Stikkord: <span>leptospirose</span>

Å nei, enda mer skremselspropaganda på Facebook:

Skjermbilde 2013 01 22 kl 12 24 32

On Sunday a family went to picnic with a few drinks in tin cans. Monday, two family members were admitted to the hospital and placed in Intensive Care Unit. He died on Wednesday. Autopsy results concluded it was Leptospirosis. The virus was stuck to the tin cans and consumed, without the use of glasses / cups. Test results showed that the tin was contaminated because mice urinated on them, and then it dried. The urine contained Leptospira. I Highly recommend to rinse the parts evenly on all soda cans before drinking it. Cans are usually stored in the warehouse and delivered direct to retail stores without cleaning. A study shows that the top of all beverage cans are more contaminated than public toilets (full of germs and bacteria.)So, clean it with water before drinking in order to prevent this from occurring.
Please Share!

Jeg ble tipset om denne saken nå nettopp, og ser at bildet og historien i skrivende øyeblikk er delt 190 168 ganger på Facebook! Men som vanlig vekkes mine skeptiske antenner når jeg ser slike historier. Jeg skulle ønske at de 190 168 som har delt den også hadde en innebygget trang til å sjekke fakta før de sprer feilinformasjon, men dessverre er det stor mangelvare på grunnleggende skeptisisme i sosiale medier.

Så hva er saken her. Dødsfall fra å drikke rett fra brusboks? Hm. Hadde vi ikke visst om dette hvis det var et reellt problem? Slike bokser har vært brukt siden 30-tallet, og om dette var en risiko som folk stadig vekk døde av så hadde man nok merket noe til det. Det har man ikke. Ergo lukter dette muffens.

Denne gangen fikk jeg lyst til å debunke historien uten å ty til f.eks. Snopes.com, så jeg startet med å lese om sykdommen Leptospirose, eller Weils sykdom, en veldig smittsom type gulsott som kan ødelegge lever og nyrer. Det er riktig at den smitter via urin fra bl.a. rotter og mus, og den smitter ikke mellom mennesker. Den delen av historien er faktamessig korrekt, men så begynner det å skurre, fordi i historien omtales dette som et virus, mens det faktisk er en spiralbakterie. Man skulle tro at om noen ville advare andre og visste navnet på mikroorganismen, så visste de også at det faktisk var en bakterie, og ikke et virus.

Les resten av denne bloggposten »

IT/Internett Skepsis