Twitter-følgeren sp00x tipset meg om denne saken på TV2.no i dag:

Skjermbilde 2012 01 10 kl 12 12 46

En prisverdig sak, og det burde blitt skrevet flere slike Snåsamann-kritiske saker i media. Men i går skrev jeg denne bloggposten hvor jeg tar opp nøyaktig de samme fem spådommene og deres utfall, noe jeg også har gjort tidligere i bl.a. denne bloggposten fra november 2011.

TV2 nevner følgende offentlige spådommer:

* Bommet på Tour de Ski-vinner
* Traff på cupfinalen
* Bommet på boksalg
* Feil VM-vinner
* Riktig ordfører

De samme fem jeg trakk frem i går altså, med de samme vurderinger av utfall. Er dette plagiat? Kan det være tilfeldig at TV2 lager en sak tilnærmet identisk med min bloggpost dagen etter meg?

Jeg mailet journalisten for å høre, og fikk raskt et svar fra henne hvor hun skriver:

Takk for din mail! Dette er en sak bygget på idé etter prat med kolleger, som vi deretter diskuterte på dagens redaksjonsmøte. Hvorvidt noen har fått ideen fra denne bloggen, vet jeg ikke, men jeg baserte min sak på arkivsaker hvor Snåsamannen har vært ute med sine spådommer.(via bl a Google)
Ser innlegget på bloggen din, men det er som jeg ser det et personlig innlegg hvor det er din mening om Snåsamannen som er i fokus. Saken vi har publisert er nøytral basert på tidligere artikler og Snåsamannens offentlige spådommer.

Mvh.
LINE BARKA
Journalist
God kveld Norge, TV 2

Wait, what? I min bloggpost er det bare «personlige meninger» mens TV2-saken er nøytral? Hele poenget med min bloggpost er nettopp at jeg benytter meg av offentlige spådommer med verifiserbare utfall for å unngå subjektiv synsing omkring hans evner, nøyaktig det samme som TV2 har gjort. Jeg krydrer riktignok teksten med noen subjektive meninger omkring Snåsamannen og hans tilhengere, slik seg hør og bør i en personlig blogg, men kjernen i saken er nøyaktig det samme som i TV2-saken.

Beklager, men jeg har vanskelig for å tro at denne TV2-saken dukket opp helt tilfeldig med nøyaktig de samme fem punktene som i min bloggpost fra dagen før. Noen i redaksjonen må vel ha sett min bloggpost og hatt det som grunnlag for ide til sak i TV2. Ingen kan nekte dem det, men da hadde det kanskje vært greit med et lite nikk i min retning i form av en lenke til bloggposten min?

Uansett om jeg synes det er en påfallende likhet her som jeg mistenker ikke er tilfeldig, så må jeg uansett gi ros til TV2 for å også sette fokus på Snåsamannens mange feilaktige spådommer. Det er viktig å få dette frem i lyset for å justere folk sin hukommelsesbias. Og kanskje jeg i det minste kan ta litt av æren for å minne også media på dette?