Bloggpost · · 8 min lesetid

Da jeg jobbet profesjonelt med musikk - på laveste nivå

Da jeg jobbet profesjonelt med musikk - på laveste nivå
Mizz Nokia phone logos

Jeg har en innrømmelse å komme med. Dere kommer ikke til å like det, men vis raushet, vis omtanke, vis forståelse.

Jeg har nemlig sannsynligvis vært en person du virkelig, virkelig hatet. En person du skulle ønske du kunne ha dyppet i tjære og rullet i fjær. En person som plaget deg dag ut og dag inn, uten at du engang vsste hvem jeg var.

Musikalsk fortid

La oss skru tiden tilbake til høsten 2002. På den tiden bodde jeg i Sirdal med min kjæreste Eirin og drev datafirmaet mitt SirCon i det små. Jeg laget litt hjemmesider og hjalp folk med PCene sine, men det var ikke de travleste tider.

Jeg har alltid jobbet med musikk. Begynte å spille piano da jeg var 8 år. Ble etterhvert fast pianist for både barnekor og blandakor, og satt mang en søndag år etter år i Tonstad kirke for å vente på at koret skulle synge slik at jeg kunne akkompagnere.

621365 10151211745510861 658823263 o

Etter et par turer innom skolekorps, både på Tonstad og på den norske skolen i Nairobi, begynte jeg i ungdomsskolealder å spille i band. Bandet var ledet av min eldre bror Robert, og vi kalte oss The Electrodes. Jeg spilte primært synth og koret litt.

199240 10151211744615861 1149846215 n

Så ble det startet et Ten Sing-kor på slutten av åttitallet, og jeg ble fort veldig involvert i det, både som leder og pianist. Etter noen år ble jeg selv leder for koret, og holdt det gående i flere år. I tillegg til å ha ansvar for selve koret, spilte jeg piano, ledet bandet og arrangerte mye populærmusikk for flerstemt kor.

Vi skriver nå tidlig nittitall, og jeg brukte mesteparten av fritiden min på musikk. Jeg laget mye elektronisk musikk på PCen min, arrangerte og fremførte musikk til ulike teaterstykker som ble fremført av den lokale dramagruppen, og var involvert i det meste av forestillinger som skjedde i kommunen.

Les også: TEKNO featuring «The Sound of CiViX»

337077 10151211749215861 996857678 o

Da jeg latet som jeg studerte ved UiO i 93/94, laget jeg mye musikk under navnet CiViX, som jeg spilte inn på kassetter. Kort tid senere startet jeg band med noen venner på Tonstad. Vi hadde ulike navn, både Soya Kings og Slaba Molenja (ikke spør), men det formelle navnet var slickerball. Her skrev jeg det meste av musikken, i tillegg til at jeg sang og spilte gitar. Jeg rakk også å gå et år på Norsk lydskole (nå NISS) på den da helt nyoppstartede musikerutdanningen i 95/96. En pionér.

48259 10151211740745861 715122027 o

Parallelt med dette jobbet jeg i Sirdal Musikk- og Kulturskule (SMoK). Her underviste jeg i piano/synth, gitar, bass, slagverk, samspill, lyd/lys/scene, i tillegg til at jeg var involvert i drama og teater. Jeg skrev musikk til en musikal, skrev en annen musikal fra scratch, og akkompagnerte ofte alt fra korps til solister. Da spilte jeg som regel det som trengtes, enten det var bass, gitar, tangenter eller slagverk.

I tillegg til slickerball srev jeg også helt på slutten av nittitallet og tidlig 2000-tall noen musikalske sideprosjekter med navn som DRAFT og Liquid Elements.

330378 10151211743905861 352895993 o

Sound On Web

Og da nærmer vi oss poenget, for i mitt firmas tidlige fase ble mye drevet nesten på hobbybasis. Jeg hadde mye fritid, for å si det sånn.

En dag i 2002 sa Eirin at hun hadde sett en stillingsutlysning i Fædrelandsvennen. Der søkte et selskap som het Sound On Web AS etter musikere som kunne lage ringetoner for dem.

Jepp, ringetoner. Dette var i de dager da ungdommer brukte stort summer på å bestille og få tilsendt cheesy ringetoner til sin Nokia 3210 og tilsvarende telefoner. Du husker sikkert de uttallige, glorete reklamene for dette som fylte avisene. Lister over alle slags sanger man kunne få tilsendt via SMS.

Jeg tenkte at det hørtes ut som en interessant jobb. Her kunne jeg få bruke av mine musikalske evner, men samtidig jobbe hjemmefra ved siden av min IT-jobb. Så jeg sendte inn min søknad. Kort tid senere ble jeg ringt opp av selskapets daglige leder, og han sa at alle søkere måtte sende inn en MIDI-fil av Elvis vs JXL sin sang "A little less conversation".

Det var strenge krav. Man måtte selvsagt basere lydbiblioteket på General MIDI sine 128 predefinerte lyder. Det kunne ikke være mer enn 16 toners polyfoni (samtidige toner), så vidt jeg husker, og det var en begrensning på oppløsningen også.

Jeg sendte inn mitt bidrag, som hørtes ut omtrent sånn som dette:

(Dette er en mp3 laget av den MIDI-filen jeg sendte inn til Sound On Web, men ettersom MIDI ikke inneholder noe audio i seg selv, vil musikken avhenge av enheten/lydbanken det spilles av på. Jeg laget all min musikk med lydene fra en Roland CM-300, og har brukt et program som bruker en Soundfont med lyder som visstnok skal være samplet fra en Roland Sound Canvas-enhet for å konvertere MIDI-filene til mp3-filer. Sluttresultatet bør ikke låte så veldig annerledes enn det jeg hørte da jeg opprinnelig spilte dette for over 12 år siden.)

Ventetiden var spent og nervøs. Jeg ante ikke om Sound On Web ville synes at min versjon var noe bra. Men til slutt fikk jeg en telefon fra daglig leder igjen, og han ville gjerne ansette meg. Mitt bidrag var visstnok overlegent det beste.

Jeg fikk fort ansvaret for å levere inn alle nye låter på topp 10-listene fra både VG-lista, UK Top 40 og Billboard, altså både Norge, Storbritannia og USA.

I tillegg fikk jeg en del ekstraoppdrag. Jeg laget en hel rekke filmmusikk-klassikere om til ringetoner:

Raiders_March_-_Theme.mp3

Theme_-_Austin_Powers.mp3

Theme_-_Beverly_Hills_Cop.mp3

Theme_-_Blackadder.mp3

Jeg laget mange av nasjonalsangene i Europa om til ringetoner (da kom lærdommen fra klassisk arrangement fra Norsk lydskole til nytte):

National_Anthem_Denmark.mp3

National_Anthem_Estonia_Finland.mp3

Jeg laget ringetonen av kjenningsmelodien til Idol da det debuterte på norsk TV.

Idol_Vignett.mp3

Craig David

Craig david

Den største æren var nok likevel da jeg fikk oppdraget å lage ringetoner av de mest kjente singlene til den britiske artisten Craig David. Ringetoner som han visstnok selv personlig måtte godkjenne. Det var stas.

Seven_Days_-_Craig_David.mp3

Hidden_Agenda_-_Craig_David.mp3

Walking_Away_-_Craig_David.mp3

Whats_Yr_Flava_-_Craig_David.mp3

Bjørn Rosenstrøm

300px Cb bjorn 1 AN 1

Det samme gjorde jeg for den svenske artisten Bjørn Rosenstrøm, en jobb som ikke akkurat var enkel ettersom hans musikk i all hovedsak var basert på kassegitar og sang. Det er ikke så lett å gjenskape med spinkle synthlyder:

Bjoern_Rosenstroem_-_Pojkarna.mp3

Bjoern_Rosenstroem_-_Pojkarna_Remix_1.mp3

Prosessen

Sound On Web var på den tiden den kanskje største produsenten av ringetoner i Nord-Europa, så ringetonene mine ble solgt i både inn- og utland. Og har du noensinne bestilt en ringetone til din mobiltelefon rundt 2002/2003, ja, så er det ganske stor sannsynlighet for at den var laget av meg.

Jeg pleier å spøke med at jeg har jobbet profesjonelt med musikk på det laveste nivå det er mulig å komme. Ringetoner, lizm. Men det var utrolig moro og krevende.

Hver gang jeg skulle lage en ny ringetone var prosessen som følger:

1) Jeg måtte selv finne en mp3 av sangen på nett, og laste ned denne.

2) Deretter måtte jeg lytte til denne og finne "hooket", altså det som var mest gjenkjennelig og fengende. Det var lett hvis jeg kjente sangen fra før, men det meste av musikken jeg laget hadde jeg aldri hørt før. Det var ofte det nyeste av det nye i USA og England, musikk som ennå ikke hadde nådd Norge.

3) Når jeg hadde valgt med ut hvilke 10-30 sekunder jeg ville gjøre om til ringetone, måtte jeg høre denne sekvensen om og om igjen. Dette var den krevende delen som virkelig satte gehøret mitt på prøve. Her måtte jeg identifisere hvert instrument, enten det var pop, rock, techno/dance, klassisk orkester, brass/korps, metall eller country, og lære meg akkurat hvordan de spilte. Så måtte jeg finne en GM-lyd som matchet sånn noenlunde, og spille inn instrumentet med synthen min og inn i en MIDI-sequencer på PCen. Jeg brukte vel Cakewalk i den tiden.

På en poplåt startet jeg som regel med trommene. Stortromme, skarptromme og hi-hat. Så la jeg på cymbaler og eventuelle fills, til det satt. Deretter var det å spille inn bass, eventuelle tangenter, blåsere og gitarer, og til slutt prøve å gjenskape vokalen med en eller annen passende synthlyd. OFte var det små lydeffekter og dilldall som også måtte legges på for å krydre og få det likest mulig originalen.

Husk at polyfonien maks kunne være 16 samtdige toner, og den ble ofte fort brukt opp. Tenk deg et taktslag hvor det både er stortromme, skarptromme, og hi-hat og/eller cymbal. Da er allerede 3-4 toner brukt. Så kommer kanskje piano eller pad som tar 3-5 toner. Vokalen tok en tone, et gitargrep tok fort 3-4 toner til, bassen okkuperte en tone osv. Jeg måtte rasjonere og kunne ikke legge på flere lag med synther eller piano, fordi da forsvant tilgjengelig toner fort.

Låta måtte kvantiseres til minimum 16-dels trioler, eller noe sånt. Eller kunne jeg gå så langt ned som 32-deler? Husker ikke helt. Det skapte sjelden problemer, men jeg måtte se over hver fil at det ikke ble noe kluss med slike faktorer.

4) Til slutt justerte jeg litt lydnivåer og sånt, og sendte MIDI-filen av gårde til Sound On Web.

På mitt mest effektive, mot slutten av 2002, brukte jeg vel i snitt 20-30 min per låt, fra jeg hørte den første gang, til jeg hadde en ferdig ringetone hvor hele sangen var gjenskapt på gehør. Når jeg var så effektiv, tjente jeg ganske gode penger på det, fordi jeg fikk betalt per låt.

Da vi kom over på nyåret 2003, om jeg husker riktig, valgte jeg å si opp jobben, fordi plutselig begynte firmaet mitt å ta av, og jeg hadde ikke tid til ekstra-arbeidet lengre. Ikke lenge etter begynte mobiltelefonene å støtte samplede lyder, slik at hele markedet for MIDI-ringetoner egentlig forsvant. Jeg trakk meg altså ut i riktig tid.

Så, det var litt om min fortid. Jeg håper du ikke hater meg for sterkt for at jeg var en av de som irriterte vettet av folk med spinkle ringetoneversjoner av alle slags låter.

Til slutt vil jeg dele med dere litt mer av det jeg laget, hentet fra de daværende hitlistene i inn- og utland, og litt andre ting. Her er altså noen av mine MIDI-ringetoner konvertert til mp3-filer. Kos deg!

All_The_Things_She_Said_-_tAtU.mp3

Barcelona_-_Paperboys_vs_Madcon.mp3

Beautiful_-_Christina_Aguilera.mp3

Die_Another_Day_-_Madonna.mp3

Dom_Andra_-_Kent.mp3

Freestyler_-_Bomfunk_MCs.mp3

Get_The_Party_Started_-_Pink.mp3

Hall_Of_The_Mountain_King_-_Grieg.mp3

Heaven_-_DJ_Sammy_&_Yanou_Feat_Do.mp3

Hella_Good_-_No_Doubt.mp3

Highway_To_Hell_-_ACDC.mp3

I_Keep_Looking_-_Sara_Evans.mp3

Feel_-_Robbie_Williams.mp3

Murder_On_The_Dancefloor_-_Sophie_Ellis_Bextor.mp3

Royksopp_-_Remind_Me.mp3

Hard_Knock_Life_-_Jay-Z.mp3

Les neste

BESTILL BØKENE MINE

Besøk min nettbutikk for å bestille signerte utgaver av alle mine bøker!

Perfekt som gave til deg selv eller noen du er glad i.

CTA (Footer banner)