Ronny Alte, tidligere leder av Norwegian Defence League (NDL), jubler i dag:

Screenshot 2014 03 15 20 00 29

Han hevdet i går at hans hjemmeside var blitt tatt ned av «politiske motstandere»:

Ronnyalte1

Hjemmesiden hans er nå altså oppe igjen, og hans tilhengere gratulerer ham:

Haraldbmoenronnyalte

Det er uakseptabelt å benytte seg av kneblingsmetoder for å hindre meningsmotstandere i å ytre seg. Hadde noen tatt ned bloggen til Alte på denne måten, hadde det vært idiotisk og svært kritikkverdig. I så tilfelle hadde jeg hatt all sympati med Alte for saken.

Problemet er bare at Alte lyver. Ingen politiske motstandere har tatt ned bloggen hans. Det hele har nemlig en mye mer uskyldig forklaring. Da nettsiden var nede møtte man nemlig dette:

Screenshot 2014 03 15 20 04 46

This domain has expired. To renew please contact your provider.

Og gjør man en liten whois-sjekk av domenet hans, ronnyalte.net, så finner man dette:

Screenshot 2014 03 15 20 07 43

Domenet ble altså registrert 10. mars 2013. Domener fornyes normalt for ett år om gangen, noe som betyr at det sannsynligvis ble sperret få dager etter den 10. mars i år. Den 14. mars kan vi se at det ble oppdatert, noe som mest sannsynligvis betyr at det da ble fornyet for et nytt år. Ny utløpsdato er 10. mars 2015, altså har han nå fått fingern ut og betalt regningen slik at det er blitt fornyet for et nytt år.

Hjemmesiden til Ronny Alte var altså nede fordi han ikke hadde betalt for domenet/webhotellet sitt, men han bruker det til å fremstå som et offer for knebling fra politiske motstandere.

Gudbedre så patetisk.

  • Kjetil Seim Haugen

    Og han skal være UTROLIG glad for at ingen ‘overtok’ domenet mens det var tilgjengelig…

  • Kjetil Nyjordet

    Ay, ay, dette ble kleint for Ronny-gutten.

  • Nja, domener har en grace-period hvor det normalt er sperret fra at andre kan registrere det, så selv om det ble stengt ned så kunne nok ingen tatt før det var gått en viss tid.

  • Øivind Bergh Ikke del innlegget. Bare send mail.
    6. februar kl. 07:51 · Liker

    Karstein Pettersen Mail sendt.
    6. februar kl. 08:10 · Liker · 2

    Randi Malmin Mail sendt.
    6. februar kl. 09:01 · Liker · 2

    Lena Solli Sal Sendt!
    6. februar kl. 10:06 · Liker · 1

    Vivi Mona Nyborg Sendt.
    6. februar kl. 10:17 · Liker · 2

    Kjetil Hope sendt
    6. februar kl. 10:21 · Liker · 2

    Annette Berge requesting removal of blog, undertegnet og sendt.
    6. februar kl. 11:09 · Liker · 2

    Merethe Dahl Sendte i natt.
    6. februar kl. 12:13 · Liker · 2

  • Hvordan du får dette til å handle om regning som trekkes automatisk vet ikke jeg, men må si du har «dreti på leggen»!

  • Eplebiten

    Kanskje fordi domenet utløp?

  • Se screenshot fra Weebly sin FAQ:
    http://kb.weebly.com/faq-where.html

    Kanskje du glemte å oppdatere kredittkortinformasjonen din? Eller det ikke var dekning på konto? ;-)

  • triklops79

    Hvordan mener du at dette underbygger «saken» din, Ronny Alte? Skjermdumpen over viser jo med all tydelighet at du har somlet med å fornye domenet! Om du hadde rukket hånden i været og innrømmet sommel hadde jo ingen sagt noe som helst på det! Latterlig å prøve å antyde en politisk konspirasjon som bakgrunn når absolutt alt som er publisert viser at det er du som ikke har betalt regningen din!

  • Hold deg til saken. Øyvind Bergh og andre har ikke noe med denne bloggposten å gjøre. Det er dog påfallende at du forsøker å vri oppmerksomheten over til noe annet for å slippe å innrømme blemmen :-)

  • Stian Øigård

    Det er kanskje greit å opplyse om at det er posten til Rolf Erik Hanssen som ble rapportert? Den ble jo kjent ulovlig av en norsk domstol…

    http://www.vepsen.no/2013/05/domt-etter-nettmobbing/

  • Per Ivar Lindgaard

    6 februar står det her Ronny Alte. Er det dette som skjedde med bloggen din i dette tilfellet?

  • Jeg også fikk den meldingen, greia er at siden var betalt frem til 2015 og i min verden er det 2014 i år…

    Vel jeg limer inn et utklipp fra chatten med support.

    Ronny Alte at 21:12

    Hello!
    My site http://www.ronnyalte.net is Down, i have payed until 2015. When can i use my site again?

    Brandon B at 21:21

    Everything should be working well now. Please let me know if you continue to experience any difficulties.

    Check out help.weebly.com for helpful articles or to chat with a live Weebly Customer Advocate

    Thank you!
    Weebly Support Advocate

    Ronny Alte at 11:45

    I still get this Message:
    This Domain Has Expired, To Renew Please Contact Your Provider.

  • Det er nok heeeeeeeelt tilfeldig at nettsiden gikk ned akkurat da domenet utløp på dato, og at Weebly la ut sin standardside om at domenet ikke var betalt, akkurat da «politiske motstandere tok ned bloggen».

    Huff da, dette blir bare mer og mer pinlig, Ronny. Slutt å grave…

  • Alf M. Haga

    Da er det vel ingen premie for å gjette hva Mr Alte vil blogge om 14. Mars neste år. Hukommelsen pleier ikke å være veldig stødig i de kretser, og den stakkarslige offerrollen er det bare fantasien som begrenser i det miljøet.

  • Stian Øigård

    Er det å rapportere pedofiliposten til Rolf Erik Hanssen det samme som å forsøke å inndra din ytringsfrihet? Den ble som sagt kjent ulovlig av en norsk domstol.Skjerp deg.

  • Med andre ord innrømmer du at dette ikke handler om knebling, men i beste fall en intern feil hos Weebly? Eller mener du at hvis «politiske motstandere» tok ned bloggen din ved å rapportere den til Weebly, så bare gjenåpner de den når du kontakter support?

    Spiller du dum nå, eller er du virkelig så teit?

  • Slettet du den jaja, men saken er nok ikke slik du fremstiller den, og det plager meg fint lite hvordan du fremstiller den. Og slapp helt av jeg har nok dokumentasjon til å motbevise dine påstander ;)

  • Flott, da venter vi i spenning på den dokumentasjonen. Hvorfor ikke bare legge den frem med en gang heller enn å forsøke deg på en serie med tullekommentarer?

    (Kommentaren jeg slettet var ditt forsøk på å diskutere en helt annen sak som du selv er saksøkt for. Det har ingenting med denne bloggposten å gjøre.)

  • Det er fra 6. feb 2013, på toppen av det hele. Altså fullstendig meningsløst å trekke inn i sammenheng med at nettsiden hans gikk ned rundt 13.-14. mars 2014.

  • Eplebiten

    To års webhotell og domene koster hos Weebly 69 $ + 67,90 $. Totalt 136,90 $.

    Var det dette du betalte i fjor for to år?

    PS: Weebly er forbasket dyre på domener. Man bør ikke betale mer enn 12 $ for et .com, .net eller .org.

  • Og det som da ble rapportert var en bloggpost skrevet av Rolf-Erik Hanssen som hang ut en meningsmotstander som pedofil, republisert av Ronny Alte på sin nettside, som han senere ble dømt til å fjerne:

    http://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=9131

  • Vel det var slik at innlegget var slettet lenge før den rapporteringskampanjen ble satt i gang, og vi sitter på en serie dumper hvor denne kampanjen deles. Sitter også på dokumentasjon på at denne havulken bekrefter at han var klar over at innlegget var fjernet, men som han sier selv: Drit i bloggposten, rapporter hele bloggen ;)

    Og grunnen til at det ikke legges ut her at jeg vil svare fra min egen side med noen tilleggs kommentarer ;) Men nå tar jeg kvelden her og ofrer ikke deg en tanke ;) Ha en flott lørdagskveld da Sherlock!

  • Eplebiten

    Jeg ser ikke bort i fra at dette er Altes feil. Webhotellet og domenet kjøpes separat hos Weebly. Den mest sannsynlige forklaringen er at han betalte to års webhotell, men kun ett år for domenet. (De tar 40 $ for et domene pr. år. Rådyrt.)

  • Men nå diskuterer du igjen en helt annen sak enn det bloggposten min handler om.

    Spørsmålet er om nettsiden din var nede pga aktivisme fra politiske motstandere, eller fordi du ikke hadde fornyet domenet. Svaret er selvsagt det siste, noe de harde Whois-fakta viser. Kanskje du betalte for 2 år, men Weebly hadde kun registrert det for ett år. Ergo skyldes nedetiden noe helt annet enn hva du selv påstår, og dette har du visst hele tiden men lyver om det for å skape en offerrolle rundt deg selv.

    På tide å innrømme det, eller tror du ikke alle nå har gjennomskuet denne løgnen slik at du bare graver deg dypere og dypere ned med alle dine løgner og tomme bortforklaringer?

  • Ja, det fremkommer jo at Whois-informasjonen. Domenet var kun registrert for ett år. Ergo skyldes nedetiden at domenet utløpte, ikke at politiske motstandere «kneblet» ham.

    Pinlig for Alte dette.

  • Marius Aanonlie

    Sterkt jobba. Hvis strømmen kobles fra pga. utestående betaling, er det jo bare å skylde på politisk motstand! Ikke at det får strømmen raskere skrudd på igjen, men …

  • Erling Westenvik

    Dette er bare dumt og pinlig, Ronny. Saken koker ned til at websidene dine var utilgjengelige pga. enten betalingsmessige misforståelser fra din side eller tekniske problemer som Weebly har ordnet opp i. Du har imidlertid valgt å lyve så det renner av deg. Nei, dette er det bare èn vei ut av for deg, nemlig at du legger deg langflat.

  • Eplebiten

    Denne saken er så dum at jeg nesten fikk lyst til å gi ham ett års gratis webhotell og domene. Men bare nesten…

  • Morten Sickel

    Ikke bare prøver du å skylde på andre, du forstår ikke hva som har skjedd .. jaja…

  • Frp_går_fram

    Hva er galt i hodet på Tjomlid .Henge ut folk på denne måten ,du oppfører deg som en liten drittunge jo ..

  • dagjohansen

    Er det samme fyren som er venn med Kurt Willy Oddekalv? Alte Kameraden?

  • Magnus Rinde

    Enda et blinkskudd fra geniet nedi Stokke…. -Det er så ålreit med folk som sprenger bruer i stedet for å brenne dem hehe…. Hver ENESTE gang Alte prøver å snakke sitt eget forsvar så tar det sånn ca 12,5 sekunder før å han tråkker i baret… Den mannen er rett og slett helt utrolig!! -Takke meg til at jeg ikke bor i samme kommunen…

  • Hahaha patetisk forsøk på å fremstå som et offer. Snakk om å drite seg fullstendig ut. Folka i disse miljøene skylder vanligvis alltid på andre og prøver med løgn å fremstå som offer og det som er verst er at de skjuler sine rasistiske meninger bak ytringsfrihet.

  • Hans Jørgen Furre Nygårdshaug

    Hahahah, KLEINT!

  • Johan Ninjaa

    Utrolig.

    Torsdag formiddag den 6. februar sitter disse menneskene på internett. Hvor de bruker tiden til å rapportere private blogger de ikke liker.

    Det finnes et hav av bøker de kunne ha lest, og fått utbytte av. Eller de kunne øvd seg på tegning med kullstift. De kunne drevet yoga. Gått turer i naturen. Eller sosialisert og omgåttes live mennesker.

  • Johan Ninjaa

    Utrolig.

    Torsdag formiddag den 6. februar sitter disse menneskene på internett. Hvor de bruker tiden til å rapportere private blogger de ikke liker. Synkront.

    Det finnes et hav av bøker de kunne ha lest, og fått utbytte av. De kunne øvd seg på tegning med kullstift, eller drevet yoga. Kanskje gått turer i naturen. Eller sosialisert og omgåttes live mennesker.

  • creole

    mens du sitter der bak et tastatur og leter rævva av deg for å finne ord ingen kan ta deg på, slik at du kan spre din hatretorikk uten at du blir straffet for det, vil ENHVER mulim. kristen, buddhist, taoist osv stå STOLT opp i ansiktet på andre mennesker, med sine egne meninger.. Selv med trussel om død, lemlestelse og forfølgelse, gir de ikke opp sin tro.

    Dette gjør de en smule bedre, stoltere og mer troverdige enn deg ;)

    ha en fin dag.

  • Disqusor

    Pakistan ble dannet, og atskilt fra India, gjett hvorfor……

  • Nina Bergerud

    Fordi india.com utløp på dato?

  • ArneSkogen

    Syns egentlig dere virker like hatefulle på begge sider, venstre som høyre.

  • Idar Olsen

    Skal man framstå som seriøs så bør man i alle fall ikke ta slike ting som lett lar seg avsløre :s…..

  • MasseMeninger

    Synes dette faktisk var litt kleint av Tjomslid jeg da.. «Alte lyver..» «er du så teit..» Saklig kar han Tjomslid gitt. Kan ikke ha så mye å fare med når han må «argumentere» på denne måten.

  • Frp_går_fram

    Tjomlid du fremstår som mentalt ustabil med dette innlegget .

  • Ettersom dette var i 2013 var det en onsdag, og bloggposten de rapporterte inn ble dømt lovstridig i norsk rett. Frofatteren ble dømt til å ta ned bloggposten, og Alte fjernet den også fra sin nettside. Ergo var det ganske fornuftig bruk av et par museklikk.

    http://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=9131

  • Tor Iver Wilhelmsen

    Hm, Ronny bør velge seg fans med litt bedre evner til å argumentere enn det der. Synes du han ikke skulle bli møtt med kritikk når han lyver på seg en politisk forfølgelse når domenet hans tas ned av helt andre årsaker?

  • Yngvis

    hahahaha! dagens! jeg tar screenshot av denne og kommer til å bruke den hver gang jeg diskuterer med freppere, dette er stor utilsiktet humor

  • Yngvis

    er jo ikke snakk om å argumentere, snarere påpeke, og vente på at ronny driter seg mer ut, jeg råflirer nå

  • Yngvis

    du kaster ikke akkurat glans på frp med dine innlegg heller haha! hadde jeg vært carlihagen ville jeg sendt frpjugend for å stramme deg opp

  • Guest

    Står ingenting om at den synkrone rapporteringen er fra 2013.

    Uansett så har de god grunn til å være sinte og sure, disse menneskene. Tross alt er to av dem under etterforskning av PST i Norge, og en tredje under etterforskning av S.I. i Buenos Aires. Som er veldig hissige på grøten etter angrepet på den israelske ambassaden i 1992, og som har fått fotografier av vedkommende avbildet sammen med en tidligere terrordømt nordmann som forsøkte seg på terror i 1977.

    Sier igjen, ikke rart de er sinte og sure.

  • Ove Kristian Furelid

    Trøsteklem for årets facepalmer.

  • eirik

    Det er fordi du ikke vet hva argumentasjon er. Å påpeke løgn er det nærmeste man kommer kronargument.

  • eirik

    Slå opp projeksjon.

  • eirik

    Loggen er fra 2013.. Mer løgn fra alte.

  • Konrad Pedersen

    «Sider»? Er Tjomlid på en «side»? Hva er hatefullt ved å avsløre en pinlig løgn/bommert fra Atle?

  • Konrad Pedersen

    Er dette innlegget parodisk ment? Man kan lure.

  • Konrad Pedersen

    Problemet er at påstanden om politisk knebling er lite plausibel, rent praktisk. Hvilke politiske motstandere er det som kan instruere webhotellet om å stenge området ditt? Det er ikke slik verden fungerer.

  • Frp_går_fram

    En Iqtest av dere på venstresiden hadde forklart ganske mye .

  • Frp_går_fram

    Er det ikke bare Auf /su som har sine hitlerjugend da ?

  • Frp_går_fram

    En IQtest av venstrefløyen i Norge hadde forklart ganske mye .

  • nummeren

    ler så jeg griner….hver gang!

  • Gunnar

    Hei! Enig i at dette virker ganske patetisk av Ronny Alte.

    Men sånn litt på siden, hva er dine tanker rundt islam egentlig? Det er da åpenbart en religion som er mer problematisk enn andre? Tenker på hellige kriger, terrorisme, homofobi , kvinnediskriminering, barneekteskap osv. Hendelser den siste tiden med Amal Aden, Yahya Hassan, Lars Hedegaard osv. Eller mener du Islam er akkurat som alle andre religioner? I så fall vil jeg anbefale deg å se litt nærmere på akkurat det ;)

  • Nordgubben

    Godt jobba igjen Tjomlid! Modig gjort å avsløre disse løgnere!! Keep up the good work, Gunnar!

  • Alexander Golmen Berg

    Hahaha

  • Anders Gåre

    Du er min helt, Gunnar!

  • Fortsatt ingen dokumentasjon fra deg. Pinlige løgner og bortforklaringer som vanlig.

    Her ble du tatt med buksa nede, Ronny. Atter en gang. Kanskje på tide å lære at enkelt gjennomskuelige løgner som dette ikke gjør seg så godt for troverdigheten din?

  • Det er gjort:
    http://www.nrk.no/programmer/tv/test_nasjonen/3098803.html

    Og ja, dette forklarer mye.

  • R.U.R

    Ha-ha.. Dagens!
    Forskjellene er stort sett så små at de neppe er signifikant forskjellige, med unntak av FrP, som ligger signifikant under resten.

    Ikke veldig overraskende, men artig å få bekreftet

  • Honeyblues

    Ironisk at når man går til hjemmesiden til Alte så er det kontonummeret hans man først ser. Det har jeg aldri sett hos noen andre bloggere men, som vi har sett her, det funka visst dårlig, ingen som vil betale for at Alte skal skrive, ikke Alte selv engang. Tusen takk Tjomlid, du skuffer aldri!

  • Håkon Sønstebø

    Som marsmarken så kjekt delte med oss, det er allerede gjort:

    http://www.nrk.no/programmer/tv/test_nasjonen/3098803.html

    Som vi ser her er det en veldig liten variasjon mellom de politiske partiene… Med unntak av ett parti, som ligger signifikant dårligere an enn resten.

  • ArneSkogen

    Tjomlid står på den venstre siden, noe som i og for seg er svært uproblematisk. Satt og så på poster Tjomlid og Alte imellom og begge virker like aggressive på sin egen måte. Forøvrig er det vel svært få selv blant høyreekstreme som hører på Alte så det eneste denne posten her gjør er å gi ham mer oppmerksomhet.

  • Derullandei

    Jeg vet det er barnslig av meg å si det, men her passer det bare så inderlig godt: PWND!

  • Derullandei

    At du klarer å komme med denne to ganger på rad, tilsynelatende uten å få med deg hvordan det gikk første gang, er toppen av kransekaka. Helt konge!

  • Derullandei

    Det er faktisk noen religiøse som prøver å sette kvinneundertrykking i system her i vårt eget land akkurat nå for tiden. Men jeg tror ikke det er muslimene, så da er det kanskje ikke så interessant?

  • Gunnar

    «Muslimene» som du skriver er ikke en homogen gruppe. Man kan ikke si at
    «muslimene» prøver å sette kvinneundertrykking i system, like lite
    som man kan si at «de kristne» prøver å sette kvinneundertrykking i
    system. Det er gode muslimer og det er dårlige muslimer, slik er det med alle andre grupper også.

    At mange muslimer i Norge har kvinnediskriminerende holdninger er det dessverre liten tvil om. Det kan man blant annet se i denne videoen fra IslamNet http://www.youtube.com/watch?v=bV710c1dgpU. Det er en kjønnssegregert forsamling. Mennene er foran, kvinnene er bak. Man kan da definitivt hevde at mange av muslimene som er medlem i IslamNet prøver å sette kvinnediskriminering i system? Heldigivis deler ikke alle muslimer i Norge holdningene til IslamNet. Men organisasjonen har over 13 000 «likes» på Facebook. Det er et sjokkerende høyt antall. Og Islam Net er veldig opptatt av å tolke Islam på riktig måte. Fra Facebook-siden: «Det er forbudt å tolke islam selv og presentere det som fakta. Kun de lærdes meninger skal postes og alle innlegg må være skrevet i tråd med de lærdes forståelse av islam.»

    Det er nettopp her problemet jeg har(og du også burde ha) med Islam ligger. Hvordan religionen har blitt tolket av disse «lærde» opp i gjennom tidene. Islamsk lov, Sharia, er lover basert på Koranen og Sunna(Sira og Hadithene), tolket av de mest innflytelsesrike Islamske lærde gjennom tidene. De regnes for å være perfekte, gudegitte lover, i motsetning til menneskeskapte lover som vi har i Vesten. Sharia-loven er ikke hyggelig lesning. Det er forskjellige lov-systemer for mannlige muslimer, kvinner og ikke-muslimer. Det er altså ingen likhet for loven. En ikke-muslim er aldri like mye verdt som en muslim.

    Kvinnediskrimineringen under Sharia-loven er enorm. En mann kan ha opptil 4 koner, en kvinne kan kun ha en mann. Det er greit å slå kona(eller konene) dersom hun/de har vært ulydige(oppfattelse basert på Koranen(4:34)). Det er obligatorisk for kona å tilfredsstille mannen sin seksuelt dersom han ber om det. Kvinner regnes for å være mindre intelligente enn menn og en kvinnes vitnemål er verdt kun halvparten av en manns. Det er mer, men gidder ikke liste opp alt.

    Hvor mange muslimer i Norge som faktisk ønsker Sharia-lov vet ikke jeg. Men det er grunn til å tro at andelen av norske muslimer som faktisk ønsker denne inhumane og kvinnediskriminerende loven er mye høyere enn dagens politikere liker å innrømme. En undersøkelse gjort i England i 2007 viser at 37% av personer mellom 16 og 24 år foretrekker Sharia-lov fremfor britisk lov, og nesten en tredjedel av de spurte mellom 16 og 24 syns at du bør bli drept dersom du forlater Islam(http://www.theguardian.com/uk/2007/jan/29/thinktanks.religion). Dette er sjokkerende tall. Er det grunn til å tro at det er veldig annerledes i Norge? Jeg tror dessverre ikke det.

    Når man ser på kvinners rettigheter, minoriteters rettigheter og homofiles rettigheter i muslimske land, så ser man at de generelt sett ikke er gode. Mye av grunnen til dette mener jeg ligger i islamsk teologi.

    Mener derfor helt klart at Islam er en mer problematisk religion enn de andre religionene, så jeg står for det jeg skrev(hvis du skulle være i tvil). Hadde vært interessant å høre Tjomlids synspunkter rundt dette temaet, for dersom man tar en rasjonell og ærlig gjennomgang av de problematiske sidene ved islam kan jeg ikke skjønne hvordan man kan være uenig. Dessverre, hadde vært fantastisk dersom islam bare var nok en religion.

    Jeg mener vi er nødt til å diskutere de utfordringene Islam representerer i dagens samfunn. Og det er ikke fordi jeg «hater alle muslimer» eller noe sånt tull. Det er fordi jeg mener at det er nødvendig dersom man vil bekjempe homofobi, jødehat, kvinnediskriminering, kjønnslemlestelse og voldsforherligelse. Men det er kanskje ikke du så opptatt av?

  • Derullandei

    Nå angrer jeg på at jeg svarte deg. Det var på ingen måte meningen å provosere fram denne soapboxingen.

  • Gunnar

    Du trenger ikke å angre. Vil heller anbefale deg å ta til deg det jeg har skrevet. I tillegg oppfordrer jeg deg til å lese koranen selv. Les også «reliance of the traveller». Du vil bli sjokkert.

    Men viktigere: Snakk ærlig med venner/kolleger om de store utfordringene islam representerer i dagens samfunn. Det er altfor få som tør å gjøre dette. Begynn å «soapboxe» litt du også.

  • Derullandei

    Beklager, men tilfeldige nett-quijoters kjepphester interesserer meg ekstremt lite.

  • R.U.R

    Det er du som trakk frem kjepphesten din under denne postingen, og den er ikke er relevant i forhold til artikelen.
    Angående hva du skriver: jeg har studert blant annet Midtøsten-kunnskap og islam, og har lest Koranen. Jeg har reist, studert og jobbet i rundt 14-15 land hvor islam er en viktig religion. Jeg jobber sammen med muslimer, både kvinner og menn.
    Beklager, du er helt på jordet.

  • Kruseknall

    Mine politiske referanser er godt til høyre for Tjomlid. Det er ikke til hinder for å være enig i svært mye av det han tar opp. Fordi det handler mer om etikk, moral og livssyn. Og der legger han frem sine saker på en svært god måte.
    I motsetning til hans meningsmotstandere så synes jeg Tjomlid holder en høy standard hva gjelder saklig debatt, «aggressiv» tone osv. Og jeg synes det er helt på sin plass å vise Alte med buksa på knærne slik han fremstår i denne bloggposten.

  • Gunnar

    Jeg er klar over at det ikke er relevant i forhold artikkelen, men som et apropos så lurte jeg på hva Tjomlid tenker om de enorme utfordringene Islam representerer. Dette er noe som flere burde snakke åpent og ærlig om, både på venstre og høyresiden.

    Så kom denne eplekjekke Derullandei og insinuerte at jeg kun var opptatt av dette for å henge ut muslimer. Han har åpenbart blitt indoktrinert gjennom mainstream media til å tro at det er galt å kritisere islam, så da følte jeg for å gi ham litt informasjon. Selv om det altså ikke var relevant i forhold til artikkelen.

    Så fint å høre at jeg er helt på jordet, da! Kan du forklare meg nøyaktig hva det er jeg har skrevet som er feil?

    Argumentene dine er ikke imponerende. «Jeg har studert islam, derfor tar du feil.» Vel, Yusuf al-Qaradawi har også studert Islam. Ifølge wikipedia har han “…received eight international prizes for his contributions to Islamic scholarship,[4] and is considered one of the most influential such scholars living today.” (http://en.wikipedia.org/wiki/Yusuf_al-qaradawi). Ifølge samme siden har han et
    program på Al Jazeera med et estimert publikum på 60 millioner. Når man ser på hans uttalelser og hvordan han har tolket Islam er det ekstremt skremmende.

    «Jeg har jobbet i Midtøsten, derfor tar du feil.» Vel, Marte Deborah Dalelv jobbet også i Midtøsten. Nærmere bestemt i «moderate» Dubai. Hun ble dømt til 16 måneders fengsel etter at hun rapporterte at hun hadde blitt voldtatt. For å bevise at
    voldtekten faktisk hadde funnet sted var det nødvendig med 4 mannlige, muslimske menn som vitner, noe hun dessverre ikke hadde. Men det har sikkert ingenting med islam å gjøre(hint: se Koranen 24:4 og 24:13).

    «Jeg kjenner mange muslimer, derfor tar du feil.» Vel, jeg hevder og har heller ikke hevdet på noen som helst måte at alle muslimer er enige med for eksempel al-Qaradawi. Poenget mitt er bare at mange og viktige islamske lærde har oppfatninger av islam som er moralsk forkastelige og at en alt for stor andel av muslimer ser ut til å være enige i disse oppfatningene. Hvis du er uenig i dette er jeg spent på hvordan du vil dokumentere det.

  • Gunnar

    Den burde interessere deg hvis du er en forkjemper for menneskerettigheter, homofiles rettigheter og likestilling. Synd du ikke er opptatt av slike ting.

  • Jeg vet faktisk ikke hvilken «side» Tjomlid «står på». Og vet du hva? Jeg bryr meg ikke! Tjomlid jobber med fakta, og fakta har ikke noe med høyre og venstre å gjøre.
    Tjomlid må svare for seg, men det er skivebom å kalle ham aggressiv.

  • Derullandei

    Og du er åpenbart opptatt av å fortelle andre hva de er opptatt av.

    Synd du er opptatt av slike ting.

  • Gunnar

    Det som er synd er at jødehat er på fremmarsj i Europa, terrorisme er på fremmarsj globalt, ytringsfriheten blir satt under stadig sterkere press og overgrep mot kvinner blir ofte sett gjennom fingrene på dersom det foregår i muslimske miljøer.

    Dessverre kan man ikke snakke om hovedårsaken(islam) til dette.

  • Derullandei

    Nevnte jeg at kjepphesten din ikke interesserer meg?

  • R.U.R

    Derullandeis første kommentar her gikk på «Det er faktisk noen religiøse som prøver å sette kvinneundertrykking i system her i vårt eget land akkurat nå for tiden». Dette refererte nok til at kristne mørkemenn nå forsøker å innskrenke retten til selvbestemt abort.
    Skal man kritisere andre bør man først gå i seg selv, det er nok å ta av der.
    Angående resten av din kommentar: For det første er den som sagt ikke relevant for innholdet i bloggposten, det bør du se selv.
    For det andre: Jeg kjenner Koranen, Hadithene og religiøs praksis godt nok til å kunne si at det du beskriver er tolkningsspørsmål. Noen velger å tolke Koranen på en tungt konservativ måte, men de fleste velger å tolke på en mer moderat moderat måte. Det finnes nok av koran- og haditsitater som går direkte mot det du siterer. At det i mange muslimske land er store utfordringer med hensyn til demokrati og menneskerettigheterer har andre årsaker enn Islam. Det skyldes like mye historiske årsaker og ikke minst fattigdom, som ikke gir grobunn for demokrati. Det er ikke mange tiår siden også Europa var i høyeste grad preget av krig, diktaturer og manglende menneskerettigheter, og fortsatt er det som kjent flere også væpnede konflikter i Europa, og du skal ikke langt fra Norge før menneskerettigheter er under sterkt press.

  • R.U.R

    Derullandeis første kommentar her gikk på «Det er faktisk noen religiøse som prøver å sette kvinneundertrykking i system her i vårt eget land akkurat nå for tiden». Dette refererte nok til at kristne mørkemenn nå forsøker å innskrenke retten til selvbestemt abort.
    Skal man kritisere andre bør man først gå i seg selv, det er nok å ta av der.
    Angående resten av din kommentar: For det første er den som sagt ikke relevant for innholdet i bloggposten, det bør du se selv.
    For det andre: Jeg kjenner Koranen, Hadithene og religiøs praksis godt nok til å kunne si at det du beskriver er tolkningsspørsmål. Noen velger å tolke Koranen på en tungt konservativ måte, men de fleste velger å tolke på en mer moderat moderat måte. Det finnes nok av koran- og haditsitater som går direkte mot det du siterer. At det i mange muslimske land er store utfordringer med hensyn til demokrati og menneskerettigheterer har andre årsaker enn Islam. Det skyldes like mye historiske årsaker og ikke minst fattigdom, som ikke gir grobunn for demokrati. Det er ikke mange tiår siden også Europa var i høyeste grad preget av krig, diktaturer og manglende menneskerettigheter, og fortsatt er det som kjent flere også væpnede konflikter i Europa, og du skal ikke langt fra Norge før menneskerettigheter er under sterkt press.

  • Gunnar

    Leger som ønsker retten til å reservere seg mot å ta abort fordi de føler at de da tar liv, noe som går i mot deres kristne tro, er altså «kristne mørkemenn». Sammenlikn det med den enorme ondskapen som blir gått i islams navn… Alvorlig talt, våkn opp.

    «Skal man kritisere andre bør man først gå i seg selv, det er nok å ta av der.» Vel, jeg er ikke kristen, er heller ikke for reservasjonsretten. Det møtte også opp 10 000 mennesker på Youngstorget for å protestere mot reservasjonsretten. Tenk hvis
    den samme entusiasmen hadde blitt vist overfor de muslimske jentene som er offer for kjønnslemlestelse, tvangsgifting og vold (http://www.rights.no/2014/03/nytt-menneskesyn/). Men tolker jeg deg riktig mener du at man kun kan kritisere folk fra sin egen
    kultur/etniske bakgrunn. Det er jeg veldig uenig i. De samfunnene som er skapt basert på vestlige verdier som likestilling, ytringsfrihet og demokrati er mye, mye bedre enn de samfunnene som er basert på islamske verdier. Det er ikke noe vi burde være redde for å si heller.

    «At det i mange muslimske land er store utfordringer med hensyn til demokrati og menneskerettigheter har andre årsaker enn Islam.» Har du hørt om Kairo-erklæringen?

    Hvis du mener at denne islamske ekstremiteten mer skyldes fattigdom og historie så er det jo litt besynderlig at studie etter studie viser at rike og bedre utdannete muslimer har høyere sannsynlighet for å begå terrorangrep. Det er nå ca 50
    muslimer fra trygge Norge som har reist helt ned til Syria for å delta i hellig krig. Det sier meg at problemet ligger i islamsk teologi.

    PS: Du skrev tidligere at det jeg har skrevet om Islam er «helt på jordet». Jeg venter enda på en forklaring på nøyaktig hva det er jeg har skrevet som er feil.

  • Magnus

    Tja det finnes måter å krasje sider på, ved å gi den for mange hits ol. Er ingen ekspert på feltet, så jeg kan ikke forklare hvordan det funker.
    Men tror dette krever en stor innsats for å få til.

    Dog hadde dette vært en Youtube kanal så hadde det vært veldig plausibelt, for youtube opererer med en «Guilty until proven innocent» policy. Så om dine videoer blir anklaget for plagiat nok ganger, så blir brukeren din sperret. Finnes en del eksempler på at ideologiske motstandere bruker denne taktikken på youtube.

    Men det skjer i mindre grad på domenebasserte blogger tror jeg.

    Samtidig er jeg enig med Tjomlid, hvis dette faktisk var en knebling så ville det vært et overtramp. For alle har rett til å si sin mening, og så kan vi som ikke er enige med dem peke og le.

  • Øyvind W.

    Alt dette er ting andre religioner gjør eller har gjort akkurat like godt som forskjellige delene av Islam. Det er fælt at disse tingene skjer i det omfanget de gjør, men

    Hellige kriger har vi hatt nok av fra kristne og kristendommen. Terrorisme likeså.

    Homofobi og kvinnediskriminering finner man overalt i kristne miljøer også, spesielt i de spesielt fundamentalistiske delene.

    Barneekteskap er vel mer en enn et trekk ved lokale lands tradisjoner i forskjellige land, mer enn noe som har med Islam å gjøre, skjønt jeg kan ta feil her.

  • Øyvind W.

    Poe’s Law slår til igjen…

  • Hed

    Mest sannsynlig ikke dekning, da det er mest nærliggende når det – som her – handler om en notoriske sosialklient.

  • Hed

    Du synes å være særlig opptatt av «dumper», «tråder» og andre ting som skjer på Facebook. Hva med at du heller får deg et liv?