarer ble slettet, og dermed tar ikke jeg videre kontakt.

3) Det er også slik at jeg ikke har noen personlig vinning i en anbefaling om å frastå fra å bruke flere hundre tusen kroner på å oppsøke Burzynski i USA. Alternative behandlere som forsøker å pushe sin behandling på dødssyke har som regel en personlig vinning i det. Det koster penger, eller de kan oppnå berømmelse eller status. De har noe å tjene på å påvirke den syke i en eller annen retning. Det har ikke jeg.

4) Jeg påfører ikke skyld. Folk som anbefaler alternativ behandling vil svært ofte påføre den syke personen skyldfølelse fordi de gir inntrykk av at det de anbefaler kan redde liv. Hvis den syke ikke vil lytte, vel, så er de selv skyld i at de dør. Kuren er jo så enkel! Hvis de bare lytter og velger healing, vitamin C, B17 eller hva det nå måtte være, så kan de bli kurert! Når man da får slike råd fra femten ulike hold, med helt motstridende behandlingsmetoder og sykdomshypoteser, så er det en belastning på den syke. Det er ikke bra.

Så jeg tror jeg handlet rett, men respekterer hennes valg slik at jeg ikke dytter mine meninger og min informasjon på henne i det øyeblikk hun gir uttrykk for at dette ikke er noe hun vil lytte til. Hadde jeg stått henne nær hadde jeg kanskje vært i en posisjon hvor jeg kunne vært mer «pågående» i å forklare henne de faktiske forhold, men det kan jeg ikke som en fremmed. Det mener jeg er å vise respekt for den dødssykes intellekt og rett til informerte valg.

  • Anonym

    All den tid en sitter på informasjon om at veien noen følger ender i et stup er det uetisk å ikke si noe. 
    Hva damen velger å gjøre med informasjonen er opp til henne, men du har gjort ditt, Gunnar. Bra!

  • Norild

    Det er du som roper hopp! Det er du og dine meningsfeller som illustrerer det ved å ta fra mennesker håp, håp om å leve. En alternativ vil fraråde noen å miste håpet og livsgnisten. Mange med dødelige former for krefttyper har på merkelig vis overlevd. Legene kaller disse mennesker for mirakler. Else Egeland har gjort en studie på kreftsyke som har overlevd og blitt friske. Har du en lignende studie? 

    • http://tjomlid.com CiViX

      Takk for innspillet. Ja, det er vanskelig dette, og derfor synes jeg det er sunt å kunne diskutere og reflektere litt omkring de etiske sidene ved slike dilemmaer.

      Men hvor mener du grensen går? Hvis en kjent kjeltring kom til en kreftsyk venninne av deg og lovet at hun skulle få et 3 måneders førsteklasses sydhavscruise for å ha det best mulig den siste tiden hun levde hvis hun bare betalte hundre tusen inn på en konto, for så å stikke av med pengene uten å gi henne noe sydhavscruise, ville du advart henne hvis du hadde god dokumentasjon på at dette var lureri? Eller ville du sagt at så lenge hun følte seg lykkelig og det ga henne en god følelse, så ville ikke du stå i veien for hennes valg? Ville du føle at du skulle holde tilbake godt dokumenterte fakta om denne svindleren som hadde lurt andre kreftsyke med de samme lovnadene om sydhavscruise i respekt for hennes egen research og valg, eller ville du føle deg moralsk forpliktet til å advare henne? Du ville ikke ta fra henne retten til å velge å betale svindleren, men du ville sørget for at hun kunne foreta et best mulig informert valg, ville du ikke?

      Står alltid den sykes håp og forventninger over sannheten? Vil du virkelig stå passivt å se på noen gå i en felle fordi de er syke og da skal man aldri gjøre annet enn å støtte dem i valget? Og hva skjer den dagen hun oppdager at behandlingen slettes ikke virker og det har kostet henne mange hundre tusen? Hva skjer den dagen hun oppdager at den siste dyrebare tid hun hadde ble kastet bort på en klinikk i Texas heller enn sammen med venner og familie?Hva gjelder Else Egeland så er ikke dette noen studie i ordets rette forstand. Hun har intervjuet åtte personer om deres opplevelser. De levde lenger enn forventet, men om du forstod elementær statistikk så ville du også forstå at forventet levetid er en normalkurve. Dette har jeg forklart uendelig mange ganger i bloggen og til og med i foredraget jeg holdt for HEF (som ligger på nett). Hvis en lege gir en prognose så er dette ofte basert på et gjennomsnitt (påvirket av ulike faktorer). Men en lege er ikke en spåmann, og noen pasienter vil leve lenger, mens noen vil leve kortere enn forventet. Trekker dere noensinne frem de pasientene som døde et år før legens prognose etter å ha forsøkt healing? Neppe. Hvorfor da trekke frem de som lever et år lenger? Selv med krefttyper hvor det er forventet at de fleste dør innen et år, så vil en liten prosentandel være i live etter fem år. Slik har det alltid vært, uavhengig av hvilken behandling de får. Vi er alle ulike, vi har ulike immunsystem, og kreften vil oppføre seg ulikt. Det er ingenting mirakuløst med at noen lever lenger enn andre.Vi vet også at enkelte opplever spontan remisjon. Kanskje så mye som 1% av kreftsyke i snitt, men med stor variasjon mellom de ulike krefttypene. Vi vet ikke hvorfor, men dette skjer uansett hva pasienten gjør. Hvis denne pasienten har gått til healer, vil selvsagt healeren få æren for mirakelet. Men det er ingen grunn til å anta at det er noen sammenheng. I så fall må man også forklare hvorfor i all verden folk som ikke går til healer, eller som gjøre en av mange tusen andre ting, fra homeopati til forbønn, eller som gir faen og drikker og røyker mens de ser på fotball, også overlever en gang i blant. Nei, dette er ikke mystisk. Det er kroppens evne til å helbrede seg selv, et immunsystem som plutselig sparker inn og tar knekken på kreften. Det kan skje en kreftsyk enten de går til Burzynski eller ei. Men å gi ham flere hundre tusen mens man venter på å se om man er en av de få heldige hvor kreften forsvinner uansett, er meningsløst.For ikke å glemme at Egeland sine intervjuobjekter ikke gikk til Burzynski, så hva er relevansen? Hvorfor skulle hennes «case-studies» være relevant for om antineoplastoner får kreftsvulster til å forsinne?

      • Norild

        Du stiller meg ett hypotetisk spørsmål, og det svarer jeg ikke på. Via hele aksjonen ILÅBL er alle alternative behandlere blitt karakterisert som svindlere og kjeltringer. Vi har tydeligvis en noe ulik definisjon på kjeltringer. Er man dømt på forhånd, er en dialog og debatt lite givende.  Du mener bestemt Burzynsky er en kjeltring, mens mange mennesker mener det motsatte. Jeg er helt nøytral og har ingen bestemt formening fordi jeg aldri har vært hos ham, og aldri hatt kreft. Du sitter ikke på retten til en sannhet Tjomlid, selv om du gjerne vil fremstå slik. Dessuten er dette helt på kanten av hva debatten består av, retten til å velge for seg selv når man har fått en dårlig prognose fra legene. Negativ oppmerksomhet mot en som har en alvorlig sykdom er det samme som å bidra med null og nix, bortsett fra kritikk og en negativ holdning overfor den personen som er syk og mener seg berettiget til å foreta valg. Du fornekter ut fra hva jeg forstår at en positiv holdning, livslyst og håp kan ha en effekt på sykdommer. At de tar del i eget liv for å endre ett sykdomsbilde, at de endrer holdning til sykdommen og livet ser jeg på utelukkende som positivt. 

        • http://tjomlid.com CiViX

          Det hypotetiske spørsmålet er helt sentralt og du vil ikke svare. Du sier altså, slik jeg tolker ditt manglende svar, at det ikke finnes noe tilfelle hvor du ville grepet inn og sagt at «her er den objektive informasjon som finnes, og kanskje du bør tenke deg om før du kaster bort tid og penger». Det synes jeg er grovt uansvarlig, og jeg synes man er et dårlig medmenneske om man velger å holde tilbake informasjon når man ser en venn bli lurt.

          Det du kaller «negativ oppmerksomhet» var en kommentar hvor jeg ønsket henne alt vel, sendte henne en virtuell klem, skrev jeg håpet at alt ville gå bra med henne, skrev at jeg visste hun var i en svært vanskelig situasjon, samtidig som jeg henviste henne til god informasjon om et viktig valg hun skulle ta. Deretter ba jeg om innspill fra lesere på om de følte dette var riktig, fordi jeg reflekterte over et etisk dilemma.

          Deretter kommer dere inn fra sidelinjen og bruker denne kreftsyke kvinnen som et middel til å fremme egen sak og for å «ta Tjomlid». Det er ganske hårreisende kynisk. Skam dere!

        • http://www.facebook.com/hognebp Hogne Bø Pettersen

          Hypotetiske spørsmål er helt nødvendige i enhver vitenskapelig sammenheng hvor man vil forsøke å utforme en teori eller komme fram til et svar. Så: Svar Tjomlid ordentlig, eller la være å debattere.

          Og hvorfor er Civix råd til henne mindre verdt enn rådene til de alternative?

        • Rune

          Alternativistenes hat mot Tjomlid er så sterkt at uansett hva han skriver så må de av prinsipp mene det motsatte. Moden oppførsel av voksne folk! Yeah!
          Jeg legger også merke til at alternativistene oppdaget denne bloggen etter at Tjomlid skrev om den. De har nå strømmet til bloggen og skriver støtteerklæringer. I utgangspunktet ikke noe galt i det, men når beskjedene er at de støtter henne 100% i alle hennes valg uansett, er det noe galt. Det er vel ut fra en tanke om at man skaper sin egen sannhet og alle sannheter er like sanne og riktige. Moralsk og etisk relativisme av verste sort.

          Men la oss nå se litt hva disse folka skriver:
          Anja: «Du vet best hvordan du skal behandle ditt eget liv og din egen sykdom.»
          Unni Anita Iversen: «En mann som velger å få setta Gardasil vaksine på seg selv, har neppe
          det helt store gangsynet i livet. Slik jeg leser hans innlegg, oser det
          nesten av misunnelse over ditt valg. Og det virker som han skriver det,
          ene og alene for å få blest om seg selv. Lykke til med behandlingen din.
          Valget er ditt, og det er klokt.»Terje Rontén: «Det vil alltid finnes mennesker som er uenige i valg andre gjør, du og
          jeg er også det fra tid til annen. Noen ganger har vi sikkert også
          formidlet vår uenighet til mennesker. Men jeg er sikker på at både du og
          jeg noen ganger har hatt menneskelig innsikt nok til å vite at noen
          ganger er valg personlige og får stå uimotsagt. [...] Jeg beundrer og støtter deg 100 %. All støtte fra meg.»
          Dag Fallet: «Synes du er en utrolig inspirasjon for oss alle. Kommer til å følge din
          blogg i fremtiden da jeg vet jeg vil lære mye av hva du skriver. Helt
          topp du, en gave til planeten vår.»

          Altså, personlige valg skal IKKE kritiseres. Personlige valg er tatt på egne vilkår og trumfer derfor ALL annen menneskelig innsikt. Med denne logikken må jeg jo bare anta der dersom vi kommer over et blogginnlegg med en som vil drikke en 50/50-blanding med klor og salmiakk for å kurere kreft, er det feil å komme med informasjon og be folk om å tenke seg om en gang til.

          I det hele tatt er det rart at alternativistene kritiserer at man ber folk om å tenke seg om – de sier jo hele tiden at man må tenke selv og ta en beslutning ut fra det. Men det må åpenbart ikke være informerte valg.

          Og på den andre siden, er det å 100% støtte et menneske noe mindre forkastelig enn å komme med alternative synsvinkler? Det virker som om disse alternativistene mener at et sykt menneske bare skal ha ja-mennesker rundt seg. Kanskje ikke så rart, tatt i betraktning deres tanker om at positiv energi kan fikse alt her i verden.

        • Ole Irgens

          Jeg blir helt matt av argumentasjonen din – som du faktisk har til felles med ganske mange andre i alternativmiljøet. Du sier du har ingen mening om Burzynsky, fordi du aldri har vært hos ham og aldri har hatt kreft. Men dette dreier seg ikke om subjektive «meninger» eller å sitte på «retten til en sannhet».

          Det handler om å kunne legge frem objektive, etterprøvbare bevis for at en påstand er riktig. I vitenskapens verden skjer dette etter spesielle spilleregler, der en påstand (f eks: «Jeg har funnet en ny kur mot kreft») legges frem for fagfeller/likemenn sammen med all tilgjengelig dokumentasjon, og så blir påstanden etterprøvet. Dette gir en trygghet for oss som blir behandlet av vitenskapsbasert skolemedisin for at behandlingen vi får faktisk vil virke.

          Jeg kjenner heller ikke Burzynsky. Og jeg har heldigvis aldri heller hatt kreft. Men jeg har til dags dato ikke sett et eneste veldokumentert eksempel på at hans metoder har reddet et eneste liv. Jeg HAR sett at staten Texas, der han praktiserer, har saksøkt ham, og at mange pårørende etter mennesker han har behandlet, men som døde, har gjort det samme. 

          En kvinne som er dødssyk av kreft er selvsagt villig til å prøve alt. Men betyr det at alle rundt henne skal støtte henne, uansett hvilke valg hun ønsker å ta? Jeg mener ikke det. Er man nærstående til en terminalpasient, mener jeg det er viktig å hjelpe slike personer til rasjonelle og fornuftsbaserte valg. Det oppfatter jeg at Gunnar ønsker å gjøre når han involverer seg, og det synes jeg faktisk det står respekt av.

        • http://www.facebook.com/tonemru Tone Ruud

          Norild, benekter du eksistensen av en objektiv virkelighet?

    • Anonym

      Metaforen om den kreftsyke som står klar til å hoppe kommer nok litt til kort. 
      Hvis den kreftsyke det gjelder faktisk har uhelbredelig kreft så er sjansene store for at hun vil dø som følge av sykdommen sin, og ikke avhengig av om noe sier «hopp» eller ikke.

      Kanskje mister noen håpet hvis de får høre at den dyre og tidkrevende alternative behandlingen de vil forsøke ikke er vist å hjelpe. Men samtidig så setter den informasjonen dem istand til å ta et valg. Et valg om hva og hvordan de vil bruke den siste tida si. Tenk om noen ikke hadde sagt noe og pasienten bruker masse tid og penger på noe de tror vil virke fordi de ikke vet bedre? Tid som kunne vært brukt til familien, penger som kunne vært brukt til gode opplevelser. Tid som kunne vært brukt på å forberede seg til å dø, forsone seg med døden. Er det rett?

      Og som du er inne på så er det alltid et lite håp om at den uhelbredelige kreften ikke ender i døden likevel. Vi vet at dette skjer (skjønt vi nok bruker ordet mirakel litt figurativt; det kan være feildiagnose, eller det kjente fenomenet at alle sykdommer ter seg ikke likt hos alle pasienter)
      Men dette håpet er da like mye tilstede enten en bruker alternativ medisin eller ikke.

    • Anonym

      Metaforen om den kreftsyke som står klar til å hoppe kommer nok litt til kort. 
      Hvis den kreftsyke det gjelder faktisk har uhelbredelig kreft så er sjansene store for at hun vil dø som følge av sykdommen sin, og ikke avhengig av om noe sier «hopp» eller ikke.

      Kanskje mister noen håpet hvis de får høre at den dyre og tidkrevende alternative behandlingen de vil forsøke ikke er vist å hjelpe. Men samtidig så setter den informasjonen dem istand til å ta et valg. Et valg om hva og hvordan de vil bruke den siste tida si. Tenk om noen ikke hadde sagt noe og pasienten bruker masse tid og penger på noe de tror vil virke fordi de ikke vet bedre? Tid som kunne vært brukt til familien, penger som kunne vært brukt til gode opplevelser. Tid som kunne vært brukt på å forberede seg til å dø, forsone seg med døden. Er det rett?

      Og som du er inne på så er det alltid et lite håp om at den uhelbredelige kreften ikke ender i døden likevel. Vi vet at dette skjer (skjønt vi nok bruker ordet mirakel litt figurativt; det kan være feildiagnose, eller det kjente fenomenet at alle sykdommer ter seg ikke likt hos alle pasienter)
      Men dette håpet er da like mye tilstede enten en bruker alternativ medisin eller ikke.

  • Knut-Sverre Horn

    Det må da gå an å formidle håp uten å drive den stakkars pasienten i armene på en svindler? 

    Selv vil jeg gjerne slippe å gå døden i møte med visshet om at noen har misbrukt min dødsangst til å sette de etterlatte i et økonomisk uføre.

  • Anonym

    Veldig bra at vi har fornuftige stemmer som deg Gunnar!

    Jeg håper aldri jeg får kreft. Ikke bare på grunn av det opplagt uhyggelige med denne sykdommen, men også fordi jeg er redd for at familiemedlemmer kan komme til å pushe veldig på for alternativ behandling selv om jeg ikke ønsker det selv.

    • http://twitter.com/tripsandtics Trips ☮ Tics

      Du trenger ikke å få kreft for å få velmenende formaninger med utdeling av skyld, skam eller mistro fra kjente og ukjente. Nesten en hver kronisk diagnose vil fremprovosere en slik reaksjon. 

  • Anonym

    Jeg ville faktisk bare bladd meg videre, i dette tilfellet er det jo enkelt å velge å ikke innvolvere seg. Jeg er glad du ikke er som meg, Tjomlid, og at du tar opp dette etiske dilemmaet. De som ikke ser at det å saklig og omstendig advare mot en sjarlatan har sitt utspring i omsorg for medmennesker burde tenke seg litt bedre om. Jeg legger mye av skylda på manglende forståelse av vitenskaplig metode.  

  • Anonym

    Jeg ville faktisk bare bladd meg videre, i dette tilfellet er det jo enkelt å velge å ikke innvolvere seg. Jeg er glad du ikke er som meg, Tjomlid, og at du tar opp dette etiske dilemmaet. De som ikke ser at det å saklig og omstendig advare mot en sjarlatan har sitt utspring i omsorg for medmennesker burde tenke seg litt bedre om. Jeg legger mye av skylda på manglende forståelse av vitenskaplig metode.  

  • http://www.facebook.com/hognebp Hogne Bø Pettersen

    Så for å oppsummere: Alternativ-freakene mener de kan anbefale all mulig slags antivitenskapelig tøv til dødssyke mennesker (hvor mange ganger har man ikke lest ting som «har du prøvde agurkmetoden» ol. i kommentarer hos syke mennesker som har blogget eller skrevet om sykdommen sin), men når du anbefaler noe, så er det respektløst og et tegn på at du er en skinnhellig snøffel som burde skamme seg.

    Tror jeg må ta noen sukkerpiller mot blodtrykket mitt nå…

  • Mari

    Det som er så herlig ironisk er at alternativerne ville gått hardt ut og advart mot cellegift og stråling, hvis de hadde lov…

    • Pernille Nylehn

      Det er mange som gjør det, om enn indirekte. 

  • Anonym

    Det var helt riktig av deg å bry deg ! 

     Si fra til en som valgte en behandling, som skeptikere over hele verden har blogget om.  Fordi den ikke holder det den lover.  Flott at du også blogger om denne behandlingen.  På norsk.  Slik at alle forstår hva denne behandlingen IKKE er.  Det er en pågående studie som pasienter selv må betale dyrt for.  Som har pågått i 30 år. 
     
    Jeg er medlem av Skepsis. Ett av våre slagord er : Fordi vi bryr oss !
     
    En ung skeptisk gutt ble truet med advokat, fordi han blogget om Buruzynski og behandlingen hans.  Han lot seg ikke true til taushet.  Han er hyllet av skeptikere fra hele verden og fått en pris for å være så modig. Slik du og er modig, som deler dette på norsk.
     
    Det ligger mengder av anbefalinger av denne behandlingen ute, på engelsk.  Jeg er ikke så god i engelsk. Medisinske ord og utrykk, er ofte vanskelig å forstå, for meg.  Noe jeg sikkert ikke er alene om.   Men norske alternativt tenkende pusher de engelske anbefalingene på nettet.  Jeg har  og sett  med norske kommentarer til : 
     
     »Kreftpasienter mangler en spesiell aminosyre, som produseres i leveren, og som gjør at immunforsvaret kan takle tilløpe til kreft. Denne legen har utviklet en metode som tilfører kroppen den savnede aminosyren, og derved gi kroppen det den mangler for å ordne opp selv. Svulsten krymper ikke, blir ikke satt «på vent», men FORSVINNER HELT OG FULLT! Uten senskader fra konvensjonell kreftbehandling…»
     
    Det er de samme menneskene som som snakker om « dobbeltmoral» og kritiserer deg, som sprer behandlingen på nettet .  .
     
    Du Gunnar,  er ett medmenneske, som bryr deg.

  • Anonym

    For å belyse den svertekampanjen som nå pågår mot Gunnar og bloggen hans, om Buruzynski og hans meget nøkterne informasjon til en kreftpasient som velger denne behandlingen, skal jeg vise til hvor ille det faktisk er.
    Allerede i 2003 ble det skrevet en kronikk i Tidsskrift for den norske legeforening om Buruzynski. 
     
    « I USA er Burzynski og Kuboves behandling med antineoplastiner (11) kjent, i Italia «Di Bella-regimet» (12). Dette siste inneholder kombinasjoner av medikamenter, blant annet somatostatin, vitaminer, melatonin, bromokriptin og i enkelte tilfeller små orale doser av kjemoterapi som cyklofosfamid. Burzynskis antineoplastiner er peptider fra menneskeurin. Ingen av regimene har kunnet vise effekt på kreft.» http://tidsskriftet.no/article/762299 
     
    Studier på at det har effekt, er enda ikke publisert.  Det velger personer som hetser på Facebook seg lite om.  Og fortsetter å spre lenker til videoer og omtaler behandlingen i svært positive vendinger.  Slik Nita Sweeney gjør her  http://thevaccinator.files.wordpress.com/2011/06/burzynski_-cancer.pdf
     
    Når så Gunnar informerer jenta om valget hennes, hopper mobben frem.  Mange av de samme som har trykket liker på feilinformasjon , og rost behandlingen tidligere.  Og de første kommentaren kommer selvsagt fra Nita Sweeney selv.  Som altså er den som anbefaler Buruzynsky som en god behandler av kreft.
     
    «Nita Sweeney : Nabokjerringer på nett er etterlyst – jeg hever røsten og sier HOLD KJEFT TJOMLID!
    onsdag kl. 21:26″
     
    Selv tar hun ikke ansvar for sine anbefalinger av Buruzynsky.  Som noen har sett på nettet .
    Resten av tråden kan følges her, for de som ikke er på Facebook.  http://nb-no.facebook.com/pages/I-Lyskilden-portal-for-alternative-nyheter/218646064866326?sk=wall&filter=12
     
     

     
     

  • Marius Storeide Kjelsvik

    Dette er et svært vanskelig tema. Jeg har møtt en del folk på alternativsiden og vært nysgjerrig på den selv, så jeg kan relatere til argumentene som kommer opp her.

    Kjernen i problemet, så vidt jeg ser det, er hvordan vi mennesker fungerer. Det er utrolig vanskelig å innrømme feil. Jo lenger du har tenkt en ting og jo høyere du har ropt, jo vanskeligere er det å innrømme feil. Det gjør vondt, på en måte som ikke ligner noen annen. For å unngå denne smerten, har vi en del forsvarsmekanismer.

    Rasjonalisering er en av dem, i hvert fall min forståelse av ordet. Å forsøke å sette sammen en forklaring som høres mer eller mindre rasjonell ut for seg selv, enten som støtter ditt syn eller som diskrediterer den andre sidens syn. Det er skummelt enkelt å lure seg selv med slik rasjonalisering, spesielt hvis du aldri trenger å dele den med andre. Det blir litt vanskeligere i det øyeblikket du må forklare den til noen andre, og langt verre hvis du må forsvare den, hvis motparten har rasjonelle argumenter som sier i mot din egen rasjonalisering. Man kan merke at sin egen forståelse begynner å slå sprekker, og begynne å føle på smerten som kommer når man innser at man tar feil. Smerten blir for de fleste så vond at man automatisk tyr til andre forsvarsmekanismer, som aggressivt forsvar (altså angripe motstanderen), fornektelse eller kanskje ignorere motparten. I denne situasjonen er det utrolig vanskelig å trenge gjennom til en person — de er desperate etter å beholde verdensbildet sitt, og de aller fleste forsøk på å nå gjennom er fåfengte.

    Men selv om det umiddelbare «skjoldet» holder, blir ikke sprekkene borte. De er der, i form av tvil. Over tid kan sprekkene bli større, og begynne å gjøre mer vondt. De vanligste reaksjonene jeg har observert, er da
    1. Å søke støtte blant likesinnede, i et forsøk på å fjerne tvilen.
    2. Å ikke tenke på det. Jeg tror dette er en veldig vanlig reaksjon.
    3. Å faktisk tenke tanken at man kanskje tar feil.

    Det er tungt, vanskelig og vondt å faktisk innrømme for seg selv at man har tatt feil. Oppå denne personlige kostnaden kommer alle sosiale utfordringer. Å endre mening kan føre til at personen «mister ansikt», blir forsøkt «omvendt tilbake» (jeg snakker ikke bare om religion her), utestenging, mobbing, tap av venner og kontakt med familie og så videre.

    Om det er noen trøst, tror jeg det blir lettere å innrømme feil hver gang man gjør det. Man har mindre «ære» å tape, har allerede gått gjennom følelsene og kan lettere håndtere dem andre gang osv.

    I dette tilfellet har den kreftsyke skrevet på bloggen sin og åpnet generelt for kommentarer, men slettet en negativ kommentar. Med fare for å overtolke kan det være et uttrykk for at personen er usikker på valget sitt, og ønsker støtte. Det er lettere å gjennomføre et valg hvis man føler at andre støtter en. Litt kynisk kan det sees på som en delvis ansvarsfraskrivelse, eller i hvert fall følelsen av det.

    For å komme til konklusjonen: Jeg tror det er en tidkrevende, tung og vanskelig prossess å innrømme feil og endre mening. Det er nettopp derfor det er kjempebra at folk som deg, CiViX, belyser temaene fra et så rasjonelt og respektfullt synspunkt som mulig. Det endrer ikke nødvendigvis folks meninger med en gang, men kan slå sprekker i illusjonene deres som over tid vil føre til endrede meninger.

  • http://tjomlid.com CiViX

    FriTanke.no har omtalt denne saken/debatten. Anbefaler å lese!

    http://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=8740

  • Anonym

    I fare for å ligge litt på sidelinjen; jeg forstår det slik at debatten i hovedsak handler om hvorvidt en skal dele sin informasjon med andre eller ikke?. Angående denne klinikken i Mexico har jeg ikke mye å si annet enn at det virker klokt i å informere pasienter/ folk om det en har lest og hørt både negativt og om det er positivt, men med en smule ydmykhet. Problemstillingen blir for meg denne trangen til å overbevise andre om at ens eget synspunkt vil være det riktige for den andre. En kan sterkt fraråde med gode begrunnelser og allikavel overlate valget til vedkommende det gjelder. Alternativbehandlingsbåsen er blitt stor og jeg tror mange former for behandling i denne kategorien kan ha god effekt, kanskje ikke på så fremskredede sykdommer som kreft, men der det er et blandet sykdomsbilde feks med kronisk syke det ikke er lett å stille noen diagnose og derfor gi rett behandling. Det er vanskelig å være alternativbehandler når motargumentene blir at det ikke er vitenskapelig bevist at metoden (e) har effekt. Vitenskapen er også i bevegelse og mange ting som tidligere ikke kunne bevises å være effektivt ( som det å vaske seg på hendene før operative inngrep ) allikavel fikk livets rett da det etterhvert ble synlig at det utgjorde en vesentlig forskjell ( at barnedødeligheten gikk ned ved fødsler når hygiene ble en del av tiltakene leger gjorde, bakteriene var jo usynlige og det tok sin tid å oppdage dem ). Som energiarbeider ( et uttrykk jeg foretrekker fremfor healer da dette gir assosiasjoner til mirakelvirke ) er det mange nok som opplever gode effekter på flere områder for seg selv. De seriøse behandlerne på markedet vil ikke anbefale å utelukke skolemedisinsk behandling og bare bruke alternativmedisin/ metoder da det er fullt på det rene at det er begrensninger her som for skolemedisinen. Det bør vel uansett være godt å dele sin holdning / viten med mennesker en tenker at kan ha bruk for informasjonen en sitter på. Det blir ofte så sort/ hvitt synes jeg. Det settes opp som motpoler der det like gjerne hadde kunnet blitt bygget bro. Ofte er kombinasjoner bra, det ene styrker der det andre ikke kan. Nå tenker jeg i mindre skala enn kreft, ms osv og mer på situasjoner der det kan være følelsesmessige årsaker til sykdomsbilder ( såkalte sykosomatiske lidelser feks ). Det som kan bli skremmende for meg er når overlege Muller kan anbefale en type » tenk deg frisk, det er du selv som har ansvaret» type kurs til en 13- åring. Her har vi en bølge av » tankens kraft kan helbrede deg » holdning alternativ bevegelsen lider under da det neppe er så enkelt som bøker a la » the secret » gir inntrykk av. Hadde han enda kunnet blitt tilbudt Rosenbehandling som er en form sprunget ut fra fysioterapien, grunnlegger er Marion Rosen, og som derfor konsentrerer seg om kroppens signaler uavhengig av hva vedkommende stakkar måtte greie å tenke eller ikke, men som gir en dyp avspenning og mulighet for bevisstgjøring rundt egen kropp og egne følelser uten annet krav enn at du skal ligge og slappe av på en massasjebenk. Ingen rosenterapeut ville feks påstå at behandlingen kan erstatte skolemedisinen eller kurere kreft, men den kan få deg til å slappe av og tenke klart når » the going gets tuff «. Det samme med visse former for energiarbeid ( healing ). La oss fortsette å dele vår informasjon med andre, det er bevisføringer for at energiarbeid har effekt, men disse drukner i uvilje og motstand fra stående aktører det være seg legestand, religiøse samfunn og vitenskapen. Det er mange «alternative» behandlingsformer som snart ikke vil være alt lengre, håper jeg, Homeopatien og akupunkturen overlever mot alle odds kanskje nettopp fordi mange nok opplever god effekt, det er synd om behandlingsformer med «livets rett» skal kveles fordi det er ønsket at en skal tie fremfor å tale til vitenskapen finner metoder de kan benytte i bevisføringsøyemed. Del kunnskapen din, men vokt deg for å være misjonerende overfor andre, sier jeg.. det som virker usannsynlig i dag vil kanskje være logisk i morgen.

    • http://twitter.com/LeishaCamden Leisha Camden

      «Det er vanskelig å være alternativbehandler når motargumentene blir at det ikke er vitenskapelig bevist at metoden (e) har effekt.»

      Så enkelt er det nok ikke. I mange tilfeller er det faktisk «vitenskapelig bevist» (et uttrykk man forøvrig aldri bør bruke, da det avslører at man forstår svært lite til ingenting av vitenskapelig metode) at metoden/e *ikke* har effekt, ei heller *kan* ha effekt. Dette er en nyanseforskjell som mange dessverre sliter voldsomt med å ta inn over seg.

  • Hans Torvaldsen

    Nå ser det ut som om fokuset er endret fra USA til Tyskland. Sikkert lurt.
    http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Innsamlingskonsert-for-kreftsyke-Stine-Roaldso-2923421.html#.TyZbjsXj5JU 

    • http://tjomlid.com CiViX

      Ja, jeg har sett det. Det gleder meg om hun heller satser på Tyskland heller enn Burzynski.

  • http://www.facebook.com/people/Carina-Marie-Rose/808245246 Carina Marie Rose

    Jeg vil si noe min mor sa til meg året etter at hun hadde hatt brystkreft. Nemlig at når legene gir opp er det finere å samle familien og kose seg sammen og virkelig lage en verdifull siste tid, heller enn å bruke opp tiden sin på å prøve noe som uansett ikke vil virke.

  • Informasjon

  • Sitatet

    Science is not the affirmation of a set of beliefs but a process of inquiry aimed at building a testable body of knowledge constantly open to rejection or confirmation. In science, knowledge is fluid and certainty fleeting. That is at the heart of its limitations. It is also its greatest strength. — Michael Shermer

  • Nyeste bloggposter

  • about.me

    Always be skeptical, but dare to be naive.

    Born in Tanzania, 1974. Grew up in Norway (Sirdal) and Kenya. Lives in Oslo.

    Skeptic, secular humanist and nerd @heart.

    Blogger, writer, musician and father @private.

    CEO and web developer @Thin.

  • DiSQUS

  • Stikkordsky

  • Tordenbloggen 2010

    unfiltered perception ble kåret til Norges beste blogg i 2010.

    Se hva leserne sier om bloggen min her.

  • Oppgi din e-postadresse og få varsling hver gang jeg legger ut en ny bloggpost!

  • Velg kategori

  • Arkiv: Vis måned/år

  • Sånne telledingser

  • Meta