Kjære Doktor, ikke vær en app

Skjermbilde 2015 09 16 23 50 39

For en liten uke siden våknet jeg opp og følte meg frisk og fin. I om lag ti minutter. Så begynte det å verke nederst i ryggen, litt på venstre side.

Smerten økte fort i intensitet, og selv om det normalt sitter langt inne hos meg å ringe legen, så endte jeg opp med å søke opp nummeret til legevakten i Oslo og ringe en tjeneste jeg heldigvis aldri hadde trengt å ringe før.

Men først etter å ha utført et kjapt Google-søk, selvsagt. Mens jeg stod i undertøyet på alle fire i et smertehelvete, googlet jeg «nyrestein». Jeg har aldri før hatt gleden av å hilse på en slik piggete røver i nyren, men det virket som en sannsynlig diagnose. I løpet av få sekunders lesing fikk jeg bekreftet at symptomene stemte.

Mellom krampeaktige og støtvise åndedrag, fikk jeg beskrevet problemet mitt til mannen i telefonen, og i det han spurte meg om jeg kunne komme meg til legevakten selv, kastet jeg opp av smerter. Lekkert.

De sendte ambulanse.

Ambulansepersonellet var flinke. De var oppmerksomme, omsorgsfulle, undersøkte meg fort, og fikk meg levert til legevakten. På veien ned målte de blodtrykk og blodsukker, og da jeg ble «sjekket inn» på legevakten, ble blodtrykket målt på nytt.

Så langt var jeg fornøyd. Jeg hadde smerter, men følte meg ivaretatt.

Deretter gikk det nedover.

Jeg fikk tildelt en kølapp og ble bedt om å avgi en urinprøve mens jeg ventet. En kølapp. «Et nyresteinsanfall er noe av det mest smertefulle du kan oppleve», står det på nettsidene til Norsk Helseinformatikk, og jeg stod der alene med en kølapp.

Og ventet.

Og ventet…

Kidney stone crystalSmertene kom i bølger, og i de mindre pinefulle stunder tafset jeg litt på Facebook for å få tankene over på noe annet. Min eks ringte meg og holdt meg ved selskap på mobilen en god stund. Sympatien fra venner og bekjente var god å ha.

Det gikk vel nærmere en time før jeg omsider ble ropt opp. Da hadde jeg gått rundt og rundt og pustet og stønnet i smerter og kvalme. Herregud, så ubehagelig. Herregud, så lenge å vente.

En lege kom og hilste på meg, ba meg sette meg ned på en stol inn på kontoret, og så begynte han å taste på PCen sin.

Og han tastet.

Og tastet…

Stilte meg et spørsmål eller to, og tastet litt mer.

Sånn holdt han vel på i 10-15 minutter, og jeg måtte opp og gå igjen. Rundt og rundt på kontoret. «Smertene kan være så intense at det føles best å vandre rundt omkring under anfallene», skriver Norsk Helseinformatikk. I symptomlisten for nyrestein heter det nemlig at man får bevegelsestrang.

Check!

Jeg følte for å gå og gå og gå. Jeg kunne gått til Roma og tilbake. Det var umulig å sitte stille.

Til slutt sa legen at han skulle få ordnet noe smertestillende til meg, og forsvant ut. Jeg studerte en edderkopp som tuslet rundt på gulvet. Den vandret rundt like hvileløst som meg selv.

Legen hadde forduftet, men edderkoppen var der i det minste for meg. Min verste fiende var blitt min ensomme venn. Jeg håpet den hadde en bedre dag enn meg.

Omsider kom legen inn igjen. Han ville lytte på hjerte og lunger, og trykket litt på magen for å finne hvor det var vondt. Så ba ham meg gå ut i gangen og vente på en sprøyte med smertestillende og muskelavslappende.

Mer vandring. Umulig å sitte stille. Minuttene gikk. Jeg var tørst, men det var ikke noe vann noe sted. Jeg følte meg dum. Fikk lyst til å rope til andre pasienter at jeg hadde nyrestein og at det var forbasket vondt, slik at de ikke skulle tro jeg var helt rar og ustabil der jeg haltet meg rundt og rundt. Men det slo meg at om jeg begynte å fortelle tilfeldige folk om diagnosen min, ville jeg nok bare fremstå som enda rarere. Så jeg holdt kjeft og lot dem heller lure.

Etter kanskje ti nye minutter kom en sykepleier og sa hun skulle gi meg sprøyter. Jeg la meg ned på en benk og fikk en dose i hver skinke.

Så forsvant hun. Og jeg gikk ut for å vente igjen.

Enda tørstere. Enda vondere.

Så kom kvalmen tilbake for fullt, og jeg så legen komme mot meg. «Finnes det et sted jeg kan kaste opp?», spurte jeg. Legen mumlet noe, snudde seg og gikk. Så stoppet han og ble stående og se på noe som skjedde i en sidekorridor.

Spyttproduksjonen i munnen begynte for fullt.

Legen snudde seg, og jeg sa at det hastet. Han gikk og pratet med en sykepleier, men alt skjedde for sakte. Greia med oppkast er at den ikke eier oppdragelse. Den venter ikke pent på sin tur. Den tar seg til rette som om den eier kroppen. Og nå ville den ut.

Jeg kikket rundt meg, fant et tomt siderom med en vask, løp inn og kastet opp. Etter et minutt med spying og spytting, kom en sykepleier inn og spurte om jeg ville ha en spypose.

Verdens mest sarkastiske svar ønsket å trenge seg ut av munnen som oppkastet like før, men jeg orket det ikke. Jeg eier tross alt oppdragelse. Hun kom med spyposen likevel, og jeg vandret ut i gangen igjen. Kvalmen hadde gitt seg, og plutselig dampet smertene bort.

Det finnes en gud, og hun heter Big Pharma!

Noen minutter senere hentet legen meg inn på kontoret sitt igjen en siste gang. Han ga meg en resept på Voltaren stikkpiller og et skjema jeg måtte postlegge for å få innkalling til CT.

Det siste jeg følte for på en fredags ettermiddag, dehydrert, slapp, og utslitt, var å gå ut i byen for å finne et postkontor, kjøpe konvolutt og frimerke, og postlegge et skjema. Så jeg gikk heller til apoteket ved siden av legevakten, fikk hentet ut smertestillende, og tok nærmeste taxi hjem.

Nå, fem dager senere, er jeg endelig smertefri. Men jeg har noe på hjertet.

Kjære Doktor. Den behandlingen jeg fikk kunne jeg fått av en app på min kjære iPhone.

* starte app *
«Hva tror du at du feiler?» Jeg velger nyrestein fra en liste.
«Har du hatt nyrestein før?» Nei.
«Hvor er det vondt?» Jeg trykker på venstre flanke på en 3D-modell.
«Har du bevegelsestrang?» Ja.
Diagnose: nyrestein.
* lukke app *

OK, de fant også blod i urinen, men det kunne strengt tatt også vært målt med en tilleggsgadget og litt Bluetooth.

Jeg er glad i det norske helsevesen. Jeg er glad i skolemedisin. Takk gud for de smertestillende legemidlene jeg fikk. Men hør nå her, kjære Doktor: Ikke vær en app! Du er mer enn det. Du være mer enn det.

Vi trenger at du er mer enn det.

Da jeg kom inn på ditt kontor skulle du bedt meg sitte ned. Kanskje lagt en hånd på min skulder. Du skulle sett på meg, og spurt meg hvordan jeg hadde det. Så kunne du fortalt meg at ut fra symptomene og urinprøven tydet det på at jeg hadde nyrestein. Du kunne gitt meg en liten undersøkelse med dine hender og stetoskop. Du skulle sagt at dere har gode smertestillende som jeg skulle få om et par strakser.

Du kunne gitt meg litt trygghet. Litt informasjon om hva som ville skje. Det virker så unødvendig at jeg skulle måtte gå rundt i et par smertefulle timer uten å vite noe som helst, når jeg egentlig kunne fått den sprøyta på ganske kort tid.

Byråkratiet kunne vært gjort unna etterpå. Jeg kunne gladelig ventet sammen med Lille Petter Edderkopp når smertene først var borte. Å bli spurt om jeg ville ha en plastkopp med vann, hadde heller ikke skadet.

I boken «Placebodefekten» skriver jeg om hvor mye betydning en leges oppførsel og kommunikasjon har å si for blant annet smerter hos pasienten. Trygghet og fravær av frykt er ekstremt viktig. Det er smertestillende i seg selv, fordi smerte uten frykt, er halvert smerte.

Vi trenger nemlig å bli sett. Vi trenger å føle trygghet. Vi trenger å vite at det finnes en løsning.

Legevakten hadde en løsning. En solid dose Voltaren sprøytet inn i skinka. Effektivt som fy. Det hadde jeg satt pris på at legen hadde sagt til meg med en gang. Men jeg satt istedenfor et par timer i uvitenhet over hva som skulle skje. Hva som kunne skje. Hva som ventet der fremme. Jeg sier ikke at jeg var redd, jeg visste jo at nyrestein er ganske ufarlig, men det handler om å besvare pasientens tause spørsmål.

Så, kjære flinke lege, start med å se pasienten før du begynner ditt arbeid på PCen.

Se. Lytt. Informer.

Kjære Doktor, ikke vær en app. Vær et menneske. Et profesjonelt medmenneske.

  • kaffekanna

    Jeg er så enig med deg. Litt empati og informasjon hadde hjulpet masse. Men så litt kritikk. Nyrestein er ikke farlig sånn akutt. Hva vet du om ikke barnet på naborommet hadde alvorlig astmaanfall eller at han ved siden av deg holdt på å dø av hjerteinfarkt. Ofte foregår det ganske mye på naborommene på en legevakt og en legevakts viktigste funksjon er faktisk å holde folk i live. I det perspektivet blir den timen ekstra som du måtte vente ganske ubetydelig. I tillegg skal jeg vel si at man blir ganske blasert etter hvert av å jobbe med alvorlig syke mennesker. På diagnoser som får opp pulsen hos helsepersonell kommer nyrestein rimelig langt ned på lista. Det er dessverre for deg, rimelig vanlig og ganske ufarlig.

  • Oda Ninja Hammerstad

    Må si meg hjertens enig. Det går fint an å være travel på jobb og samtidog gi deg noen sekunder her og der som gjør den store forskjellen for deg. Hilsen en av de mange legene :)

  • Ja, det er jeg klar over. Det store problemet var ikke egentlig ventingen på venterommet. Jeg skjønner at de kan ha mer alvorlige ting å prioritere. Problemet, og poenget med bloggposten, er først og fremst det som skjer i møtet med legen. Der er det bare noen små grep som kan utgjøre en stor forskjell, og det koster ikke legen noe særlig i tid, bare i prioriteringer.

  • Mammaen

    Tok GBP (slankeoperasjon) og 3 uker etter fikk jeg anfall med gallestein. Jeg vet hva det går i, det er vondt og går over, trenger verken app eller lege til å stille den diagnosen.
    Etter 3 dager (selvsakt en lørdag…) med auauer og brekking med ganske nyopperert magesekk, så tok jeg turen til legevakten. Fant jo en lege der.
    Hva er gbp ? spurte legen og jeg satt med vanntro i øynene. Det opereres flere hundrede personer for dette bare i Rogaland hvert år. Det er faktisk tusenvis av peroner i rogaland som har fått utført denne operasjonen, jeg vil tro noen av disse en eller annen gang vandrer innom legevakten. Og spesielt med gallesteinsanfall, da vi er ekstra utsatt for dette.
    Så satt nå der og forklarte for denne legen omtrent midt i livet, at jo de kutter her og snitter der og syr sammen sånn…..
    Nei da får vi ta en crp, mer venting og den kom tilbake med verdien 5. Så da kan du få voltaren og dra hjem…
    Ehhh nei, vi som er slankeoperert har fårtt beskjed at voltaren tabletter er på NEI lista, jeg kan ikke ta det. Sur lege ga meg da noen andre tabletter av opoidsorten. Og hjem over, brekke seg i bilen osv.
    Lite søvn og dårligere ble jeg.
    Så mandagen når gubben sto opp og så dama som satt hvit som et laken i sofaen, hadde jo ikke sovet den natten heller, selv med diverse medsiner innabords, så sa han, vi skal til legen !
    Så vi gjorde jo det, vanligvis ringer man og får time, men vi dro bare dit når de åpna og jeg krøka meg bort i luka og ba om time. Ja du kan komme tilbake klokka 13 sa dama uten omtrent å se på meg.
    Nei, jeg blir her til jeg får komme inn !
    Så de ga seg og målte crp og slapp meg inn til legen. Maskinen kan måle crp til 200 og jeg var over der, så det ble jo tur rett på sykehuset, rett på akuttmottak. Siden gubben var med, fikk han kjøre meg, slapp den gule bilen.
    Sykehuset målte crp på 360, blodforgiftning, hadde du kommet et par timere senere, er det ikke sikkert vi kunne reddet deg. Galleblæra var blitt betent etter så mange dager med gallesteinsanfall. Et par dager på intensiven med adrenalin for å holde blodtrykket oppe så en overlevde + så mange liter saltvann intravanøst de kunne få pressa inn og medsiner i fleng, ja da kom en hjem fra sykehuset noen dager etter det.
    Legevakten kommer jeg KUN til å gå på hvis jeg har kutta av en arm eller lignende, DET må de vel kunne hjelpe med ?

  • babelfisken

    Det er vel også et uttalt problem at ny software er alt for treg og omstendelig for legevakta. Din beskrivelse bekrefter dette.
    Jeg kjenner meg også igjen i beskrivelsen din der legen sitter å klimprer på tastaturet uten å forklare en ting.
    Min forrige fastlege så ut som og oppførte seg som en slags parodi på Woody Allen i rollen som nerdete lege uten kommunikasjons-egenskaper.

  • Nyrestein er noe av det verste smertehelvete som finnes. Du har min største medfølelse. Kjenner meg veldig igjen i erfaringene dine. I en alder av 21 år fikk jeg først en sværing av en nyrestein på 6mm til jul, i London, og så en nyrestein fra den andre nyren sommeren etter, i Norge. I London tok det helt grusomt lang tid å få en ambulanse, men da fikk jeg i det minste smertestillende så fort de kom. I Norge tok det derimot evigheter før noen på legevakta overhodet så på meg, og så skulle jeg gjennom scanner og prøver før noen så mye som ville vurdere smertestillende, mens jeg hadde det så vondt at jeg ble helt slått ut. Omsider fikk jeg da noe intravenøst og ble deretter godt tatt vare på. Men jeg må si det var noen grusomme lange ansiktsløse timer frem til det.

  • Helge Prestrud Astad

    Pass på: selv om du har hatt en halvdårlig opplevelse med en doktor kan du ikke gå videre til å generalisere (doktor,ikke vær en app) om alle doktorer. Jeg har vært mange ganger på legevakten og alltid fått meget god service.

  • Selvsagt. Det er mange gode leger. Og legen jeg møtte kan ha hatt en dårlig dag. Poenget er likevel å minne leger på hvor viktig det er å bruke et par minutter tett sammen med pasienten før annet arbeid starter.

  • Alf Cato Hansen

    Vanligvis synes jeg det du skriver er veldig relevant og viktig. Denne gangen klarer jeg ikke stille meg bak det du skriver (selv om det i seg selv ikke beyr så forbanna mye.)

    Jeg tror at ingen har mer lyst til å være den legen du skisserer enn legene selv. Jeg tror ikke at noen trente medisinske profesjonelle har lyst å bli sammenlignet med en app, og ikke være det mennesket du ønsker de skal være.

    Her føler jeg at du tar mannen og ikke ballen, og ballen i dette tilfellet er det systemet legene jobber under. På legevakten her, er det ofte en lege, kanskje to. Og når man ser det antallet mennesker som er innom for hjelp, er det ikke rart at det blir liten tid til å fokusere på såkalt bedside manner (jeg er elendig i norsk, jeg finner ikke ordet jeg leter etter).

    Jeg har selvsagt sympati for at du hadde en dårlig opplevelse, og håper alt går bra. Men jeg har også sympati med de som gjør så godt de kan, tross alt.

  • Jeg skjønner poenget ditt, og jeg tror også at leger sliter under et press om masse administrasjon etc (noe jeg vel også skriver om i Placebodefekten). Men det er ingen unnskyldning for å ikke ivareta paisenten bedre. Det jeg skriver at jeg ønsker fra en lege koster egentlig ikke tid. Og det er mange leger som klarer det, selv om de jobber under akkurat samme system. Det handler om bevissthet og prioriteringer.

  • Bendikfa

    Jeg er enig med deg at legen bør sette pasienten i fokus og ikke PCen. Dette er viktig, både for å roe ned pasienten, og for å sanke informasjon som kan hjelpe på diagnostiseringen.

    Det du derimot ser ut til å glemme er at legen ikke bare skal være en støttespiller for deg, men også en profesjonell instans som skal finne ut hva som er galt. Jeg vet ikke hvilken utdannelse du har, men leger utdanner seg i seks år for å få kunnskapen som kan diagnostisere riktig. For deg virket det sikkert som tilfeldige spørsmål som ramlet ut av legen, men dette er nok helt sikkert spørsmål som var relevante for å få diagnostisert deg. Et symptom for nyrestein kan være smerter nedover sidene på magen. Lett å diagnostisere tenker man, men dette er symptomer på andre sykdommer også. Her er det viktig at en profesjonell instans diagnostiserer riktig. Det kunne vært tarmslyng, sprekt blindtarm, hernia osv. En bekjent av meg som er lege fortalte meg for litt siden at jobben ikke går ut på å diagnostisere lenger, men å bekrefte/avkrefte hva pasientene har googlet seg frem til. En lei utvikling spør du meg.

    Jeg er enig med deg at legen bør vise omsorg, forståelse og i denne situasjonen også en mer effektiv behandling av deg. Nyrestein bør være av høy prioritet. Dette bør forbedres, og jeg tror vi alle kan relatere til ventehelvete som møter oss på legevakta. Byråkratiet bør bli effektivisert, helt klart. Men jeg er overrasket over hvor blottet du er for legens faktiske rolle. Sykepleiere er der for å pleie, gi mental støtte og forbedre situasjonen, legen er der for å komme med faglige innspill og endelige avgjørelser. Din situasjon er som nevnt ikke akutt. Den er kjip, vond og ubehagelig, men du veit heller ikke hva som foregår bak det andre lerretet på sykestua. Det kan være en situasjon som er langt mer krevende enn din nyrestein, og da må du vike.

  • Alf Cato Hansen

    Ok, da er vi forsåvidt på samme side, og jeg er mer enig med deg. Heldigvis.

    Mennesklighet er selvsagt ett tema. Legen kan ha vært stresset, hatt tankene på en som var innom tidligere osv. Men, det unnskylder selvsagt ikke at du ikke får den behandlingen du har både krav på og behov for.

    Jeg har begrenset erfaring med helsevesenet for egn del, det er jeg selvsagt meget glad for. Men jeg har opplevd samme lege som en arrogant jævel (unnskyld) og en meget fornuftig og hyggelig person ved to forskjellige anledninger.

  • Jeg er litt usikker på hvordan du leser dette ut av teksten min? Jeg skriver jo nettopp det at en lege må være mer enn en app både med tanke på omsorg, men også ved å faktisk undersøke. Jeg skriver ikke noe sted at han ikke skulle undersøke meg. Selvsagt skal han/hun det. Jeg sier bare at det gjerne bør gjøres tidligere i prosessen, fordi det skaper trygghet og en følelse av å bli sett. PC-arbeidet kan gjøres etter at han har brukt et par minutter på å prate og undersøke. Så kan han undersøke mer senere også, om nødvendig, men det handler om å etablere den innledende følelse av trygghet og oppmerksomhet. Nettopp for å være mer enn en app. Det er liksom poenget.

  • Padda

    Hadde du gått til en homeopat hadde du blitt både sett og hørt :)

  • Hehe ja, men dessverre ikke fått Voltaren og blitt kvitt smertene :-)

    Jeg skriver at fravær av frykt er halve smertelindringen. Og det er også Edzard Ernst sitt poeng, at ved å gå til en god lege får man «two in one», både den empati/tid som en homeopat kan gi, men også effektiv skolemedisin. Hos en homeopat får man bare halve dealen. (Og med en dårlig lege, også halve dealen.)

    Det er selvsagt satt litt på spissen og er primært relevant ved symptomlindrende behandling (selv en dårlig lege vil kunne kurere alvorlig sykdom, noe en homeopat ikke kan), men et godt poeng okke som.

  • Jeg vil tro at en lidelse med sterkt ubehag (smerter, angst o.l.) krever en helt annen behandling enn noe som er langt mindre akutt. Og at legestanden kanskje ikke er så flinke til å gjøre disse vurderingene.

  • John Christian Lønningdal

    Jeg fikk beskjed av legen min at «det var mange som levde hele livet med gallesten»… ca 2 år senere og etter stadige anfall og tilhørende fosterstilling på gulvet så fikk jeg endelig forlanget av legen å fjerne galleblæren – og da etter konsultasjon hos lege i annet land som sa at jeg måtte få den fjernet så snart som mulig. Underlig nok var at legen i utlandet brukte vanlig ultralyd for å se galleblæren og kunne vise meg stenen som satt som en propp – noe som jeg i løpet av mine 2 år med problemet aldri ble henvist til i Norge.

    At det kunne gå betennelse i det hadde ikke slått meg engang, og i så måte var jeg kanskje bare heldig. Det er en fryd å slippe smertene nå som hele galleblæren er borte.

  • Kaya Kvarme Jacobsen

    Bare for å forklare hvorfor selv de beste på å kommunisere kan møte deg på en slik måte, gir jeg en skildring fra legens side:

    Jeg har jobbet altfor mye den siste uken. Etter en desperat telefon fra legevakten i går jobbet jeg et ekstra nattskift, da ingen andre kunne. Eller ville. Det er 16 timer siden jeg sov sist, og natten har vært fylt av rus, aggressive pasienter og et totalt køkaos. Nå på morgenen er flere kommet på jobb, men køen øker likevel. Mange av pasientene kunne fint vært hos fastlegen sin, enten i dag eller i morgen, men kommer de først hit blir de tatt i mot likevel. Dette øker arbeidsmengden, og ventetiden for de som trenger oss. Jeg har nettopp blitt kjeftet på av en sliten mor fordi jeg ikke vil gi barnet hennes antibiotika. Jeg er trøtt, sulten, skulle gjerne ha vært på do, men når jeg kommer inn på vaktrommet er bunken stadig høyere. Jeg hiver i meg en sup cola og tar neste ark fra bunken.

    Mann med flankesmerter siden i morges. «Nyrestein?», står det på arket. Dette er den lille informasjonen jeg har i det jeg kommer inn i rommet. Er jeg heldig står det kanskje blodtrykk og puls, men ikke alltid, sykepleierne er også travle. Jeg sitter meg ned ved dataen rett etter å ha hilst. Ikke fordi jeg liker dataen, jeg har mest lyst å pælme den ut vinduet, men fordi jeg vet at det tar en halv evighet å logge meg inn dit jeg skal, gjerne lenger fordi jeg må prøve flere ganger. Vel inne i systemet må jeg åpne rett program, logge meg inn der, finne rett pasient og aktivere pasienten slik at jeg kan åpne journalen. Der kan jeg kaste et raskt blikk på tidligere besøk hos oss, men det er den informasjonen jeg har. Kjernejournal er ikke oppe og går, så jeg har lite eller ingen informasjon fra fastlege eller sykehus.

    Jeg henvender meg til pasienten og stiller et par spørsmål. Knotter det inn på dataen med en gang for å unngå at jeg glemmer noe. Alt må registreres, dokumenteres, kunne forklares og forsvares for ettertiden. Jeg bestiller en blodprøve og urinprøve i systemet, men må også gjøre dette på papir. Jeg ser at pasienten har skikkelig vondt, og bestemmer meg for å ordne med smertestillende. Det kan jeg derimot ikke gjøre på dataen, det må gis beskjed direkte til sykepleier via papir. Jeg ser ned på krusedullen på arket og aner ikke hvilken sykepleier som har vært hos pasienten. Jeg går ut på leiting, for jeg har ikke et telefonnummer å ringe. Går først til vaktrommet, der er bare koordinator, som sitter opptatt i telefonen. Etter å ha tråkket rundt hele legevakten 3 ganger finner jeg en sykepleier som kan hjelpe. Hun skal bare finne frem medisinen og få en annen til å kontrollere den. Dermed må hun også på leiting, og ting tar tid.

    I mellomtiden går jeg inn igjen til pasienten og får gjort ferdig de siste tingene. Andre trenger rommet og jeg må dessverre be ham sette seg ut på gangen i påvente av sykepleieren. Jeg har bestemt meg for å vente og se an effekten av medisinen, som tar ca en halvtime. I kaoset glemmer jeg å si dette til pasienten, og haster videre til neste pasient. Hiver i meg en YT-bar i mellomtiden og sjanser på å utsette doturen litt til. En stund senere går jeg tilfeldigvis forbi pasienten, som ser blekere ut enn i sted. Han er kvalm, vil kaste opp. Jeg går for å lete etter en av disse ubrukelige pappskålene, men finner ingen, det har vært for travelt til å fylle på. Plutselig ser jeg en pasient som står og skriker til en sykepleier. Skal jeg hjelpe? Nei, der kom en sykepleier til. Jeg er dårlig kjent, og spør en annen sykepleier om hjelp. Før vi vet ordet av det har pasienten løpt inn på et rom og kastet opp i vasken.

    Jeg må være kjip og overlate det til sykepleieren, jeg var tross alt på vei til den gamle damen med tungpust. Hun er skikkelig dårlig, bruker alle kreftene på å puste, vil snart ikke klare mer. Jeg får relativt raskt ordnet med ambulansetransport til nærmeste sykehus, men det tar likevel tre kvarter før jeg kan ta fatt på mannen med nyrestein igjen. Sykepleieren gir beskjed om at smertestillende har virket, og jeg ser på dataen at CRP var ok, og det var blod i urinen. Full pott, nyrestein. Sykehusets administrasjonsvelde har et klart opplegg. Voltaren stikkpiller, innsending av skjema for CT og pasienten kan vente hjemme så lenge ting er stabilt. Ingen hast. Jeg sniker meg på do, får likevel dårlig samvittighet når jeg kommer inn til pasienten etterpå. Innser at han har vært der i snart 4 timer. Pokker. Må likevel skynde meg videre, en eldre mann med brystsmerter venter. Mumler noen unnskyldende ord til pasienten og haster videre. 2 timer igjen! Lenge siden sengen har vært så forlokkende. Middag blir en Fjordland før jeg stuper i seng. Ny nattevakt i kveld.

  • rolflol

    Så homeopater kan ikke gi smertestillende?

  • rolflol

    Jeg synes generelt at det er interessant at du har så mange helseproblemer, men samtidig påstår du at du ikke har det, og at dine bekjente har det mye verre. I så fall er vi inni en helsekrise.

  • John Christian Lønningdal

    Hva? Sier du at leger ikke har en utømmelig magisk kilde av empati de kan ta frem på sekunds varsel? :) – Jeg har selv opplevd dårlig behandling i forbindelse med gallestein, men jeg har også forståelse for at legen er tross alt et menneske og at hver henvisning også gjør veldferdsstaten vår enda litt dyrere. Selv er jeg bare lykkelig lege-vitenskapen har kommet så langt at jeg faktisk fikk fjernet galleblæren. I mitt tilfelle skulle jeg kanskje ønske det var praksis for diagnose som var mer presis og en tettere oppfølging – spesielt med tanke på at en infeksjon er mulig også.

  • Kaya Kvarme Jacobsen

    Ikke reseptbelagte smertestillende som Voltaren nei.

  • rolflol

    Nyrestein er ganske enkelt en kongelig sykdom:

    Gout is best thought of as a type of arthritis (inflammation of the joints) which is caused by the accumulation of a substance called uric acid (UA). UA blood levels increase in response to specific types of foods when they are ingested in copious quantities. When this occurs, UA crystals can precipitate out in inappropriate nooks and crannies in the body and big health problems can ensue. UA can crystallize out in the kidneys causing kidney stones, it can pile up and form lumps in the skin (so-called “tophi”), or most troubling of all, it can accumulate in the joints of the hands and feet where the jagged UA crystals can cause the excruciating pain and inflammation that is known as gout.

    The first major culprit in the development of gout is fructose, which we’ve been beating up on in the last few posts. The association between high uric acid and the ingestion of fruit sugar is so definitive that Dr. Richard Johnson the author of “The Sugar Fix” says uric acid levels can actually serve as a marker of fructose poisoning.
    The second important cause of UA elevations and gout are proteins that contain substances called “purines”, which are little protein-like pieces (technically called nucleotides) found in all living cells. Because of their role in cell chemistry purines are largely concentrated in animal foods like meats (especially organ meats) and fish. Yeast can also be a source of purines , much to the chagrin of many beer-loving gout sufferers. In an article published in the medical journal “The Lancet”, researchers found that drinking merely 2-4 glasses of beer a week increased the incidence of gout by 25%.

    If you’re one of the 5% or so of Americans who suffer from gout take heart; there are multiple strategies that can dramatically reduce you risks of getting the “Disease of Kings”.
    First of all, you’re going to want to stay away from foods that elevate uric acid. High fructose corn syrup is especially verboten and so is most fruit juice (one notable exception is cherry juice, which has a long history as folk remedy for treating gout flare-ups). It’s also best to lay off most fish, shellfish, turkey, chicken and organ meats. And beer drinkers may want to consider switching to wine, which can act to decrease the precipitation of UA crystals. Lima beans and cauliflower and peas are non-animal sources of purines that gout sufferers may want to avoid (note: cooking purine containing vegetables slightly can reduce their purine content)

  • «Så mange helseproblemer?» Hvilke skulle det være? Jeg har slitt med dårlig mage og fikk en nyrestein i en alder av 41 år, noe som ikke er uvanlig. Det er alt. Jeg bruker nesten aldri medisiner, har ingen kroniske smerter, ingen vondter i rygg eller ledd, ingen allergier, ingen autoimmune sykdommer, nesten aldri hodepine, gode blodverdier, ikke høyt blodtrykk, ingen psykiske problemer… Jeg kjenner få som er så friske som meg, og det er jeg takknemlig for.

  • rolflol

    Hva med byllen i hodet? Og fedme.

    Nesten aldri medisiner. Hvilke medisiner bruker du? Nesten ingen hodepine, så du har hodepiner. Hvor ofte?

    Dårlig mage er jo så mangt og forårsaker så mangt, så det problemet bør du ta alvorlig.

    Basert på dette vil jeg si du har mange helseproblemer som du bør ta alvorlig om du vil ha en behagelig fremtid. Det betyr kanskje å spise litt sunnere, noe som kanskje er imot din overbevisning.

  • Godt skrevet, og jeg skjønner godt problemene sett fra den andre siden. Likevel er det slik at det jeg etterspør er en handling og oppmerksomhet som hverken tar mer tid eller hemmer arbeidet til legen på noe vis. Det handler bare om å være bevisst viktigheten av det, og håndtere situasjonen litt annerledes. Det krever hverken masse empati eller en enorm kraftanstrengelse i mentalt engasjement. Det krever primært bare at man forstår hvor viktig det er, slik at man gjør det, selv om man er sliten.

  • rolflol

    Glemte helt nyresteinen, et dårlig tegn. Håper du ikke hører på døktoren:

    Then, of course, there’s kidney stones. And then there’s bone spurs, heel spurs, and calcium deposits. Again, physicians will tell you the first thing to give up officially is calcium and dairy, because they have this foolish belief, the stupid belief, the ignorant belief that the kidney stones, bone spurs, heel spurs, and calcium deposits come from your diet, when instead it only comes from your bones when you have a raging Osteoporosis. And when you get these things, you need more calcium, not less.

  • rolflol

    Ergo, du kan forvente problemer med ledd osv. i fremtiden.

  • Flott kilde du har valgt deg:

    I’m Ben Fuchs, a nutritional pharmacist from Boulder CO. I specialize in
    using nutritional supplements where other healthcare practitioners use
    toxic pharmaceutical drugs. I look at the human body as a healing &
    regenerating system, designed divinely to heal & renew itself on a
    moment to moment basis. «Take charge of your biochemistry through foods
    and supplements, rather than allow toxic prescription drugs to take
    charge of you.»

    Jeg tror jeg står over helseråd fra en som lever av å skremme folk med udokumenterte påstander for deretter å selge dem sine kosttilskudd.

  • rolflol

    Takk.

    Hvis gjerne til kilder med udokumenterte påstander om salg av kosttilskudd!

  • Hva med byllen i hodet? Og fedme.

    Byllene er forsvunnet. Vekten går nedover. Litt usikker på hva du mener selvpåførte livsstilsproblemer er relevant som argumentasjon for?

    Nesten aldri medisiner. Hvilke medisiner bruker du? Nesten ingen hodepine, så du har hodepiner. Hvor ofte?

    Jeg bruker aldri medisiner, annet enn en antibiotikakur hvis legen har gitt meg det (slik alle gjør noen ganger i løpet av livet), eller et par paracet om jeg skulle få hodepine, noe som skjer ytterst sjelden, og stort sett er selvpåført ved for lite søvn etc.

    Det betyr kanskje å spise litt sunnere, noe som kanskje er imot din overbevisning.

    Du følger ikke så godt med, gjør du vel? :-)

    Det er nå uansett rørende med din enorme omtanke, selv om jeg altså er friskere enn de fleste jeg kjenner. Bruker ingen medisiner fast, har ingen kroniske plager annet enn magen. Jeg tror det er få som kan si det samme, kanskje spesielt de som tilhører alternativsfæren som jo beviselig er mer syke enn oss andre i følge SSB/alternativ.no.

  • Vel, heldigvis stoler jeg på evidensbasert medisin, ikke koko-råd fra denne skrotingen: http://skepdic.com/wallach.html

    Fascinerende at du ukritisk sluker helseråd fra folk med så åpenbare økonomiske profittmotiver som velger bort evidensbasert medisin for det skader lommeboka deres.

  • Jeg antok du faktisk hadde sjekket kilden din. Neivel. Jeg pleier å sjekke kilder før jeg siterer. Men heree you go: http://pharmacistben.com/youngevity/

  • jonnyolsen

    hyggelig at du har begynt å skrive om noe annet enn at du er for islam.. hold deg til det

  • Alex Maroni

    Se det, jeg er enig med Gunnar Tjomlid! Skriv ned datoen i loggboka!
    Men fra spøk til alvor. Dette er et reelt problem i dagens Norge. Jeg har vært på sykehuset et par gang og ofte har jeg følt meg nesten umenneskeliggjort av enkelte leger. Noen er hyggelig selvsagt, men man blir jo kastet rundt som en badeball så det bygges jo ingen relasjoner. Derimot bygger man på den følelsen av å være fullstendig uønsket og bare et irritasjonsmoment for de som jobber. Litt som en bil som skal på verksted. Det er da man er glad for å ha familie rundt seg.

  • Anita Stokbakken

    Bra du blé kvitt stenen.Been there,done that.Det sies at nyrestensanfall er mange ganger så smertefullt som å føde.Synd du hadde en dårlig opplevelse.Verd å merke seg at «lunta» blir ofte veldig kort,når man har slike smerter.

  • hahahaaa

    Vil bare gjøre alle klar over at Tjomlid har begynt å slette innlegg som er imot hans ståsted.

    Kan jo være greit å vite…………..

  • ftw

    Jeg vil bare gjøre deg klar over at Tjomlid har en ekstremt tolerant
    holdning overfor hvem som får lov til å si hva her inne så om det
    faktisk er Tjomlid som har slettet innleggene så har han nok en veldig
    god grunn for det.

    Nå tviler jeg strengt tatt på at det er Tjomlid som har slettet dem all den tid han faktisk har tatt seg tid til å svare på dem. At han sletter spam fra deg er bare helt naturlig.

    Men dette vet du jo fra før av.

    Synes du ikke det er litt mer enn normalt barnslig å opprette en ny konto bare for å poste løgner på Tjomlid sin blogg?

  • Ola Hansen

    Ben Fuchs,er det kameraten til Ben Dover?

  • LasseRon

    Her manglet det at Tjomlid beskrev dette som gjeldende for hele samfunnet og omtalte dette som et generelt samfunnsproblem, basert på sin egen personlige erfaring.

  • Kalle

    Er ikke alle for religionsfrihet da?

  • laysee

    Forsvinner nyrestein av seg selv?? Trodde dette kunne være livsfarlig og måtte opereres??

    Alternativ behandling er etterspørselsdrevet. Grunnen beskriver Tjomlid godt

  • pistasjnøtt

    Før i tiden var man takknemmelig om man overlevde. Etterhvert om man fikk rett diagnose, så god behandling, så beste behanding og nå billedmessig bekreftet diagnose med beste etablerte behandling, billige medisiner og alt dokumentert opp og ned i mente. I dag kreves også dette her og nå. «Fordi jeg fortjener det». Nå skal altså din subjektive følelse av ivaretagelse komme som kronen på verket?

    For det første er det meget mulig det er kun er du som er problemet. Altså din subjektive oppfattelse av situasjonen. Kanskje 99/100 andre personer ville vært strålende fornøyde med den gitte behandling? Kanskje Olga på 74 med hjerteinfarkt og Jonas på 7 med nyoppstått voldsom asthma gjorde at dine følelser måtte nedprioriteres. At din følelse av emosjonell ivaretagelse gikk fra god til dårlig får så være om Olga skal overleve og Jonas på 7 og hans foreldre skal få det du som voksen mann burde være voksen nok til å ikke klage over. At du tror alle kan få alt hele tiden uten at det koster for noe annet får bli din påstand. Når ressursene er begrensede må det prioriteres.

  • Lars Reime

    Du har helt rett! Slik skal vi ikke oppføre oss. Nyrestein er stort sett ufarlig, men det er jæskla vondt. Noen mødre vil til og med heller ønske seg en ny fødsel fremfor et nytt nyresteinsanfall. En slik smerte er helt sikkert lettere å tolerere dersom man blir beroliget med at det trolig ikke er farlig og at det mest sannsynlig er over ganske snart. Legevakten i Oslo er ekstremt belastet, men det er ikke noe tid å spare på dårlig pasientinformasjon, snarere motsatt i de fleste tilfeller. Jeg vil tro de fleste på Legevakten ikke kjenner seg igjen i din beskrivelse og de fleste ville ikke vært stolte av å ha forårsaket en slik pasientopplevelse. De ville nok satt pris på om du sendte dem en versjon av innlegget ditt. Kjenner jeg dem rett er det vel flere som har lest det allerede, men likevel… Lykke til med neste anfall :-p

  • kingvald

    Kan’ke huske at det har stått så veldig mye om islam på denne bloggen. Bare tilbakevisning av en del løgner og vås fra såkalte «islam-kritiske», men ikke noe om at Tjomlid er noe spesielt for islam. Søkte til og med for å være sikker, men fant ikke en dritt!

    Dessuten er de innleggene som avslører islamofobe løgner bare en liten brøkdel av postingene her, så hvordan du kan komme til en slik konklusjon skjønner ikke jeg, jonnyolsen.

    Kjell Ingvaldsen

  • Lutefisken

    Oslo Legevakt har jeg liten kjennskap til men erfaringen generelt er at informasjon til pasient og pårørende i helsevesenet er tilnærmet lik null.

  • Lutefisken

    Bada-Bing!

  • Lars Reime

    Det er en relativt generaliserende uttalelse som tusener av mennesker daglig vil være uenig med deg i…

  • Lutefisken

    Tusenvis vil være enige og tusenvis vil være uenige. Ingen tvil om dét.

  • Are Skabra

    Du ville nok fått en bedre opplevelse hvis du hadde gått til en homeopat i stedet…

    Høres ut som du nettopp har fått oppleve litt av det jeg tror er grunnen til at alternativbransjen har blitt så stor. Skolemedisinen har fremdeles litt å lære når det gjelder møtet med kundene sine.

  • Chris Jensen

    Men ikke så mye hjulpet.

  • Chris Jensen

    Syke barn skal behandles som voksne, syke voksne som barn.
    I prinsipp er jeg enig med deg. Det er viktig med de små tingene som gjør at man føler seg sett, hørt, forstått og ivaretatt. Men,.. dette er legevakta. Dette er et system der bemanningen ofte er skåret ned til beinet samtidig som ikke alle ‘kundene’ er like bevisste på om problemet bedre kunne vært løst hos fastlegen.
    Alt er skåret ned til beinet. Da blir de to omsorgsminuttene og den ekstra tiden det ville tatt å føre journalen etter samtalen i stedet for under, et knapphetsgode det ikke nødvendigvis er rom for. En lege som noterer det du sier, må nødvendigvis lytte selv om det ikke oppleves så lyttende. Rekkefølgen ting blir gjort i kan være valgt for å spare tid.
    Med de voldsomme smertene, hadde jeg unt deg

  • Chris Jensen

    I svært stressede situasjoner kan selv dette være to minutter legen ikke har. Dessverre.

  • jonnyolsen

    Islamofobe løgner? Det handler om at Tjomlid nekter innse muslimproblemene….. håper han fortsetter med å ikke skrive mer landssvik

  • jonnyolsen

    nei.. jeg er da sterkti mot religion

  • kingvald

    Hvilke «muslimproblemer»? Og Tjomlid skriver jo nesten bare om helt andre ting enn islam. DETTE innlegget vi her komenterer er mye mer typisk for denne bloggen enn omtale av islam!

    Og «landssvik»? Landssvik å kjepe for respekt for våre norske verdier?

    jonnyolsen, HVA er det du våser om?

    Kjell Ingvaldsen

  • jonnyolsen

    Å kjempe for islam har ingenting med norske verdier å gjøre… men men nok om det. jeg ville bare si det er bra han skriver om noe annet å fint om han holder seg til det

  • Kalle

    hva er muslimproblemene?

  • Kalle

    » håper han fortsetter med å ikke skrive mer landssvik» Hvor mener du han har bedrevet landssvik?

  • Kalle

    Alle religioner?Da bør du fokusere på kristendommen fremfor islam,siden kristendommen har tatt kontroll over landet vårt :P

  • jonnyolsen

    kristendommen hører hjemme i midtøsten sammen med islam. Norge var et norrønt land så ble vi påtvunget kristendommen med vold.. Islam står så for tur

  • jonnyolsen

    ved å forsvare islam og ønske asylpakket velkommen

  • jonnyolsen

    kriminalitet og manglende integrering… skoler og bydeler der nordmenn er i mindretall er muslimproblemer

  • Det er en vanlig hypotese, men holder ikke helt vann. Det kan virke som om effekt til syvende og sist trumfer ivaretakelse, fordi statistikken viser at de som bruker alternativ behandling faktisk går litt mer til leger enn oss andre. Det er nok fordi de oftere lider av en kronisk sykdom, men skygger ikke unna legebesøkene likevel.

    Folk som bruker alternativ behandling ser altså ut til å bruke legen når de trenger noe som virker mot sykdom, mens de oppsøker en alternativ behandler for å «pleie sjelen» (omtrent som kinesere og TCM/akupunktur).

    Men ja, jeg er enig i at helsevesenet har en del å lære om hvordan de skal oppføære seg i kontakt med pasienter. Heldigvis finnes det også mange leger som er svært flinke på dette området.

    Det har for øvrig skrevet mye om i boken min, og jeg har også noen bloggposter om dette temaet, for eksempel denne:

    http://tjomlid.com/2013/02/22/en-skeptikers-forsvar-for-alternativ-behandling/

  • kingvald

    Tre ting, jonnyolsen. For der første har ikke Tjomlid kjempet noe for islam. Han er jo generelt ganske religionskritisk. For det andre så er ikke det å spre løgner om folkegrupper i tråd med norske verdier, og det er jo slike løgner Gunnar Tjomlid har kjempet mot. For det tredje er hovedmengden av innhold på denne bloggen nettopp slikt du her roser ham for. Bare at du, løgnaktig, prøver å framstille det som noe sjeldent.

    Så igjen, jonnyolsen: Hva er det du våser om?

    Kjell Ingvaldsen

  • jonnyolsen

    Han kjemper i mot spredning av fakta om kriminalitet utført av muslimer. Elller mener du det er løgn at muslimene og andre innvandrere står for alle overfallsvoldtektene? Han gjør forsøk på å si at innvandring ikke er problematisk og samtidig bagatellisere utfordingene med innvandrere.. noe som ikke tjener det norske folk

  • Elller mener du det er løgn at muslimene og andre innvandrere står for alle overfallsvoldtektene?

    Ja, det er en løgn.

    http://tjomlid.com/2013/11/20/overfallsvoldtekter-og-innvandring-en-faktasjekk/

  • FrankOttoOlsen

    Odin og Tor, da? Heller ikke no slikt?

  • Martin Rayvheim

    Jeg er ikke enig at du har så mye å klage over, kanskje med unntak av at du kunne blitt fortalt «Dette går bra». Men det kunne du jo søkt opp om nyrestein på internett selv. Jeg har vært ledsager på både mer og mindre kritiske hendelser enn nyrestein og har sett at man får stort sett den oppfølging man trenger.
    Din opplevelse er nok ikke verdt en generalisering i form av «Se her, helsevesenet er ikke empatiske», men mer «Se her, helsevesenet tok seg av meg så godt de kunne med de ressursene de hadde tilgjengelig».

  • kingvald

    Jeg lar Tjomlids svar stå for seg selv, jeg, jonnyolsen.

    I denne saken er det klart at DU er den som kjemper mot norske verdier som frihet og rettferdighet!

    Kjell Ingvaldsen

  • jonnyolsen

    Så politiet lyver da Tjomlid? SSB lyver også? Det nytter ikke å linke til dine egne saker som ikke har rot i virkeligheten.
    Her er jo den siste voldtekten som også ble utført av en mørk mann
    http://www.nrk.no/ostlandssendingen/etterlyser-mann-etter-voldtekt-1.12549651

    Er det viktigere å hjelpe andre enn å beskytte våre egne?

  • jonnyolsen

    kjemper mot islam jeg som er det samme som å kjempe for frihet

  • Politiet lyver ikke. Om du faktisk leste rapportene deres så sier de det samme som jeg gjør. Hele bloggposten min er basert på politiets egne rapporter. (Rohde derimot, hun løy.)

    Jeg antar at du sjekker litt kilder før du kaster ut påstander? Eller nei, jeg antar vel egentlig ikke det. Hadde du sjekket kilder heller enn å bare gjenta gamle myter, hadde du jo ikke sittet her i kommentarfeltet med dine faktafeil.

    Her kan du lese flere utdrag fra politets rapporter om voldtekt:
    http://tjomlid.com/2015/08/30/human-rights-service-misbruker-voldtektstall/

    Antall voldtekter har også gått ned de siste 2-3 år. Kriminaliteten og vold har sunket de siste 15 år. Jeg er litt usikker på hva du er så bekymret over.

  • Derullandei

    Mens du derimot ikke klarer å slippe temaet et sekund, men finner det nødvendig å dra det inn i kommentarfeltet til en bloggpost om nyrestein til og med. Ikke fullt så hyggelig, kanskje?

  • jonnyolsen

    Du får skrive noe positivt om vietnamesere da i neste innlegg. de trenger din beskyttelse
    http://www.abcnyheter.no/nyheter/2015/09/18/194872719/kvinne-tiltalt-falske-skattefradrag-pa-200-millioner

  • kingvald

    Å bekjempe folks frihet til å slutte seg til en religion, hvordan kan det være for frihet?

    Kjell Ingvaldsen

  • jonnyolsen

    fordi islam og frihet er 2 ting som ikke hører sammen

  • kingvald

    Men jonnyolsen, det er jo nettopp det som er poenget med frihet, at man skal være hel fri, OGSÅ TIL Å FRIVILLIG OPPGI SIN EGEN FRIHET!

    Krenkelse av frihet blir det først når sånne som deg begynner å nekte andre å gjøre som dem vil.

    Kjell Ingvaldsen

  • jonnyolsen

    Etterhvert som Islam blir større i Norge vil det begrense vår andres frihet… Vi har sett resultat av at skoler i nærheten av muslimer i Europa har fått beskjed om å dekke seg til for å ikke fornærme dem… Er det frihet? Får du følelsen av frihet når du evt må dekke deg til for å ikke fornærme folk som påstår de kommer for å søke trygghet fra krig?

  • kingvald

    Og hvor i Europa har det skjedd, bortsett fra i fantasien til islamofobe?

    Da mener jeg hvor skolene faktisk har blitt pålagt «å dekke seg til», ikke bare at noen enkelte idioter har fremmet ønske om det. Sliter også litt med å forstå hvordan en skole kan dekke seg til.

    Så jeg lurer fortsatt på hva det er du våser om, jonnyolsen. Og må si meg enig med Derulkandei. Ditt første innlegg viser hvor ensporet du er, noe jeg har vært inne på tidliger. Ensporet og helt totalt på jordet!

    Kjell Ingvaldsen

  • jonnyolsen

    Vel du ser kanskje at det er begrenset frihet i muslimske land. Og når de kommer hit begrenser de sin egen frihet her også… Tror du da at om de blir i flertall at det vil bli bedre enn i muslimske land?

  • Pernille Nylehn

    Hvis arbeidsforholdene er så totalt uforsvarlige må du ta det opp, med ledelsen, tillitsvalgte, foreningen eller politikerne. Og hvis systemet på legevakten er så dårlig at du ikke en gang kan ringe sykepleieren men må løpe huset rundt etter henne, har dere et stort problem.

    Når det gjelder alle de som kommer til legevakten for filleting som burde vært hos fastlegen i stedet: Innfør triage, hvor man inndeler pasientene etter hastegrad, dvs. rød, gul eller grønn. Så får pasientene gul eller grønn lapp (de røde skal ikke ha lapp, de skal behandles umiddelbart). De som får grønn lapp skal få beskjed om at de sannsynligvis må vente lenge, og kanskje heller bør gå til egen lege neste dag.

    Oppsummert: Det er ikke pasientenes feil at vi har dårlige systemer. Det er vår. Og hver enkelt av oss er medansvarlig.

    Hilsen kollega

  • kingvald

    Ahhhhhh, så du er så overbevist om at de som flykter fra «muslimske land» fordi de ikke har frihet der skal forsøke å innføre den samme undertrykkelsen de flyktet fra her i Norge, og vil hjelpe dem med å innføre den fortere.

    jonnyolsen, de fleste muslimer i Norge bor her fordi de da slipper unna undertrykkelse. Derfor er det særdeles usannsynlig at de skulle ønske å innføre nettopp slik undertrykkelse. Og at du og dine meningsfeller altså forsøker å bekjempe denne innbilte faren for undertrykkelse med å nettopp innføre slik undertrykkelse, vel, det virker særdeles konterproduktivt.

    Kjell Ingvaldsen

  • jonnyolsen

    Jeg er da særdeles ikke interessert i finne ut om dette eventuelt skjer. derfor må islamiseringen stoppes.. Se på sverige. Der har de områder normale folk ikke kan ferdes.. Malmø, rinkeby osv…. vil du ha det slik her?

  • Kalle

    Så du har ikke fått med deg at alle religioner har de samme problemer du da?

  • Kalle

    Så hvis man er for religionsfrihet og mener at mennesker i nød skal hjelpes så er man en landssviker??Da er jeg også det,og mange andre….

  • Kalle

    Så du er ikke imot alle religioner alikevel,bare de du ikke liker?Sist jeg sjekket var det 2,5 % muslimer her til lands hvis ikke jeg husker feil,så du trenger ikke være redd for at islam skal overta som «statsreligon»,du kan slappe helt av :)

  • Vigdis Vold

    Velkommen til helsenorge !!! sånn er det dessverre om man blir akutt syk – du var jo heldig som måtte vente bare i 1 time – jeg måtte vente i 9 timer og klarte ikke å stå – og fikk kjeft av sykepleieren på akuttmottaket fordi jeg hadde med meg Paralgin forte fra min lege som jeg måtte ta….

  • Vigdis Vold

    Hvorfor har du valgt å bli lege da? hvis du ikke tåler arbeidsbelastningen? Trodde du at det å bli lege var lettjente penger og status? Nei det var 50 år siden – du burde sannelig visst hva du gikk til….. SÅ dum kan du da ikke være…

  • Vigdis Vold

    et ord til svar: Enig

  • jonnyolsen

    jo alle religioner er søppel… Religion er menneskeskapt for å kontrollere og undertrykke, men det har vi jo politikere til :)

  • jonnyolsen

    å ønske muslimer velkommen til Norge og hjelpe til med dette ser jeg på som landssvik

  • jonnyolsen

    Andre religioner har ikke muslimske problemer i Norge..

  • Jon Wolla

    Ære være Tjomlid for velskrevne fakta i kampen mot uforstand og sladder! Det er nok en lang og hard kamp og flere burde være med i den. Kan admin fikse det tekniske problemet med popup vinduet? På min mobil lar det seg ikke lukke, og innleggene blir dermed umulig å lese.

  • LinnD

    Synd du fikk en slik opplevelse. Jobber ikke på Oslo legevakt, men jobber på en annen legevakt samt sykehus, legekontor og sykehjem.

    Min taktikk, som jeg håper gjør hverdagen til pasienter bedre, er å ta på meg et smil (ovenfor pasienter som ikke er så dårlige at behandling må iverksettes umiddelbart selvsagt), og spørre hvordan det går. Det er et avvæpnende spørsmål som gir dem mulighet til å fortelle om det de ønsker for jeg må gå inn på mer direkte spm.
    Etter det må jeg dessverre skrive litt på tastaturet fordi dokumentasjon er ansett som det viktigste og jeg får ikke sendt pasienten til sykehus eller spesialist uten å ha et godt notat. Siden neste pasient kommer 5 min etter så har jeg ikke mulighet til å vente med å skrive til pasienten har gått.

    Angående smertestillende medisiner så er det slik at jeg som lege ikke har lov til å hente ut en paracet en gang. Derfor må du som pasient vente til legen klarer å finne en sykepleier som ikke er opptatt for å få de smertestillende som kreves.

    Jeg får også slenge meg med Kaya her og si at vi ofte har latterlige arbeidsdager. Etter 18 timer på jobb uten mulighet til å gå på toalettet, spise eller drikke så begynner man å bli litt sliten selv om man er lege.
    For de som sier at vi leger burde velge oss en annen jobb om vi ønsker å overleve så er jo det noe man kan si til alle. Hva er da vitsen med en arbeidsmiljølov? Alle kan jo bare velge seg en annen jobb om 30 timers vakter ikke passer dem? Personlig mener jeg at vi ikke burde bli som USA.
    Dessuten har jeg allerede fulgt oppfordringen og valgt en annen jobb i stedet for å bare klage over dette. Jeg må bare bli ferdig med turnusperioden først. :-)

    Kommentar til Pernille: På min legevakt har vi triage, men vi har ikke lov til å avvise noen. Dermed fylles venterommet opp av folk med vond hals og utslett og mange har ingen forståelse for at det ofte er bare to leger tilstede. Jeg må trekke pusten dypt og stålsette meg før jeg går ut til venterommet for å rope opp pasienter. Med en gang man beveger ut blir man bortimot angrepet av folk som lurer på hvorfor den og den pasienten kommer før dem.

  • Får du ikke opp noen LUKK-knapp i høyre hjørne? Eller ser du den, men ingenting skjer nå du trykker på den? Hvilken mobil har du?

  • Pernille Nylehn

    Hvis han måtte vente fordi andre var sykere, kunne ha ni det minste blitt tatt inn på et rom mens han ventet.
    Og hvis det var en veldig syk Olga og en veldig syk Jonas på legevakten samtidig, var det litt merkelig at legen brukte et hav av tid på å sitte og trykke på datamaskinen?

  • Jon Wolla

    Nå var lukkeknappen plutselig synlig. Tidligere i dag var den ikke det. Xperia compact, Chrome nettleser.

  • Kaya Kvarme Jacobsen

    Hei! Nå var dette et tenkt scenario som skulle reflektere legens side av historien til Tjomlid, derav tilpassing til hva legen han møtte gjorde. Det brukes triagesystem rundt omkring, men det kan likevel være såpass stor pågang både i akuttmottak og på legevakter at man helst skulle vært flere steder samtidig. Generelt sett gir jeg ofte tilbakemeldinger på ting som kunne vært bedre, men det er jo et spørsmål om økonomi ofte, samtidig som det tar litt tid å få gjennomført forandringer. Det betyr jo selvsagt ikke at man skal slutte å prøve, men det forklarer hvorfor ting ikke alltid er perfekt.

    Hilsen Kaya

  • Kaya Kvarme Jacobsen

    Hei! Dette var altså et tenkt scenario fra legens side, som ble konstruert for å matche Tjomlids opplevelse med tanke på hvorfor legen tok lang tid, strevde med å få dataen til å virke etc. Alle jobber er slitsomme innimellom, det er ikke til å stikke under en stol, og det er viktig å huske på at vi alle er menneskelige i møte med hverandre. Jeg er absolutt ikke på jakt etter lettjente penger og status, men så får man heller ikke særlig av dette i dag som du sier. Jeg stortrives som lege, vet akkurat hva jeg går til, men når jeg har jobbet i 12 timer uten å spise og drikke noe særlig, så hadde det vært kjekt å bli møtt på andre måter enn jeg av og til blir. Ha en god helg :)

  • Kalle

    Hva slags problemer har muslimer som ingen andre har da?

  • Kalle

    Hvorfor er det landssvik å være for religionsfrihet?Ønsker du ikke å ha demokrati du da?

  • Kalle

    Du bør virkelig lese en bok innimellom,kanskje du lærer noe…Anbefaler deg å lese om religion først,så slipper du å fremstå som det du gjør nå :)

  • jonnyolsen

    islam er en trussel mot demokratiet… Du vet kanskje at det ikke finnes mange fungerende islamske demokrati?

  • jonnyolsen

    æresdrap… tvangsekteskap-….. osv

  • Pernille Nylehn

    Selvfølgelig kan det være travelt. Men når legen prestere å sitte og trøkke på datamaskinen i 15 minutter, er det neppe travelhet som er det største problemet. Og Gunnar ble tatt imot i av noen, men det kan virke som triagen ikke funka så veldig godt, når en pasient som kommer med ambulanse ikke får et kjapt tilsyn av lege før ha blir satt til å vente. Det tar to minutter for en rimelig erfaren lege og vurdere om en pasient er alvorlig syk eller ikke, og den tiden må man faktisk ta. Han kunne hatt noe langt mer alvorlig enn nyrestein.

  • Kalle

    Spurte om hvilke problemer muslimer har som ingen andre har.Vil du ikke svare på det spørsmålet?

  • Kalle

    Hvorfor påstår du det?Hvorfor vil du ikke svare på spørsmål du får?

  • Tor Arne Benjaminsen

    Jeg er selvfølgelig helt enig; pasienten skal komme før dataen. Dette blir hamret inn i alle legestudenter nå til dags og å mestre dette i praksis burde være innenfor rekkevidde for alle leger. At enkelte leger pga hardt arbeidspress mangler overskudd til å mønstre empatireservene i en gitt situasjon er forsåvidt forståelig, men likevel ikke akseptabelt. Seriøst folkens, det tar 30 sekunder å være til stede nok i møtet til at pasienten skjønner at du er på deres parti. Skjerpings!

    Kritikken din blir likevel litt urettferdig. Det er ikke meningen å bortforklare, men jeg skal likevel prøve å beskrive de faktiske og helt reelle hindringene for empatiutøvelsen vi står ovenfor hver dag.

    Vi tar mål av oss å ha en høykvalitets helsetjeneste i Norge, og dette inkluderer selvfølgelig nå til dags gode IT-baserte journalsystemer. Her har det blitt kastet milliard på milliard ned i IT-sluket i forsøk på å få laget gode systemer. Dvs systemene er gode — på papiret. Vi skal ha en god EPJ, selvfølgelig. Alt av relevant helseinformasjon skal dokumenteres på en systematisk og god måte som gjør nødvendig helsedata tilgjengelig for annet helsepersonell slik at man kan gjøre en god, tverrfaglig jobb. Det skal eksistere tilgang til Kjernejournal. Gjerne integrerte systemer koblet opp mot spesialisthelsetjenesten med tilgang til kritisk informasjon. Elektronisk reseptformidling sikrer at legemidler forskrives på forsvarlig vis. Og har du hørt begrepet «psykososial kontekst»? Det er faktisk sjempeviktig når du møter en pasient, og på studiet lærer man at en hver konsultasjon er en gyllen mulighet til å kartlegge eventuelle tilleggsfaktorer til konkrete helseproblemer, f.eks. familieforhold eller psykisk helse. Dette står i hver eneste innkomstjournal på sykehus: «Pasienten er gift/samboer/enke, har X barn og jobber som kranfører/lokfører/trikkefører/sakfører». Kanskje er det en annen grunn til at pasienten søker lege i dag? Kanskje er det noe du overser? Husket du egentlig å spørre om rusbruk?

    Det er selvfølgelig en hensikt med systemene. F.eks. er det viktig å ha betimelig tilgang til informasjon om legemiddelallergier. Noen folk får alvorlige allergiske reaksjoner, hovner opp i halsen og kveles og dør hvis man gir dem Voltaren uten å ha sjekket medikamentallergiene deres. Derfor må dr. Tilfeldig Legevaktslege som du møtte, for å gjøre en god jobb, slå opp i legevaktens egen EPJ, deretter sannsynligvis, hvis han vil være grundig, og det skal man jo når det gjelder liv eller død, gjøre et oppslag i det nye, flotte kjernejournalmodulen, som er en helt egen app med sin halvintegrerte egne IT-løsning som, når det virker, kun virker utrolig tregt. Etter det, dvs. etter å ha dobbeltsjekket ved å spørre deg også, selvfølgelig, noe som merkelig nok ikke er nok i seg selv, kan han være sikker på at det er trygt å gi deg Voltarenet, selv om det virker åpenbart allerede i det du går inn døra at det er nyrestein du har.

    Og alt dette er før man en gang har begynt på jobben med å rekvirere de nødvendige tilleggsundersøkelsene som skal utelukke alt mulig annet det kan være. Men hvorfor i all verden skal vi det, det er jo åpenbart at det er nyrestein? Det vet jo selv Google eller en app? Joda, legen ser at det med stor sannsynlighet ikke er en blindtarmsbetennelse du har og vet med stor sannsynlighet at du ikke er i pasientgruppen til å ha tykktarmskreft, men i én av kanskje 100.000 konsultasjoner får man en pasient med en usannsynlig diagnose med en atypisk presentasjon, og kanskje tar man en liten snarvei fordi man ser at folk har smerte — det vanligste er tross alt vanligst — og sender dem hjem etter å ha gitt dem Voltaren under antagelsen av at det var nyrestein, og har derved gitt dem en uvirksom behandling som har voldt dem ekstra ubehag, kanskje skade, kanskje tatt livet av dem. For hver lille snarvei man tar spiller man hasard med lisensen sin, selve livsgrunnlaget for en lege. Så vi knotter. Og dokumenterer. Og rekvirerer. Og banner over den jævla dataen som er nede nå igjen. Mens vi strever med å holde blikkontakten med pasienten som svetter og har vondt og å holde tempoet oppe i konsultasjonen. Ingen av oss begynte i dette yrket fordi vi er så jævlig glade i EDB.

    (Og, for liksom å gni fjeset til legene litt ekstra grundig ned i dritten av et system de må jobb med, så ender den prosessen som starter ved tilsynssaker, som inkluderer ukesvis med grundig lesing av alle journalnotater og gjennomgang av alt av prøvesvar og henvisningsskriv og sjekking av tilgangslogger osv. osv, i 9 av 10 tilfeller, etter månedsvis med brevveksling frem og tilbake, opp med følgende tilleggskonklusjon fra fylkeslege eller helsetilsyn: her har du ikke dokumentert godt nok.)

    Det sier seg selv at når kravet er perfeksjon i alle ledd så vil det i enkelte tilfeller glippe. Men jeg unnskylder som sagt ingen. Hindringer er til for å overkommes. Valget for den enkelte lege er simpelt: Mestre det eller finn en annen jobb.

    (Beklager lang rant. Småengasjerende tema…)

  • Elizabeth Darcy

    18 timer uten å gå på do? Jada.

  • LinnD

    Jeg overdriver ikke. Mente det helt bokstavelig. Skjedde minst 2 ganger. Nattevakter i helgen er fra 15:30 til til kl 09:30 dagen etter. Jeg pleier å komme kl 15. Grunnen til at jeg ikke gikk på toalettet var fordi jeg ikke drakk. Det var selvsagt dumt av meg, men det var noen av mine første vakter og jeg ville gjøre alt helt perfekt og perfeksjon tar tid. Gikk faktisk greit utrolig nok, men ble litt sliten etterpå.
    De fleste vakter i etterkant klarte jeg å hive i meg noe frukt innimellom.
    Så det var min egen feil selvsagt, men ville bare påpeke at vaktene kan være utrolig travle.

    For kirurgene er det verre. De er på vakt fra kl 08 om morgenen til kl 12:00 dagen etter. Som regel hiver de i seg noe mat mens de går til neste pasient. Hvis vi turnusleger er flinke nok så får de kanskje en time søvn.

  • Johan Blake

    Du vet in gen ting om muslimer. Du er en slik bråkmaker

  • Johan Blake

    Hvorfor holder du på slik?

  • kingvald

    Hmmmm, jeg trudde jeg viste i det minste litt om musliner, jeg. Det er mye mer enn de fleste som driver å uttaler seg om emnet i all verdens kommentarfelt kan skryte av. Meeeeeen, selvsagt, det skal jaggu ikke mye til for å vite mer om muslimer enn det DE vet!

    Og på hvilket grunnlag beskylder du meg for å være bråkmaker? Var det jeg som her begynte å blande islam inn i kommentarfeltet på en blogg om det norske helsevesen? Og kom med ubegrunnede beskyldninger om grove forbrytelser? Og som krever avskaffelse av den norske friheten?

    Har du ikke mer å bidra med en løgnaktig drittslenging?

    Kjell Ingvaldsen