Stikkord: TV2

Skjermbilde 2016 10 22 kl 11 45 12

I dag er TV2 ute med en artikkel hvor de hevder at:

Svenske forskere har funnet ut at det er en sammenheng mellom inntak av lettbrus og diabetes type 2.

Jasså, har de egentlig det? Det er mye å ta tak i her, men la meg se litt nærmere på noen av problemene med denne rapporteringen og ikke minst studien artikkelen omtaler.

Om korrelasjon og kausalitet

TV2 skriver:

Studien viser nemlig at to glass (4 dl) med lettbrus daglig har 2,4 ganger så stor sjanse for å utvikle diabetes type 2, i forhold til andre.

En hel liter om dagen tidobler sjansen for diabetestypen.

Studien viser at det ikke er noen forskjell på om brusen inneholder sukker eller søtstoff, som mange tror.

Skjermbilde 2016 10 22 kl 12 58 30

Når man skal vurdere slik forskning er det alltid nyttig og viktig å bla seg nedover til diskusjonsdelen mot slutten av artikkelen. Her finner man forskernes drøfting av resultatene, ofte satt inn i en kontekst av resultater fra tidligere forskning, og forsøk på å tolke resultatene og peke ut retningen for fremtidig forskning. I en god forskningsartikkel bør forfatterne være selvkritiske og belyse svakheter i sin egen studie.

* Les også: Er lettbrus farlig å drikke?

I diskusjonsdelen av denne nye studien gjør forfatterne heldigvis det, og det kanskje viktigste å merke seg er følgende (min utheving):

Alternatively, one could speculate that consumers of artificially sweetened beverages may have swapped from sugar-sweetened beverages to prevent further weight gain. In that case, we may actually be assessing diabetes risk related to previous high consumption of sugar-sweetened beverages. In line with this explanation, we found the highest BMI, both at present and age 20, in the group reporting high intakes of artificially sweetened beverages.

Dette er en gjenganger. Studier som mener å finne en sammenheng mellom inntak av lettbrus og vektøkning, baserer seg som regel på selvrapportering. Deltakerne i studien skal altså selv rapportere om sitt kosthold, nå og/eller i fortiden, deriblant hvor mye lettbrus de drikker eller har drukket.

Les resten av denne bloggposten »

Media Skepsis Vitenskap

Skjermbilde 2016 07 14 12 21 11

Høyrepolitiker Mahmoud Farahmand blogget for et par dager siden om voldtekter under tittelen: «Sexovergripere må straffes, ikke ofrene». Her argumenterer han mot forslaget om å innføre egne soner for kvinner på Gothenburg Culture Festival senere i sommer. Det er jeg fullstendig enig med han i. Det er å angripe problemet i feil ende, og å legge ansvaret på feil gruppe.

Farahmand sin bloggpost har mange gode poenger, kort oppsummert i følgende utdrag:

Kjønnssegregering og tildekking er ikke en løsning for noe som helst. Det er en del av problemet.

Nettopp. Denne bloggposten er derfor en liten avsporing fra hans sentrale poeng. Likevel er det nødvendig å diskutere hans bruk av voldtektsstatistikk, fordi han gjør dessverre samme feil som så mange andre. Vi er nødt til å slutte med denne krisemaksimeringen basert på selektivt utvalg av data, overdrivelser og rene faktafeil.

Han skriver:

I Norge har nesten hver fjerde voldtektsforbryter opprinnelse fra Asia og Afrika. I Oslo hadde 32 av 50 dømte voldtektsforbrytere innvandrerbakgrunn.

I går ble dette avsnittet fjernet fra bloggposten hans, men jeg velger likevel å kommentere det da bloggposten hadde ligget ute et døgn og var lest og delt mange ganger i sin opprinnelige versjon.

Det ser ut til at Farahmand har hentet sine tall fra en av Kjetil Rolness sine tidligere tekster, som igjen er basert på TV2 sine voldtektstall, men mangel på kildehenvisninger i teksten er nedslående.

Uansett, la oss se kjapt på tallene som brukes. TV2 sine tall kommenterte jeg utførlig tidligere i år, og jeg anbefaler å lese den bloggposten for mer bakgrunnsstoff, men det er verdt å gjenta noen hovedpoeng.

De to store feilene

Påstanden om at afrikanere og asiater begår hver fjerde voldtekt i landet ser altså ut til å være hentet rett fra TV2 sin overskrift, som lød «Hver fjerde dømte seksualforbryter i fjor hadde innvandringsbakgrunn». Men det er to store feil med dette.

Les resten av denne bloggposten »

  1. TV2 henviser til innvandrere, ikke asiater og afrikanere.
  2. TV2 henviser til seksualforbrytelser, ikke voldtekter alene.

Media Religion/overtro Samfunn og verden Seksualitet

Skjermbilde 2016 02 24 21 19 06

TV 2 kjører for tiden en sak hvor de har gått gjennom alle dømte seksualforbytere i Norge i 2015. Det har selvsagt gitt både Kjetil Rolness og Human Rights Service (HRS) blod på tann. Dessverre er omgangen med statistikk og fakta like lettvint og overfladisk som alltid.

Rolness skriver på sin Facebookprofil:

Honnør til TV2 som har fått et helt team av journalister til å jobbe i en måned på fulltid med å undersøke seksualforbrytelsene begått i Norge i 2015. Funnene vil bli presentert etter hvert. Men Nina Hjerpset-Østlie har allerede hentet ut og regnet på tallene om voldtekt og innvandringsbakgrunn i Oslo, siden det nylig har stått strid om dem. Og hva sier de? Det samme som står i politirapporten ”Voldtekt i den globale byen”, men som politiforsker Marianne Sætre ikke vil si. Det samme som blogger Gunnar Tjomlid burde har fått med seg, men ikke vil si. Det samme som tidligere norsk og skandinavisk statistikk har vist: Gjerningmenn med innvandringsbakgrunn er svært overrepresenterte. Særlig menn med opphav fra Asia, Afrika og Midt-Østen. Så igjen spør man: Hvorfor skal norske sosiologer og debattanter nedtone dette åpenbare faktum – eller bortforklare det med usikkerhet i metode og utvalg? Og hvorfor i utgangspunktet utelukke kulturbakgrunn som forklaring? Ingen har påstått at kultur er eneforklaringen. Men noen påstår hardnakket at kultur overhodet ikke er noen årsak. Og det før den er veid mot andre faktorer (alder, sosioøkonomi, osv.). Denne uviljen krever selv en forklaring.

Det er mye å ta fatt i her.

Statistikk og misbruk

Først kan vi se på selve statistikken. HRS har valgt å ta utgangspunkt kun i Oslo-tallene, og ignorerer resten. Det i seg selv blir misvisende, da Oslo på ingen som helst måte er representativt for landet for øvrig.

Man kan skape mange artige statistikker ved å velge og vrake i dataene først etter at man har bestemt seg for man hva vil vise. Jeg kan for eksempel bevise at innvandrere aldri voldtar ved å plukke ut data fra fylkene Oppland (7 saker, 7 norske), Sogn og Fjordane (4 saker, 4 norske), Nordland (16 saker, 16 norske), Finnmark (15 saker, 15 norske) og Møre og Romsdal (14 saker, 14 norske).

Les resten av denne bloggposten »

Media Samfunn og verden

Screenshot 2014 12 17 09 31 08

Skribent og blogger Jona Runarsdottir hadde en kronikk på TV2.no nylig. Den dukket opp i mengden av tilsvarende tekster om dette med alkohol og foreldreansvar i disse førjulstider.

Jeg har skrevet ganske så grundig om dette temaet før, da med fokus på hva forskningen viser. Men Jonas kronikk inspirerte meg til å gjenta meg selv litt, fordi hun serverer en del av de vanlige klisjéene knyttet til dette temaet, og jeg synes det er på sin plass å atter en gang sette noen skap på plass. Kall det gjerne en julerengjøring.

Problemet med Jonas kronikk er at den som så mange andre slike tekster er basert på rendyrket synsing. En argumentasjon som kun har en hensikt: Å rettferdiggjøre det å kunne drikke alkohol når som helst, selv når barna er til stede. Fordi man har lyst. Og man ønsker å rasjonalisere denne lysten til å virke fornuftig og til barnas eget beste.Da kan man nyte sitt glass vin med god samvittighet.

Vel, beklager, men det er mulig jeg nå kommer til å rasere din gode samvittighet. Ser vi på forskningen, er svaret ganske klart: Alkohol hører ikke hjemme i settinger hvor barn er til stede.

La meg gi deg noen årsaker til det.

1) Sosial læringsteori

Jona skriver:

Skal vi eventuelt vente med å sprette en ølkork foran barna til de er voksne? For meg personlig føles det ikke riktig å ta mer enn ett glass til maten rundt barna. Ikke liker jeg når voksne drar frem sterkere saker som akevitt og konjakk mens barna er våkne, og helst vil jeg ha minst en edru voksen tilstede.

Men jeg tror heller ikke det er så lurt å skjule at jeg og faren deres nyter vin eller øl i beskjedne mengder til visse anledninger.

En dag vil de sikkert teste alkohol selv, og da ønsker jeg ha vært et trygt forbilde for dem, med avslappede, men fornuftige drikkevaner.

ØlkasseJa, dette kalles sosial læringsteori. Foreldre er modeller for barnas oppførsel. Men det ungdommer lærer av å se foreldrene drikke alkohol, er ikke å drikke alkohol med måte. Det de lærer er å drikke alkohol. Punktum.

Les resten av denne bloggposten »

Samfunn og verden Vitenskap

Screenshot 2014 10 16 13 48 23

Nettstedet Frie Ord publiserer navn og bilder av seksualforbrytere. En av de identifiserte er den voldtektsdømte danseren og deltaker i Norske Talenter, som media så langt har skjult identiteten til.

Frem til i dag.

I dag går Nettavisen ut med navn og bilde på danseren. Nyhetsredaktør Erik Stephansen begrunner dette slik:

– Vi velger å identifisere [navn fjernet av bloggforfatter] på grunn av alvoret og omfanget i saken, men også informasjonsbehovet til kvinner som kan tenkes å komme eller har kommet i kontakt med ham har veid tungt, sier nyhetsredaktør Erik Stephansen.

[…]

– Identifisering kan medføre at flere kvinner skjønner at de ikke er alene og velger å gå til anmeldelse, sier Stephansen.

Det er en god tanke, men rettferdiggjør det å gå ut med navn og bilde?

Voldtektsmannen sitter i dag i fengsel for voldtekter han tidligere er dømt for. Nå står flere saker i kø, og det er ikke urimelig å anta at han vil sitte inne lenge. Påtalemyndigheten vil ha 15 års forvaring, med minstetid på 10 år.

Denne mannen er farlig. Det er det ingen tvil om. Men gjør vi verden bedre ved å identifisere ham? Jeg er usikker. Stephansen mener kvinner har et informasjonsbehov for å kunne beskytte seg selv mot mannen den dag han slippes fri. Men det ligger sannsynligvis langt frem i tid. I dag er han innelåst og utgjør derfor ingen trussel for noen frie mennesker.

Kan identifisering bidra til at flere kvinner han har forgrepet seg på vil tørre å stå frem og anmelde? Kanskje. Samtidig finner jeg det rart om ikke disse kvinnene allerede skulle ha lagt sammen to og to når det lenge har vært kjent at det er en danser fra Norske Talenter og andre TV-show. Det burde vel begrense antall potensielle gjerningsmenn ganske betydelig, slik at jeg har vanskelig for å se at det å vite navn og å se bilde er avgjørende. Mye tyder også på at hans identitet lenge har vært kjent i de miljøer han vanket, så å offentliggjøre navnet for alle, har neppe stor nytte.

Les resten av denne bloggposten »

Blogger Media Samfunn og verden

Screenshot 2014 06 02 17 21 16

Etter at jeg blogget om Michael Winger sin bløff rundt det å ha funnet den savnede Frank André Gundersen nylig, har flere troende vært irriterte på meg. Et argument som går igjen er at selv om det kan finnes en naturlig forklaring i tilfellet Gundersen, så måtte det likevel ha vært noe mystisk på gang da Winger visstnok fant den savnede Håkon Andersen for litt over et år siden.

Nå har også Håkon Andersens bror, Richard, gått ut i Nettavisen og uttalt at han er provosert over at jeg har vært kritisk til Wingers evner.

Den fantastiske historien

La meg starte med litt historikk om Andersen-saken sakset fra en artikkel hos TV2.no:

Natt til 11. desember 2012 overnatter Håkon Andersen (38) i Budalsvika turisthytte i Aremark, Østfold.

Samme natt kommer det første snøfallet over den enorme skogen, stiene blir visket ut og temperaturen faller til minus 15 grader. Siden har ingen sett Håkon.

Alle spor etter 38-åringen stopper inne på Budalsvika turisthytte, hvor han etterlater seg litt oppvask og en uoppredd seng. Håkon er topptrent og turvant, men alene.

Teorien er at han dagen etter gikk seg vill under en gåtur, eller at han kom bort fra stien da han skulle hente proviant i bilen på en parkeringsplass fire og en halv kilometer unna hytta.

Etter at politi og privat letemannskap hadde søkt i nesten to måneder uten å finne den savnede, ble Michael Winger kontaktet og spurt om å hjelpe. Hele tretten selverklærte «klarsynte» hadde forsøkt uten hell tidligere *. Ikke bare uten hell, men også ved å utsette familie og letemannskap for store psykiske og fysiske påkjenninger helt uten nytte.

* Det vil si, i TV2-dokumentaren sier Richard 13 klarsynte, mens han på Facebook dagen etter Wingers deltagelse skriver at det var 11. Igjen et eksempel på hvordan historien endrer seg så snart man beveger seg bort fra originalkilden i tid og antall gjenfortellinger.

Les resten av denne bloggposten »

Alternativ medisin Media Skepsis

Screenshot 2013 11 05 20 18 33

Da TV2 for et par dager siden la ut denne meldingen på Facebook, kom det naturlig nok mange kommentarer. På dette tidspunkt visste vi ikke det tragiske utfallet av kapringen, men jeg bet meg merke i følgende kommentar:

Screenshot 2013 11 05 20 18

Denne mannen, som jeg har anonymisert, men velger å kalle for GJ, referer her til selve busskapringen. Drapene visste vi ennå ikke noe om. Likevel er drap det verst tenkelige utfall av en slik hendelse, og jeg finner det fascinerende at denne fyren faktisk tenker at Norge nå er et av de mest utrygge land å bo i.

Så la oss se litt på det. Wikipedia har en oppdatert oversikt over antall mennesker som blir myrdet i ulike land hvert år. Vi snakker da om forsttelige og overlagt drap. Tallene er hentet fra en rapport laget av United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC) i 2012 og viser at av 207 land er det bare 8 land med færre forsttelige/overlagte drap enn Norge. Vi har 0.6 drap per 100.000 innbyggere. Det er rundt halvparten av gjennomsnittet for Nord-/Sør-/Vest-Europa, og bare en brøkdel av drapstallene for Øst-Europa, USA, og andre deler av verden.

1453515 10151701737411933 2124016787 n

GJ mener også at det bare blir verre og verre, noe som heller ikke er korrekt. Tallet på drap har vært synkende de siste 20 år, og ligger nå rundt 40 prosent lavere enn det var midt på nittitallet. Ser man bort fra 22/7 har det aldri noensinne vært så få drap i dette landet de siste 30-40 år som nå*.

Men man kan alltid bli tryggere. GJ har 8 land å velge mellom hvis han vil flytte til et sted med færre drap. Hvis han vil holde seg i Europa, kan ha flytte til Island eller Monaco. Det er de eneste to land med færre drap enn Norge. I hele Europa. Hvis han er litt mer dristig, kan han flytte til Brunei, Japan, Fransk Polynesia, Singapore, Hong Kong eller Palau. Da er han bittelitt mindre utsatt for å bli myrdet, men sikkert mer utsatt for en del andre farer og utriveligheter.

Les resten av denne bloggposten »

Media Samfunn og verden Skepsis

Skjermbilde 2013 07 14 kl 12 32 05

Hele Facebook ler i dag av 36 år gamle Chris Servier som hevder at Apple burde beskyttet ham mot porno slik at han ikke ble avhengig og dermed mistet kona si. Den ganske absurde saken kan du lese blant annet på TV2.no, men jeg stiller meg spørsmålet om det er greit å slå opp en slik sak?

TV2 viser nemlig til britiske Daily Mail som kilde. Det er alltid et rødt flagg, fordi Daily Mail er ikke akkurat den mest pålitelige kilden på nyhetsfronten. Likevel er ikke alt der søppel, og jeg har selv lenket til dem i noen bloggposter (etter å ha verifisert at det de skriver holder vann). Men i The Daily Mail kan vi lese noe som TV2 ikke skriver om:

The complaint was filed the same month Servier was charged with aggravated stalking for incessantly emailing country music star John Rich.

According to The Tennessean, one of the emails included a picture of a scantily clad Sevier draped in an American flag and covered in a substance ‘believed to be representing blood.’

Da jeg leste dette, begynte jeg å lure. Dette høres ikke helt ut som en frisk person, gjør det vel? I artikkelen på The Daily Mail finner vi en lenke til deres kilde, en nettside ved navn Abovethelaw.com. Går vi til denne kilden og leser hele saken, så finner vi et lite tillegg på slutten av artikkelen:

As a reader pointed out to us via email, and as noted in the comments, Chris Sevier (aka Mark Christopher Sevier) has been placed on disability inactive status by order of the Tennessee Supreme Court, due to «mental infirmity or illness.»

Chris er altså psykisk syk og har av denne grunn mistet retten til å jobbe som advokat.

Det er vanskelig for media å alltid sjekke om enhver interessant sak har sitt utspring i at hovedpersonen er psykisk syk, men i dette tilfellet kostet det bare to museklikk. Det krevde ingen egen research. Det var bare å gå tilbake til originalkilden, noe en journalist alltid bør strebe etter å gjøre.

Les resten av denne bloggposten »

Media Skepsis

Da jeg blogget om den «sanndrømte» Jucelino Nobrega da Luz i går påpekte jeg en viktig ting med hans spådommer om terroraksjonene i Norge 22. juli 2011.

1) Hans brev med denne spådom ble ikke lagt ut på nett før etter 22. juli.
2) Hans spådommer om juli 2011 som ble lagt ut før 22. juli nevnte ikke terroraksjonene med et eneste ord.

Dette mente jeg var ganske konklusive bevis for at dokumentasjonen han fremlegger er forfalsket. Daterte cachede websider er bedre dokumentasjon enn hans notarius-stemplede dokumenter, fordi vi ikke kan vite hvor ekte disse stemplene og signaturene er, eller om notarius er med på svindelen. I tillegg er det ingenting som knytter brevene med spådommene sammen med post-kvitteringene som viser når de skal være sendt. Han kan ha sendt noe på de oppgitte datoer, men vi kan ikke vite at brevene inneholdt disse spådommene. Jeg viser i min bloggpost også til at kvitteringene åpenbart er endret i ettertid.

Noe annet som er mistenkelig er at selv etter mange år har ennå ikke ambassadene i hverken USA, Indonesia eller Norge lagt frem brevene som da Luz hevder å ha sendt til dem for å varsle om henholdsvis 9/11 (2001), tsunamien i 2004 eller 22/7 (2011).

Avslørt i Brasil

Det har kommet frem flere ting etter at jeg blogget. Det ene er at et brasiliansk TV-program allerede i 2007 gikk gjennom da Luz sine dokumenter og fant at dette var forfalskninger. Han ble altså avslørt som en svindler allerede for 5 år siden.

En portugisisk transkripsjon av innholdet i programmet kan leses her. Og her finner du det oversatt med Google Translate.

Avslørt i Norge

Men nå har også Even Gran i Fri Tanke tatt på seg oppgaven med å sjekke saken, og en telefon til den norske ambassaden i Brasil viser at da Luz lyver. De sier at de aldri har mottatt noe brev fra da Luz i 2007, men at de derimot mottok et brev fra ham 28. juli 2011, altså 6 dager etter terroraksjonene.

Skjermbilde 2013 04 25 kl 13 28 27

Les resten av denne bloggposten »

Alternativ medisin IT/Internett Media Religion/overtro Skepsis

Skjermbilde 2013 04 24 kl 09 36 23

I går dukket den brasilianske «sanndrømte» Jucelino Nobrega da Luz opp i studioet til TV2-programmet God Morgen Norge. Du kan se klippet på TV2 sine nettsider. På nettsidene skriver TV2:

Jucelino Nobrega da Luz (53) har hatt rundt 90.000 drømmer, og skrevet like mange brev om dem. Brasilianeren hevder å ha forutsett terroren som rammet Norge 22. juli, og mener også å ha sett andre forferdelige hendelser, blant annet 11.september og tsunamien i Asia i 2004, mange år før de faktisk inntraff.

Brasilianeren er i studio sammen med journalisten Ann Kristin Espejord som jobber i et spirituelt healingsenter og har fulgt da Luz i et års tid. Hun jobber med en dokumentar om den «sanndrømte», og hevder i studie at hun gikk fra å være skeptisk til å bli overbevist om hans evner. Hun viser programlederen brevet fra 2007 hvor da Luz visstnok skal ha beskrevet hendelsene i Oslo og Utøya den 22. juli 2011 ganske detaljert. Ja, han skal til og med ha oppgitt navnet på terroristen, men dette viser hun bare til programlederen, ikke til kamera.

Dette høres imponerende ut, men før vi går videre skal vi huske at vi her må veie to muligheter opp mot hverandre:

1) da Luz er sanndrømt noe som betyr at han kan se inn i fremtiden. Det betyr også at alt som kommer til å skje allerede har skjedd. Det betyr at vi ikke har fri vilje (i begrepets enkleste betydning). Det betyr at vi må skrive om alt vi vet om fysikk og fysiologi. Det har i det hele tatt enorme konsekvenser for hele vårt verdensbilde og vår vitenskap.

2) da Luz jukser.

Veier man disse opp mot hverandre må man som skeptiker falle på at alternativ 2 er mest sannsynlig. Journalist Espejord hevder at det ikke er umulig å forfalske brevene da Luz har fått datostemplet hos en «Notarius Publicus» i Brasil, og da burde hun selv falle på at alternativet med at da Luz jukser er vesentlig mer sannsynlig enn at han faktisk har disse evnene. Det skal ikke mer til enn at da Luz har et samarbeid med en Notarius Publicus for å gjennomføre svindelen. Den «sanndrømte» har sine egne nettsider og reiser verden rundt for å holde foredrag og opptre i media, så han tjener helt sikkert gode penger på svindelen og kan lett gi noen slanter til en medsammensvoren.

Les resten av denne bloggposten »

Alternativ medisin Media Religion/overtro Skepsis

Almea.no er en nettbutikk som selger meningsløse kosttilskudd som skal hjelpe deg både å bli slankere og å få bedre helse. Produktene markedsføres ofte med tvilsomme helsepåstander og falske lovnader. En av bestselgerne deres er slankepillen «30 days» som visstnok skal «bidra til å øke forbrenningen og normalisere blodsukkeret». På godt norsk: «denne pillen vil gjøre deg slankere».

Det er hvertfall påstanden, men ingen lesere av denne bloggen blir vel overrasket over å høre at det neppe stemmer. Almea kjører likevel en kampanje for 30 days hvor de blant annet viser følgende graf og påstand:

Skjermbilde 2013 04 06 kl 21 18 28

Søylediagrammene viser søyler som ser ut til å gå fra en høy verdi til en lavere verdi, og personer i målgruppen kaster vel et ukritisk blikk på denne og tenker at her har man dokumentert en slankende effekt. Vitenskapelig, til og med. Jeg mener, det er jo grafer og sånt. Dette må være skikkelig seriøst.

Men la oss se litt nærmere på akkurat det.

Det første som slo meg er at hvis den blå søylen er placebogruppen, og den røde er 30 days-gruppen, så ble begge gruppene omtrent like mye slankere, basert på en rent visuell vurdering. Ja, det ser faktisk ut som om placebogruppen fikk sin midje krympet litt mer enn de i 30 days-gruppen gjorde! Motvirker disse «slankepillene» slanking?

Jeg stusset på om Almea kunne være så dumme at de viste en graf som viser at produktet deres ikke virker i markedsføringen, og forsøkte derfor å finne den omtalte studien. Den fant jeg omtalt på denne nettsiden, og lo and behold, studien er utført av en gammel kjenning i denne bloggen, Dr Erling Thom!

Grøss og gru. Denne norske forskeren har åpenbart som yrke å produsere vitenskapelige studier som viser at ulike «naturlige kosstilskudd» har effekt. Han har tidligere gjort tilsvarende studier for Dermavito og Nushape. Sistenevnt slankepille ble forbudt markedsført i Norge i 2009, på tross av Thoms «vitenskapelige dokumentasjon». Det sier vel litt.

Da jeg blogget om ham tidligere skrev jeg:

Les resten av denne bloggposten »

Alternativ medisin Skepsis Vitenskap

Skjermbilde 2013 02 28 kl 02 10 17

I går kveld begynte plutselig mobilen min å dirre. Jeg er, som noen sikkert har fått med seg, på en liten sydentur, og har derfor ikke tilgang til norske TV-kanaler. Ikke at jeg noensinne ser på TV uansett, men i kveld hadde jeg kanskje gjort det, fordi plutselig var det en hel del mennesker som kontaktet meg på Twitter, Facebook og SMS. Tipset gikk på at TV2 skulle sende et program om en «vidundermedisin» ved navn LDN – lavdosert naltrekson – som visstnok kunne kurere det meste mellom himmel og jord. Det burde jeg visst se.

Jeg har nå sett TV2-programmet via TV2 sine nettsider, og jeg har lest artikkelen de la ut på sine nettsider, som ser ut til å inneholde alle påstander fra programmet og mer.

Hva er LDN?

Så hva er egentlig LDN? Som nevnt står «LD» for «low-dose» eller lavdose. Og den lave dosen er av medisinen naltrekson, et legemiddel som helsemyndighetene i USA (FDA) godkjente for bruk mot heroinavhengighet i 1984 etter et tiår med testing.

Medisinen er et stoff som binder seg til opioid-reseptorer og dermed blokkerer for kroppens naturlige smertestillende stoff endorfiner, såvel som opioider som morfin. Når stoffet blokkerer reseptorene så gjøres det på en måte som ikke stimulerer dem. Ergo reduseres effekten av disse ellers velbehagende stoffene.

Heroin lages av morfin, og virker mye på samme måte, og naltrekson vil derfor også blokkere effekten av heroin. Stoffet tar rett og slett bort «den gode følelsen» av slike rusmidler, og demper derfor lysten og behovet for dem. Av denne grunn blir naltrekson brukt for å motvirke både alkoholisme og avhengighet av opioider som heroin. Når reseptorene for endorfiner blokkeres på denne måten er hypotesen at kroppen begynner å produsere mer endorfiner for å kompensere, og at det har en positiv effekt på både smerter og andre symptomer.

I Tidsskrift for Den norske legeforening ble det i 2011 publisert en artikkel ved navnet Naltrekson – høye forventninger til lave doser. Her redegjør de for LDN og beskriver den postulerte virkningsmekanismen slik:

Les resten av denne bloggposten »

Alternativ medisin Media Skepsis Vitenskap

Merk tilsvar fra NRK under bloggteksten.


Bloggosfæren overlapper i dag til en viss grad med de tradisjonelle mediene på nett, og ofte er bloggere innenfor ulike interesseområder flinke til å gå pressen i sømmene og avdekke feil og kritikkverdige forhold i medieoppslag.

Men i blant ser det også ut til at rekkefølgen snus. Bloggere dekker saker først, og så kommer de tradisjonelle mediene haltende etterpå.

Jeg opplevde dette første gang for litt over et år siden da jeg blogget om spådommene til Snåsamannen, for så å oppleve at TV2.no publiserte en nyhetssak hvor de tok for seg nøyaktig de samme spådommene og konklusjonene dagen etterpå. Da jeg ba journalisten redegjøre for seg ville hun ikke innrømme plagiat.

Nå mistenker jeg at det har skjedd igjen. Den 6. februar skrev jeg nemlig en bloggpost om vandrehistorien på Facebook som hevder at man bør hoste hvis man opplever et hjerteinfarkt.

Knappe to uker senere kommer journalist Maria Elsness med denne saken på nrk.no:

Skjermbilde 2013 02 26 kl 22 51 00

OK, fair enough. Men så gjentar det seg. I går, 25. februar, skrev jeg en ny bloggpost om en annen melding som sprer seg på Facebook. Den handler om at man bør lagre en såkalt ICE-oppføring i kontaktlisten på mobiltelefonen sin, og jeg kritiserte dette og mente det var ganske meningsløst.

I dag kjører Maria Elsness på med følgende sak på nrk.no:

Skjermbilde 2013 02 26 kl 22 50 47

Her viser hun også til noen av de samme kildene, og samme argumentene mot rådet som jeg skrev i min bloggpost. Begge artiklene hennes er gode artikler, og hun har hentet inn gode uttalelser fra fagfolk, men likefullt bærer de mistenkelig preg av å ha sitt utspring i mine bloggposter.

Så, er dette tilfeldig, eller plagierer nå NRK saker fra bloggen min? To eksempler er kanskje for lite til å si at dette er noe mønster, men to identiske saker på så kort tid skrevet av samme journalist. Hm.


Oppdatering 28.02.2013:

I går fikk jeg en mail fra NRK. De bestrider at de har latt seg inspirere av bloggen min, og i dag fikk jeg et tilsvar de ønsker jeg skal publisere:

Les resten av denne bloggposten »

Blogger IT/Internett Media

Skjermbilde 2012 10 03 kl 15 37 53

«Skal vi danse»-dommer Tor Fløysvik har besøkt Russland, Tyskland, England, Danmark, Finland, Polen, noen uspesifiserte asiatiske land, og de baltiske landene mange ganger, og magasinet Her og nå gjør et nummer ut av at han hevder å aldri ha tatt noen reisevaksiner. Hvorfor skal han det, han har jo aldri vært syk!

Bare hør:

Og bank i bordet – jeg har aldri vært syk!

Vel, nesten da. 14. september 2012, et par uker før denne Her og nå-artikkelen ble trykket, kunne TV2.no melde:

Skjermbilde 2012 10 03 kl 14 37 42

Til TV2 sier han:

– Jeg kan knapt huske sist jeg hadde influensa.

Så flott! Men vent litt. Hva ser vi TV2.no skriver 28.10.2010?

Skjermbilde 2012 10 03 kl 14 41 07

Uff da. Denne influensaen er lei å få, og to år bak i tid er vanskelig å huske selvsagt. Ettersom han ser ut til å bli influensasyk før sesonginfluensaen inntar landet, så er det enten en influensalignende sykdom han egentlig har hatt, ellers så blir han rett og slett smittet av influensa i de landene han besøker, land som gjerne har influensasesongen tidligere enn her til lands. For i artikkelen fra 2010 innrømmer han at det faktisk er reisingen som gjør ham syk:

– Jeg har fått influensa, og det begynte tidligere i uken. Jeg blir ofte litt syk når jeg reiser såpass mye som jeg har gjort i det siste. Jeg har vært i Polen, Russland og England på forskjellige dansekonkurranser, sier Fløysvik til God kveld Norge.

Ja, den reisingen kan fort føre med seg litt sykdom. Kanskje vaksiner hadde vært en god ide? Og Tor burde kanskje ikke være helt ukjent med viktigheten av vaksiner, for han har selv en trist historie fra barndommen:

– Som bitte liten gutt fikk jeg poliomyelitt og smittet mor. Det gikk bra for mitt vedkommende, men mor ble lam. Det var en tung periode. Jeg husker mor i rullestol. Jeg husker at det alltid var noen mennesker rundt henne med hvite frakker og mor skulle ikke forstyrres. Det er det minnet jeg har fra den tiden, men mor kom på bena igjen, og da har jeg hatt gode minner, sier «Skal vi danse»-dommer Tor Fløysvik til «God kveld Norge».

Les resten av denne bloggposten »

Media Skepsis Vitenskap

Twitter-følgeren sp00x tipset meg om denne saken på TV2.no i dag:

Skjermbilde 2012 01 10 kl 12 12 46

En prisverdig sak, og det burde blitt skrevet flere slike Snåsamann-kritiske saker i media. Men i går skrev jeg denne bloggposten hvor jeg tar opp nøyaktig de samme fem spådommene og deres utfall, noe jeg også har gjort tidligere i bl.a. denne bloggposten fra november 2011.

TV2 nevner følgende offentlige spådommer:

* Bommet på Tour de Ski-vinner
* Traff på cupfinalen
* Bommet på boksalg
* Feil VM-vinner
* Riktig ordfører

De samme fem jeg trakk frem i går altså, med de samme vurderinger av utfall. Er dette plagiat? Kan det være tilfeldig at TV2 lager en sak tilnærmet identisk med min bloggpost dagen etter meg?

Jeg mailet journalisten for å høre, og fikk raskt et svar fra henne hvor hun skriver:

Takk for din mail! Dette er en sak bygget på idé etter prat med kolleger, som vi deretter diskuterte på dagens redaksjonsmøte. Hvorvidt noen har fått ideen fra denne bloggen, vet jeg ikke, men jeg baserte min sak på arkivsaker hvor Snåsamannen har vært ute med sine spådommer.(via bl a Google)
Ser innlegget på bloggen din, men det er som jeg ser det et personlig innlegg hvor det er din mening om Snåsamannen som er i fokus. Saken vi har publisert er nøytral basert på tidligere artikler og Snåsamannens offentlige spådommer.

Mvh.
LINE BARKA
Journalist
God kveld Norge, TV 2

Wait, what? I min bloggpost er det bare «personlige meninger» mens TV2-saken er nøytral? Hele poenget med min bloggpost er nettopp at jeg benytter meg av offentlige spådommer med verifiserbare utfall for å unngå subjektiv synsing omkring hans evner, nøyaktig det samme som TV2 har gjort. Jeg krydrer riktignok teksten med noen subjektive meninger omkring Snåsamannen og hans tilhengere, slik seg hør og bør i en personlig blogg, men kjernen i saken er nøyaktig det samme som i TV2-saken.

Les resten av denne bloggposten »

Media Personlig Skepsis

TV2 har lagt ut en artikkel på sine nettsider med en oversikt over Nuform sine falske slankepåstander i forbindelse med slankepillen Nushape. Her skriver de:

Nuform virker heller ikke til å ha lest sin egen studie spesielt godt. Firmaets markedsføring inneholder nemlig flere påstander som ikke har dekning i studien.

Her er noen eksempler TV 2 hjelper deg redaksjonen har funnet:

…og lister så opp 5 punkter. Alle disse punktene har også jeg trukket frem i mine bloggposter om studien.

Et Google-søk etter ordet nushape gir min bloggposter som øverste treff. Det vil være rimelig å anta at TV2 har googlet litt i forbindelse med denne saken. Er det helt urimelig å tro at de har lest mine bloggposter og «rappet», eller hvert fall latt seg «inspirere av», de momenter jeg har gravd frem? Hvert eneste poeng de brukte i nevnte TV2-artikkel og i selve programinnslaget var basert på momenter som jeg har skrevet om allerede for lang tid siden.

Tilfeldighet?

Alternativ medisin Blogger Media Personlig Skepsis Vitenskap

I kveld sendte TV2 hjelper deg et innslag hvor de rettet et kritisk søkelys på slankepillen Nushape og dets produsent Nuform. Faste lesere av bloggen vet at jeg selv har fotfulgt Nuform i over et år, så det var hyggelig å se at TV2 nå også dasket dette kyniske og løgneriske selskapet litt på stompen.

Innslaget kan sees gratis her: Slankepille ga økt vekt

Her tar de for seg stort sett de samme momenter som også jeg har gjort her i bloggen, bl.a.:

  • Mannen bak studien som Nuform kaller sitt «vitenskapelige bevis» er Dr Erling Thom, som tilfeldigvis også er samme mann som har utviklet slankepillen og dermed naturligvis har direkte økonomiske interesser i en positiv studie.
  • Studien er liten og aldri replikert av andre forskere.
  • Resultatene er ikke klare og banebrytende, og aldri publisert i noe ledende vitenskapelig peer-reviewed tidsskrift.
  • Studien dokumenterer ikke at pillen er trygg og ikke har bivirkninger.
  • Markedsføringen til Nuform serverer påstander om slankeeffekt som det overhodet ikke er hold i.
  • Daglig leder i Nuform, Kjell Nødtvedt, unnviker vanskelige spørsmål og gjemmer seg som vanlig bak argumentet om «pågående sak» med Forbrukerombudet/Markedsrådet, som gjør at han ikke kan uttale seg. Det samme gjorde han mot meg. Hendig.
  • Nødtvedt har ikke peiling på hvordan en vitenskapelig studie skal utformes, og hva som kreves for å kunne hevde at noe er vitenskapelig dokumentert.
  • Fagfolk hevder at denne type piller ikke har noen dokumentert effekt, og Forbrukerombudet har forbudt videre markedsføring av produktet.

Ettersom Forbrukerombudet nå har stoppet markedsføringen av Nushape, finner man nå kun en pressemelding fra Nuform på websidene nushape.no. Her argumenterer de bl.a. for at den vitenskapelige studien til Dr E. Thom viser en slankeeffekt, men overser da alle svakheter ved studien som jeg bl.a. har pekt ut direkte ovenfor Kjell Nødtvedt, og som han selv innrømmet burde følges bedre opp.

Alternativ medisin Media Skepsis Vitenskap

I slutten av januar hadde FBI på NRK en kritisk sak om kosttilskuddet VitaePro. I etterkant av denne saken klaget VitaeLab FBI inn for PFU. I en periode i februar kjørte også VitaeLab en reklamespot på TV2 hvor de presenterte deler av sin PFU-klage i et noe patetisk forsøk på å sverte FBI/NRK og imøtegå kritikken med flere løgnaktige påstander i et forum hvor FBI ikke kunne svare for seg.

Nå har FBI/NRK svart på klagen fra VitaeLab, og det er fornøyelig lesing. Her radbrekkes VitaeLab sine påstander grundig, og det fremgår at Andres Flaaten og hans selskap VitaeLab er noen kyniske løgnere som gjerne går over lik for å tjene penger.

Hele tilsvaret fra NRK kan leses her (PDF).

Alternativ medisin Media Skepsis Vitenskap

For få uker siden kjørte NRK-programmet Forbrukerinspektørene (FBI) en kritisk sak om kosttilskuddet VitaePro. Noen av Norges fremste eksperter på antioksidanter påpekte at påstandene VitaeLab brukte i sin markedsføring var påstander som totalt manglet vitenskapelig dokumentasjon. Det finnes ingen studier, hverken i Norge eller internasjonalt, som viser de effektene som VitaeLab hevder at kosttilskuddet VitaePro kan gi. Daglig leder i VitaeLab fikk forsvare seg i studio, og var morgenen etter også på TV2 sitt program «God Morgen Norge», hvor han igjen diskuterte saken med fagfolk og ble ettertrykkelig satt på plass.

Dette var helt klart uheldig for VitaeLab. Det er ikke særlig gunstig for et selskap å bli tatt i løgn for påstander om produktet de selger, og det er ikke helt urimelig å anta at VitaeLab har tapt noe salg etter disse TV-sakene. Nå kan det se ut som at VitaeLab har oppdaget at de kom svært dårlig ut av debattene de medvirket i, og som enhver sjarlatan prøver de derfor å tvinge gjennom sin rett til å lyve ved å bruke rettssystemet. Denne type svindlere elsker å ikle seg offerrollen og søke sympati for at de er utsatt for en urett ved at noen har påpekt deres løgner og vist for hele verden at de lurer sine kunder.

I første omgang klager nå VitaeLab NRK og journalist Kaja Frøysa inn for PFU, og vurderer også erstatningssøksmål mot statskanalen. I klagen heter det:

I programmet onsdag 28.01.09 ble det mot bedre vitende framsatt flere feilaktige og svært skadelige påstander om vårt produkt VitaePro. NRK kringkastet et ensidig og tendensiøst program hvor man bevisst så bort fra dokumentasjon og misbrukte generelle ekspertuttalelser i den hensikt å underbygge FBIs agenda, som åpenbart var å skade varemerket VitaePro og firmaet VitaeLab AS.

Jasså ja. Og hva er det VitaeLab selv gjør? Dette selskapet har som markedsføringsstrategi å plukke ut svake enkeltstudier som viser tendenser til noe som i beste fall kan tolkes som tilnærmet ønsket effekt, som regel i cellekulturer eller i laboratoriemus, og bruker dette som «bevis» for at VitaePro kan hjelpe mot både det ene og det andre. Alle studier som taler mot disse påstandene, nevnes ikke med et ord. De driver altså en særdeles ensidig og tendensiøs markedsføring av et kosttilskudd som inntas av opptil 100.000 nordmenn hver dag. Det er grovt villedende og uærlig, og ikke minst potensielt farlig.

Les resten av denne bloggposten »

Alternativ medisin Media Personlig Politikk Skepsis Vitenskap

I dag tidlig stilte daglig leder i VitaeLab AS, Andres Flaaten, til debatt i TV2’s morgensending God Morgen Norge. Her uttalte han bl.a. at i følge en brukerundersøkelse VitaeLab hadde utført i høst, hadde de fått 90% positive tilbakemeldinger.

Nitti prosent sier Flaaten. La oss se nærmere på denne påstanden.

Jeg har tidligere omtalt denne brukerundersøkelsen, men når Flaaten lyver på TV tar jeg meg friheten til å trekke frem denne saken igjen.

Først og fremst viser tallene fra VitaeLabs egne websider at antallet fornøyde brukere var 77%, ikke 90% slik Flaaten hevder. Men selv de 77% må man trikse hardt med tallene for å oppnå. Spørreundersøkelsen ble nemlig sendt ut til 1000 brukere av VitaePro. Da jeg blogget om saken tidligere denne måneden stod det at brukerundersøkelsen var utført på kunder som hadde brukt VitaePro i mer enn 12 måneder. Nå er dette plutselig endret til 6 måneder. Det sier vel litt om hvor seriøs denne undersøkelsen er.

Uansett er dette en meningsløs fremgangsmåte, fordi dette ikke er en kontrollert studie hvor brukergruppen er blitt bedt om å bruke produktet i 6 måneder. Det er derimot brukere som frivillig bruker produktet i over 6 måneder. Og hvem bruker produktet så lenge? Jo, fornøyde brukere. Med andre ord er spørreundersøkelsen utelukkende sendt ut til fornøyde brukere i utgangspunktet. Alle de som slutter å bruke VitaePro etter 2-6 måneder fordi det ikke ga dem noen effekt, får altså aldri gi sin tilbakemelding. Fin måte å styre utfallet av brukerundersøkelsen på.

Men merk deg hvordan de i tillegg trikser med tallene. Av de 1000 som fikk spørsmålet, var det bare 269 som svarte. Det er god grunn til å tro at en vesentlig andel av de 731 som ikke svarte på undersøkelsen heller ikke var spesielt fornøyd med produktet, fordi fornøyde brukere vil i større grad svare på en slik undersøkelse enn misfornøyde brukere. Totalt var det altså potensielt 793 av 1000 brukere som da enten ikke svarte eller som svarte at de var misfornøyde. Med andre ord var 80% av de spurte likegyldige eller misfornøyde. Kun 20% svarte at de var fornøyde.

Les resten av denne bloggposten »

Alternativ medisin Media Skepsis

For noen dager siden skrev jeg om «Healing mot kreft«, en kritikk av et innslag i TV2 sitt LørdagsMagasin. Jeg sendte også en klage til TV2. Denne er gjengitt i kommentarfeltet under nevnte bloggpost.

I dag mottok jeg et svar fra TV2. Først må jeg si at jeg setter stor pris på det. Det er flott av journalisten og redaksjonen å ta seg tid til å besvare min kritikk, så det skal de ha all honnør for!

Jeg vet at denne saken har engasjert en del lesere, og jeg gjengir derfor svaret i sin helhet, med mine kommentarer innimellom:

Fra: Mette Anthun

Emne: Healersak-svar

Kopi: Kjetil Frugård, Kari Birkeland, Siren Henschien

Hei Gunnar,

Jeg vil gjerne kommentere noen av påstandene dine om LørdagsMagsinets sak om Melinda Maria Lamminsalo.

Melinda fikk medisinsk behandling. I åpningssekvensen sier hun at legene hadde gitt henne opp. Jeg er enig i at det kunne kommet ennå tydeligere frem at hun fikk behandling.
Vi unnlater imidertid ikke å gi opplysninger hvor alvorlig diagnosen hennes var – hun sier det selv – det var kreft med sprednig.

Det er fint at TV2 tar selvkritikk på at de ikke var tydelige nok på den tradisjonelle behandling Melinda faktisk hadde mottatt. Dette er uhyre viktig for saken, og dette burde vært tydeliggjort. Vi får likevel ikke vite om behandlingen fortsatte etter at hun startet med healing. Saken fremstilles som at den ikke gjorde det. Som at Melinda var «dødsdømt» av legene og bare hadde 6 måneder igjen å leve. Men er dette riktig? Avsluttet legen virkelig behandling av en pasient som var så frisk at hun kunne ut og reise til andre land? Eller valgte Melinda å avslutte behandlingen fordi hun heller ville prøve healing? I så fall er det alvorlig at TV2 glorifiserer hennes valg ved å hevde at hun ble frisk av healingen. Hvis hun derimot fortsatte med tradisjonell behandling parallellt med healingen, så er dette en ikke-sak i utgangspunktet, og den parallelle behandling burde hvertfall vært trukket tydelig frem.

Les resten av denne bloggposten »

Alternativ medisin IT/Internett Media Skepsis Vitenskap

TV2 Nyhetene burde skamme seg. I kveld kjørte de en reportasje på LørdagsMagasinet om bruk av «healing» mot kreft. Grunnet leggetid for min lille datter fikk jeg dessverre ikke anledning til å se innslaget der og da, men ble tipset av Torger-Åge om at de også har en artikkel på nett om samme sak. Nå har jeg også fått se innslaget på TV2 sitt WebTV (TV2 Sumo).

Saken dreier seg om Melinda fra Finland som i en alder av bare 24 år fikk påvist lungekreft med spredning. Av en eller annen grunn oppgis ikke hennes fulle navn, men med litt googling ser jeg at hun heter Melinda Maria Lamminsalo og er involvert i svært mye kursvirksomhet innen ulike alternative behandlingsmetoder her i Norge.

Og det er det første som provoserer meg med innslaget. Dette var et rent reklameinnslag for hennes virksomhet. Dette innslaget handler ikke om en «vanlig person» som har fått kreft og som mirakuløst har blitt frisk, men derimot om en profesjonell utøver av healing som tjener penger på å kurse andre og som dermed har vanvittig mye igjen for at et slikt innslag vises i aller beste sendetid på TV2.

Problem nr to er at det ikke finnes noe som helst kritisk journalistikk i innslaget. Det er 6 år siden hun fikk diagnosen lungekreft, og jeg vil anta at hun fikk behandling av legene. Men det får vi aldri høre noe om, annet enn følgende ledetråd:

– Hun så svært medtatt ut, en liten kvinne med store, innhulte øyne og skaut på hodet.

Skaut på hodet. Med andre ord hadde hun mistet håret. Det betyr at hun må ha fått behandling med cellegift eller strålebehandling. Hvorfor nevner aldri TV2 dette? Er det ikke ganske vesentlig for historien at hun faktisk mottok tradisjonell behandling?

Les resten av denne bloggposten »

Alternativ medisin Media Skepsis Vitenskap

rape.jpgJeg så nettopp på TV2-nyhetene at bare 1 av 10 anmeldte voldtekstsaker ender i tiltale. Dette rapporteres i sammenheng med at Oslo-politiet i dag slapp rapporten «Voldtekt i Oslo 2007» som bl.a. viste en økning i antall anmeldte voldtekter i Oslo i fjor. På TV2.no skriver de:

Av de sakene som ble anmeldt i fjor endte kun en av ti med tiltale ifølge en fersk rapport fra Oslo politidistrikt.

TV2s påstand gir inntrykk av at voldtektsofre vært sjelden oppnår at gjerningsmannen blir tatt. Men dette er en sannhet med store modifikasjoner. La oss se litt på tallene.

Først og fremst blander TV2 kortene når de gjengir statistikken. Det er nemlig voldtektsforsøk som har en oppklaringsprosent på 11,4. Dette fordi et voldtektsforsøk normalt vil etterlate færre spor og mindre opplysninger om gjerningsmannen enn enn fullbyrdet voldtekt. Når det derimot gjelder anmeldte voldtekter, så oppklares faktisk hele 43,8% av sakene. Nesten halvparten av alle anmeldte voldtekter ender altså i en tiltale. Dette er en helt annen virkelighet enn hva TV2 fremstiller.

Av de anmeldte sakene henlegges mer enn 8 av 10 saker, noe som ofte fremstilles som et hån mot ofrene og som et resultat av at voldtektsofre ikke tas tilstrekkelig på alvor. Så langt er bare noe under halvparten av saker fra 2007 henlagt, men dette tallet kan øke med tiden. En gjennomgang av alle voldtekstssakene i 2006 og første halvdel av 2007 viste at svært mange av henleggelsene var korrekte, noe politiadvokat Thomas Utne Pettersen bl.a. skrev om i en kronikk i Dagbladet i desember 2007:

I sum maler kritikken et bilde av en virkelighet der rundt 8 av 10 voldtektsforbrytere går fri – i hovedsak på grunn av politiets dårlige etterforskning. Dette er en skjev, forenklet og unyansert framstilling av et komplisert saksfelt som det etter undertegnedes mening er nødvendig å kommentere.

Det er nok dessverre slik at en del voldtektsforbrytere går fri fordi politiet ikke klarer å framskaffe tilstrekkelig bevis. Dette forklarer ikke alene den høye henleggelsesprosenten. Voldtektssaker fremstilles i media som om alle voldtektsanmeldelser er sanne/riktige og at det eneste som står mellom overgrepet og domfellelse er en god politietterforskning. Dette er langt fra sannheten. Mange anmeldte saker skal henlegges fordi de er uriktige og/eller falske.

Les resten av denne bloggposten »

Arkiv Diverse Media Samfunn og verden Seksualitet Skepsis

Mats Uldal og TFT Norwy fortsetter sin kyniske kampanje med desinformasjon, løgner og unnvikenhet. I kveld har jeg kikket litt på de offisielle nettsidene til Uldal og TFT Norway, og her er en del å pirke i. Det starter ganske uskyldig, men etterhvert vil du forstå hvor kynisk og motbydelig TFT-bevegelsen faktisk er.

Først registrerer jeg en artikkel som er lagt ut for få dager siden. Her skriver de:

Mats J Uldal var invitert som en av hovedtalerne ved den nasjonale smertekonferansen i 2008!

Mats J Uldal var invitert som taler ved den nasjonale smertekonferansen på Rikshospitalet, 10.jan-2008. Dette var et resultat av de meget sterke resultatene man har hatt ved smerteklinikken ved TromsøUniversitetssykehus.

Men som jeg har dokumentert tidligere er dette en sterk overdrivelse. Rikshospitalet har ingenting med konferansen å gjøre, annet enn at de leide ut et auditorium til konferansen. På hjemmesidene til konferansens arrangør, Norsk Smerteforening, ligger det ute en del presentasjoner, men Uldals presentasjon mangler. En kikk i programmet for konferansen viser også at Uldals foredrag om TFT er en av de parallelle sesjonene på konferansen, og ikke et av hovedtemaene. Likevel skryter Uldal på seg at han var invitert som en av hovedtalerne…?

Jeg har for øvrig mailet styret i Norsk Smerteforening to ganger for å spørre om en statusrapport fra Uldals foredrag, men uten å motta svar. Ikke en eneste person i styret vil altså svare meg på dette uksyldige spørsmålet. Hvorfor er dette så hemmelig?

I følge Uldals egne nettsider var hans foredrag en stor suksess:

Foredraget ble tatt vel imot av et 50 talls interesserte spesialister innen smertebehandling og det førte til at 3 sykehus nå har sagt seg interessert i vitenskapelige studier med TFT og behandling av kroniske smerter.

Det er vel i utgangspunktet positivt at sykehusene vil delta i vitenskapelige studier, men det undrer meg at de tar Uldals anekdotiske «bevis» for god fisk? Burde ikke sykehusene studere litt mer bakgrunnsmateriale før de bruker mye penger på dette? Er de klar over TFT sitt lurvete rykte og totale mangel på vitenskapelig holdbar dokumentasjon, på tross av at flere studier har vært publisert (uten peer-reviewing) og blitt totalt gruset av andre fagpersoner? Men hva skal man med vitenskapelig dokumentasjon når man kan slå i bordet med dette:

Tankefelt Terapi (TFT) er en revolusjonerende Metoden er fra USA og er vist på NRK TV, TV2 samt i en rekke artikler i bl.a. Hjemmet, Mental Helse og aviser over hele landet.

La oss se bort fra at setningen er grammatisk på trynet og heller fokusere på de imponerende referansene TFT-metoden kan vise til: Hjemmet, NRK, TV2 og mange norske aviser! Wow! Bedre dokumentasjon på at TFT har noe å komme med finnes vel ikke. Uldal nevner ikke en eneste vitenskapelig studie som viser effekt, for hva skal man vel med det når man har blitt omtalt i det tunge vitenskapelige magasinet Hjemmet?

Les resten av denne bloggposten »

Alternativ medisin Personlig Samfunn og verden Skepsis Vitenskap

En 29 år gammel mann ble nettopp dømt til 150 timer samfunnsstraff for kjøp og besittelse av barneporno. Mannen, som totalt hadde kjøpt barneporno for omkring 100.000 kroner, fortjener straff ettersom han bevisst har sponset en overgrepsindustri ved å kjøpe denne type materiale.

Som vanlig har likevel media problem med å få fakta riktig.

TV2 Nettavisen skriver at «bergenseren tilsto å ha lastet ned hele 8154 bilder av grov barneporno«. Grov barneporno? Små barn som blir voldtatt av voksne menn kanskje? Nei, Bergensavisen nyanserer heldigvis bildet litt. De skriver at mannen ble tatt med «5700 poseringsbilder av lettkledde barn, 850 nakenbilder av barn og 1604 bilder av menn sammen med barn«.

80% av bildene har altså ingenting med sex å gjøre i det hele tatt. 70% av bildene var til og med av påkledde barn! Å kalle alle bildene for «grov barneporno» er vel derfor mildt sagt upresist, men når det gjelder barneporno og terror er visst alle overdrivelser og faktafeil akseptable…

Arkiv IT/Internett Media Samfunn og verden Seksualitet