Da jeg blogget om den «sanndrømte» Jucelino Nobrega da Luz i går påpekte jeg en viktig ting med hans spådommer om terroraksjonene i Norge 22. juli 2011.

1) Hans brev med denne spådom ble ikke lagt ut på nett før etter 22. juli.
2) Hans spådommer om juli 2011 som ble lagt ut før 22. juli nevnte ikke terroraksjonene med et eneste ord.

Dette mente jeg var ganske konklusive bevis for at dokumentasjonen han fremlegger er forfalsket. Daterte cachede websider er bedre dokumentasjon enn hans notarius-stemplede dokumenter, fordi vi ikke kan vite hvor ekte disse stemplene og signaturene er, eller om notarius er med på svindelen. I tillegg er det ingenting som knytter brevene med spådommene sammen med post-kvitteringene som viser når de skal være sendt. Han kan ha sendt noe på de oppgitte datoer, men vi kan ikke vite at brevene inneholdt disse spådommene. Jeg viser i min bloggpost også til at kvitteringene åpenbart er endret i ettertid.

Noe annet som er mistenkelig er at selv etter mange år har ennå ikke ambassadene i hverken USA, Indonesia eller Norge lagt frem brevene som da Luz hevder å ha sendt til dem for å varsle om henholdsvis 9/11 (2001), tsunamien i 2004 eller 22/7 (2011).

Avslørt i Brasil

Det har kommet frem flere ting etter at jeg blogget. Det ene er at et brasiliansk TV-program allerede i 2007 gikk gjennom da Luz sine dokumenter og fant at dette var forfalskninger. Han ble altså avslørt som en svindler allerede for 5 år siden.

En portugisisk transkripsjon av innholdet i programmet kan leses her. Og her finner du det oversatt med Google Translate.

Avslørt i Norge

Men nå har også Even Gran i Fri Tanke tatt på seg oppgaven med å sjekke saken, og en telefon til den norske ambassaden i Brasil viser at da Luz lyver. De sier at de aldri har mottatt noe brev fra da Luz i 2007, men at de derimot mottok et brev fra ham 28. juli 2011, altså 6 dager etter terroraksjonene.

Skjermbilde 2013 04 25 kl 13 28 27

Det er ille nok at da Luz er en svindler, selv om det var som forventet. Det er derimot verre at Ann Kristin Espejord er hans nyttige idiot som hjelper med å promotere ham fullstendig ukritisk.

Den norske ambassaden sier at de har gitt samme informasjon til Espejord som de ga til Fri Tanke, så Espejord vet at de aldri har fått noe spådom fra da Luz i 2007. Likevel sier hun på TV2 at den norske ambassaden «ikke vil bekrefte å ha mottatt dette brevet». Kanskje fordi de aldri fikk det? Og hvorfor nevner ikke Espejord at ambassaden har bekreftet å ha fått et brev 28. juli 2011?

Nei, dette er ille. Her burde Espejord ta en runde med seg selv og sin journalistiske integritet. Dette er vås, og hun jobber bevisst for å villede folk. Ettersom hun jobber med en dokumentar om da Luz har hun åpenbart kommersielle interesser i å bevare mysteriet rundt ham, og det går på hennes sannferdighet løs. Det er svært kritikkverdig.

I tillegg er det ille at ikke TV2 tok seg fem minutter til å ringe den norske ambassaden i Brasil for å sjekke fakta før de promoterer en allerede avkledd svindler. Eller de kunne brukt en time på å gå gjennom hans spådommer for mars 2013 slik jeg gjorde, og ville da sett at hver eneste spådom var feil. Men nei, de vil heller presentere mystiske sensasjoner. Jeg håper TV2 i det minste har anstendighet til å oppdatere artikkelen som ligger på nett slik at den får med seg de faktiske forhold. Jeg håper også at de som har arrangert foredrag med da Luz rundt om i landet avlyser disse nå som han er så grundig avkledd som en sjarlatan. Og hvis ikke har hvertfall publikum nå tunge skyts å fyre av mot da Luz hvis han åpner for spørsmål.