
Science 29 August 2008:
Vol. 321. no. 5893, pp. 1144 - 1145
DOI: 10.1126/science.321.5893.1144a

Prev | Table of Contents | Next 

News of the Week
SCIENTIFIC MISCONDUCT:

Fraud Charges Cast Doubt on Claims of DNA 
Damage From Cell Phone Fields

Gretchen Vogel
Broken connection. A university investigation found that data in two papers reporting 
DNA breakage in cells exposed to electromagnetic fields were fabricated.

CREDIT: MOODBOARD/CORBIS

The only two peer-reviewed scientific papers showing that electromagnetic fields (EMFs) 
from cell phones can cause DNA breakage are at the center of a misconduct controversy 
at the Medical University of Vienna (MUV). Critics had argued that the data looked too 
good to be real, and in May a university investigation agreed, concluding that data in both 
studies had been fabricated and that the papers should be retracted.

The technician who worked on the studies has resigned, and the senior author on both 
papers initially agreed with the rector of the university to retract them. But since then, the 
case has become murkier as the senior author has changed his mind, saying that the 
technician denies wrongdoing. He will now agree to retract only one paper, and he also 
says his critics have been funded by the cell phone industry, which has an obvious 
interest in discrediting any evidence of harm from its products.

The contested studies, which exposed cells to EMFs equivalent to those from the most 
common American and European cell phones, have been widely cited by advocates of 
tighter regulations on cell phones. Both studies are from the lab of Hugo Rüdiger, who 
retired this past October after serving as director of the department of occupational 
medicine at MUV. Other teams have reported only cellular effects of EMFs that are more 
subtle than DNA breakage, such as changes in gene activation or expression. "If this 
work isn't solid, then one really has to give up the hypothesis that these fields cause 
genotoxic effects," says Anna Wobus, a developmental biologist at the Leibniz Institute 
of Plant Genetics and Crop Plant Research in Gatersleben, Germany, who has studied the 
effects of EMFs on stem cells.

The first paper, published in 2005 in Mutation Research, was part of a €3.2 million 
European Union-funded project called REFLEX, designed to investigate the cellular 
effects of various EMF sources. The paper soon came under strong outside criticism. 
Leading the way has been Alexander Lerchl, a professor of biology at Jacobs University 
Bremen in Germany and a member of Germany's national Radiation Protection Board. 
Lerchl, who has received funding from an umbrella organization that investigates EMFs, 

http://www.sciencemag.org/cgi/content/short/321/5893/1144b
http://www.sciencemag.org/content/vol321/issue5893/index.dtl
http://www.sciencemag.org/cgi/content/short/321/5893/1143


which is funded in part by multiple cell phone operators and manufacturers, says he 
originally noticed something strange about the numbers in a table from the 2005 report. 
The variation is too low, he says: "They could not be data from biological experiments."

Last year, Lerchl conveyed his concerns to editors at Mutation Research and to MUV 
officials. In November, the editors responded saying that their experts on the technique 
and biostatisticians found Lerchl's calculations "suggestive" but that they "do not prove 
anything as serious as data falsification." Given that the experimental setup was blinded, 
they said, it would have been impossible to make up data that produced a desired result.

Lab chief. Hugo Rüdiger is retracting one paper because the blinding may have been 
compromised, but he says data in the other were not tainted.

CREDIT: HELENE WALDNER

At MUV, a newly established ethics commission eventually decided to look into the 
matter in early 2008. Their full report has not been made public, but on 23 May, the 
university issued a press release saying that an independent review body "suggests that 
the suspicions were justified: The data were not measured experimentally but fabricated." 
In the press release, the university rector, Wolfgang Schütz, called for the 2005 paper and 
a 2008 paper by Rüdiger's group to be retracted.

Meanwhile, in April, unaware of the university's investigations, Christian Wolf, the 
interim head of Rüdiger's former department, was taking an independent look at the data 
after hearing they were under dispute. Wolf told Science that he and a colleague 
examined the lab notebook of technician Elisabeth Kratochvil, first author of the 2005 
paper and a co-author of the 2008 study. Wolf says that they noticed a column of 
numbers corresponding to a code from the instrument designed to expose cell lines to 
EMFs. The code revealed which chamber was exposed to EMFs and which was the 
control. Rüdiger's team was supposed to receive the key only after sending their 
observational data to the device's manufacturer in Zürich, but Wolf found that the code 
could be observed by the turn of a knob to an "unused" channel. After being confronted 
with the notebook, Wolf says, Kratochvil resigned. Later, Wolf says, they found code 
entries in laboratory notebooks going back to the fall of 2005.

Rüdiger says he initially agreed to withdraw both papers based on the ethics committee's 
findings. But several days later, he discovered that the chair of the ethics committee was 
a lawyer who had worked for a telecom company. He also says that Kratochvil denies 
any wrongdoing. She quit, he told Science, to focus on finishing an MBA. (Kratochvil did 
not respond to requests from Science for comment.)

In June, the university established a second commission, this time with a substitute 
chairperson. After discussion with that body, Rüdiger says, he agreed to retract the 2008 
paper, published in the International Archives of Occupational and Environmental  
Health, because he could no longer guarantee that the blinding had been airtight. In 
return, he says, the committee members agreed that the case would be closed. The 2005 
paper is not tainted, he says. That work was done in 2003, before his lab had its own 



exposure device. Kratochvil spent several weeks in a laboratory in Berlin collecting data 
for that study, and he says there is no evidence that she knew that device's code.

Franz Adlkofer, director of the Foundation for Behaviour and Environment in Munich 
and a co-author of both papers, has not agreed to the retraction, however. He says that the 
university declined to send him the ethics commission report, asking him instead to travel 
to Vienna to see it. Until he does, he says, he sees no reason to doubt Kratochvil, whom 
he calls an "uncommonly talented and intelligent" technician. Also not satisfied, Lerchl 
continues to push his case, saying he has additional evidence that data were fabricated, 
which he has sent to MUV. He has called on the MUV University Council, the 
university's highest governing body, to undertake a new investigation into all eight papers 
on which Kratochvil was an author. Lerchl says the chair has promised to bring up the 
matter when the council meets on 8 September. And an editor at Mutation Research told 
Science that there is an ongoing investigation into the 2005 paper.


	News of the Week
	SCIENTIFIC MISCONDUCT:
Fraud Charges Cast Doubt on Claims of DNA Damage From Cell Phone Fields

