Stikkord: God Morgen Norge

Da jeg blogget om den «sanndrømte» Jucelino Nobrega da Luz i går påpekte jeg en viktig ting med hans spådommer om terroraksjonene i Norge 22. juli 2011.

1) Hans brev med denne spådom ble ikke lagt ut på nett før etter 22. juli.
2) Hans spådommer om juli 2011 som ble lagt ut før 22. juli nevnte ikke terroraksjonene med et eneste ord.

Dette mente jeg var ganske konklusive bevis for at dokumentasjonen han fremlegger er forfalsket. Daterte cachede websider er bedre dokumentasjon enn hans notarius-stemplede dokumenter, fordi vi ikke kan vite hvor ekte disse stemplene og signaturene er, eller om notarius er med på svindelen. I tillegg er det ingenting som knytter brevene med spådommene sammen med post-kvitteringene som viser når de skal være sendt. Han kan ha sendt noe på de oppgitte datoer, men vi kan ikke vite at brevene inneholdt disse spådommene. Jeg viser i min bloggpost også til at kvitteringene åpenbart er endret i ettertid.

Noe annet som er mistenkelig er at selv etter mange år har ennå ikke ambassadene i hverken USA, Indonesia eller Norge lagt frem brevene som da Luz hevder å ha sendt til dem for å varsle om henholdsvis 9/11 (2001), tsunamien i 2004 eller 22/7 (2011).

Avslørt i Brasil

Det har kommet frem flere ting etter at jeg blogget. Det ene er at et brasiliansk TV-program allerede i 2007 gikk gjennom da Luz sine dokumenter og fant at dette var forfalskninger. Han ble altså avslørt som en svindler allerede for 5 år siden.

En portugisisk transkripsjon av innholdet i programmet kan leses her. Og her finner du det oversatt med Google Translate.

Avslørt i Norge

Men nå har også Even Gran i Fri Tanke tatt på seg oppgaven med å sjekke saken, og en telefon til den norske ambassaden i Brasil viser at da Luz lyver. De sier at de aldri har mottatt noe brev fra da Luz i 2007, men at de derimot mottok et brev fra ham 28. juli 2011, altså 6 dager etter terroraksjonene.

Skjermbilde 2013 04 25 kl 13 28 27

Les resten av denne bloggposten »

Alternativ medisin IT/Internett Media Religion/overtro Skepsis

Skjermbilde 2013 04 24 kl 09 36 23

I går dukket den brasilianske «sanndrømte» Jucelino Nobrega da Luz opp i studioet til TV2-programmet God Morgen Norge. Du kan se klippet på TV2 sine nettsider. På nettsidene skriver TV2:

Jucelino Nobrega da Luz (53) har hatt rundt 90.000 drømmer, og skrevet like mange brev om dem. Brasilianeren hevder å ha forutsett terroren som rammet Norge 22. juli, og mener også å ha sett andre forferdelige hendelser, blant annet 11.september og tsunamien i Asia i 2004, mange år før de faktisk inntraff.

Brasilianeren er i studio sammen med journalisten Ann Kristin Espejord som jobber i et spirituelt healingsenter og har fulgt da Luz i et års tid. Hun jobber med en dokumentar om den «sanndrømte», og hevder i studie at hun gikk fra å være skeptisk til å bli overbevist om hans evner. Hun viser programlederen brevet fra 2007 hvor da Luz visstnok skal ha beskrevet hendelsene i Oslo og Utøya den 22. juli 2011 ganske detaljert. Ja, han skal til og med ha oppgitt navnet på terroristen, men dette viser hun bare til programlederen, ikke til kamera.

Dette høres imponerende ut, men før vi går videre skal vi huske at vi her må veie to muligheter opp mot hverandre:

1) da Luz er sanndrømt noe som betyr at han kan se inn i fremtiden. Det betyr også at alt som kommer til å skje allerede har skjedd. Det betyr at vi ikke har fri vilje (i begrepets enkleste betydning). Det betyr at vi må skrive om alt vi vet om fysikk og fysiologi. Det har i det hele tatt enorme konsekvenser for hele vårt verdensbilde og vår vitenskap.

2) da Luz jukser.

Veier man disse opp mot hverandre må man som skeptiker falle på at alternativ 2 er mest sannsynlig. Journalist Espejord hevder at det ikke er umulig å forfalske brevene da Luz har fått datostemplet hos en «Notarius Publicus» i Brasil, og da burde hun selv falle på at alternativet med at da Luz jukser er vesentlig mer sannsynlig enn at han faktisk har disse evnene. Det skal ikke mer til enn at da Luz har et samarbeid med en Notarius Publicus for å gjennomføre svindelen. Den «sanndrømte» har sine egne nettsider og reiser verden rundt for å holde foredrag og opptre i media, så han tjener helt sikkert gode penger på svindelen og kan lett gi noen slanter til en medsammensvoren.

Les resten av denne bloggposten »

Alternativ medisin Media Religion/overtro Skepsis

For få uker siden kjørte NRK-programmet Forbrukerinspektørene (FBI) en kritisk sak om kosttilskuddet VitaePro. Noen av Norges fremste eksperter på antioksidanter påpekte at påstandene VitaeLab brukte i sin markedsføring var påstander som totalt manglet vitenskapelig dokumentasjon. Det finnes ingen studier, hverken i Norge eller internasjonalt, som viser de effektene som VitaeLab hevder at kosttilskuddet VitaePro kan gi. Daglig leder i VitaeLab fikk forsvare seg i studio, og var morgenen etter også på TV2 sitt program «God Morgen Norge», hvor han igjen diskuterte saken med fagfolk og ble ettertrykkelig satt på plass.

Dette var helt klart uheldig for VitaeLab. Det er ikke særlig gunstig for et selskap å bli tatt i løgn for påstander om produktet de selger, og det er ikke helt urimelig å anta at VitaeLab har tapt noe salg etter disse TV-sakene. Nå kan det se ut som at VitaeLab har oppdaget at de kom svært dårlig ut av debattene de medvirket i, og som enhver sjarlatan prøver de derfor å tvinge gjennom sin rett til å lyve ved å bruke rettssystemet. Denne type svindlere elsker å ikle seg offerrollen og søke sympati for at de er utsatt for en urett ved at noen har påpekt deres løgner og vist for hele verden at de lurer sine kunder.

I første omgang klager nå VitaeLab NRK og journalist Kaja Frøysa inn for PFU, og vurderer også erstatningssøksmål mot statskanalen. I klagen heter det:

I programmet onsdag 28.01.09 ble det mot bedre vitende framsatt flere feilaktige og svært skadelige påstander om vårt produkt VitaePro. NRK kringkastet et ensidig og tendensiøst program hvor man bevisst så bort fra dokumentasjon og misbrukte generelle ekspertuttalelser i den hensikt å underbygge FBIs agenda, som åpenbart var å skade varemerket VitaePro og firmaet VitaeLab AS.

Jasså ja. Og hva er det VitaeLab selv gjør? Dette selskapet har som markedsføringsstrategi å plukke ut svake enkeltstudier som viser tendenser til noe som i beste fall kan tolkes som tilnærmet ønsket effekt, som regel i cellekulturer eller i laboratoriemus, og bruker dette som «bevis» for at VitaePro kan hjelpe mot både det ene og det andre. Alle studier som taler mot disse påstandene, nevnes ikke med et ord. De driver altså en særdeles ensidig og tendensiøs markedsføring av et kosttilskudd som inntas av opptil 100.000 nordmenn hver dag. Det er grovt villedende og uærlig, og ikke minst potensielt farlig.

Les resten av denne bloggposten »

Alternativ medisin Media Personlig Politikk Skepsis Vitenskap

I dag tidlig stilte daglig leder i VitaeLab AS, Andres Flaaten, til debatt i TV2’s morgensending God Morgen Norge. Her uttalte han bl.a. at i følge en brukerundersøkelse VitaeLab hadde utført i høst, hadde de fått 90% positive tilbakemeldinger.

Nitti prosent sier Flaaten. La oss se nærmere på denne påstanden.

Jeg har tidligere omtalt denne brukerundersøkelsen, men når Flaaten lyver på TV tar jeg meg friheten til å trekke frem denne saken igjen.

Først og fremst viser tallene fra VitaeLabs egne websider at antallet fornøyde brukere var 77%, ikke 90% slik Flaaten hevder. Men selv de 77% må man trikse hardt med tallene for å oppnå. Spørreundersøkelsen ble nemlig sendt ut til 1000 brukere av VitaePro. Da jeg blogget om saken tidligere denne måneden stod det at brukerundersøkelsen var utført på kunder som hadde brukt VitaePro i mer enn 12 måneder. Nå er dette plutselig endret til 6 måneder. Det sier vel litt om hvor seriøs denne undersøkelsen er.

Uansett er dette en meningsløs fremgangsmåte, fordi dette ikke er en kontrollert studie hvor brukergruppen er blitt bedt om å bruke produktet i 6 måneder. Det er derimot brukere som frivillig bruker produktet i over 6 måneder. Og hvem bruker produktet så lenge? Jo, fornøyde brukere. Med andre ord er spørreundersøkelsen utelukkende sendt ut til fornøyde brukere i utgangspunktet. Alle de som slutter å bruke VitaePro etter 2-6 måneder fordi det ikke ga dem noen effekt, får altså aldri gi sin tilbakemelding. Fin måte å styre utfallet av brukerundersøkelsen på.

Men merk deg hvordan de i tillegg trikser med tallene. Av de 1000 som fikk spørsmålet, var det bare 269 som svarte. Det er god grunn til å tro at en vesentlig andel av de 731 som ikke svarte på undersøkelsen heller ikke var spesielt fornøyd med produktet, fordi fornøyde brukere vil i større grad svare på en slik undersøkelse enn misfornøyde brukere. Totalt var det altså potensielt 793 av 1000 brukere som da enten ikke svarte eller som svarte at de var misfornøyde. Med andre ord var 80% av de spurte likegyldige eller misfornøyde. Kun 20% svarte at de var fornøyde.

Les resten av denne bloggposten »

Alternativ medisin Media Skepsis