Stikkord: <span>søksmål</span>

Screenshot 2015 01 14 00 34 23

De fleste lesere av denne bloggen kjenner nok til at det har vært mye skriverier, meninger og i blant svært harde beskyldninger mot meg på grunn av en del bloggposter jeg skrev om kontroversielle temaer som barneporno og pedofili for noen år siden.

De mest ekstreme på alternativ- og antivaksinesiden har brukt dette i en aktiv svertekampanje mot meg over lang tid. Det hele toppet seg nok i januar 2014, i det som er blitt kalt #pedogate i ettertid. Her gikk blant annet daværende Nettavisen-blogger Trude Helen Hole hardt ut mot meg, og fikk bred støtte fra blant annet blogger Dag Fallet som har skrevet en rekke bloggposter hvor han kritiserer innholdet i mine gamle bloggposter.

Les også:

I fjor ble Øivind Bergh saksøkt av Tore B. Krudtaa for æreskrenkelser. En gjennomgang av saken og dommen kan du lese i en rykende fersk artikkel på FriTanke.no.

Ettersom Krudtaas pedofilisverting, rettet mot både Bergh, Human-Etisk Forbund og meg selv, var et sentralt tema i forsvaret til Bergh, var også mine bloggposter tema i rettssaken. Blant vitnene som Krudtaa hadde innkalt var også blogger Dag Fallet, som i rettssalen forsøkte å forsvare sine bloggposter og forklare hvorfor han hadde skrevet det han gjorde om meg og min blogg.

I går falt dommen, og den var svært gledelig å lese. Ikke bare tapte Krudtaa så det sang, men dommeren ga også meg støtte.

Jeg kan ikke dy meg for å sitere noen deler av dommen som omtaler selve pedofilisvertingen. Dommeren skriver (mine uthevinger):

Retten går så over til å behandle påstanden om at Krudtaa driver med pedofilisverting.

Bergh har forklart at påstanden bygger på at Krudtaa linker til sider som klart antyder at bloggeren Tjomlid er pedofil, forsvarer pedofili, eller fremmer pedofili eller pedofile standpunkt.

Les resten av denne bloggposten »

Blogger Konspirasjonsteorier Personlig Samfunn og verden

Skjermbilde 2013 07 14 kl 12 32 05

Hele Facebook ler i dag av 36 år gamle Chris Servier som hevder at Apple burde beskyttet ham mot porno slik at han ikke ble avhengig og dermed mistet kona si. Den ganske absurde saken kan du lese blant annet på TV2.no, men jeg stiller meg spørsmålet om det er greit å slå opp en slik sak?

TV2 viser nemlig til britiske Daily Mail som kilde. Det er alltid et rødt flagg, fordi Daily Mail er ikke akkurat den mest pålitelige kilden på nyhetsfronten. Likevel er ikke alt der søppel, og jeg har selv lenket til dem i noen bloggposter (etter å ha verifisert at det de skriver holder vann). Men i The Daily Mail kan vi lese noe som TV2 ikke skriver om:

The complaint was filed the same month Servier was charged with aggravated stalking for incessantly emailing country music star John Rich.

According to The Tennessean, one of the emails included a picture of a scantily clad Sevier draped in an American flag and covered in a substance ‘believed to be representing blood.’

Da jeg leste dette, begynte jeg å lure. Dette høres ikke helt ut som en frisk person, gjør det vel? I artikkelen på The Daily Mail finner vi en lenke til deres kilde, en nettside ved navn Abovethelaw.com. Går vi til denne kilden og leser hele saken, så finner vi et lite tillegg på slutten av artikkelen:

As a reader pointed out to us via email, and as noted in the comments, Chris Sevier (aka Mark Christopher Sevier) has been placed on disability inactive status by order of the Tennessee Supreme Court, due to «mental infirmity or illness.»

Chris er altså psykisk syk og har av denne grunn mistet retten til å jobbe som advokat.

Det er vanskelig for media å alltid sjekke om enhver interessant sak har sitt utspring i at hovedpersonen er psykisk syk, men i dette tilfellet kostet det bare to museklikk. Det krevde ingen egen research. Det var bare å gå tilbake til originalkilden, noe en journalist alltid bør strebe etter å gjøre.

Les resten av denne bloggposten »

Media Skepsis